KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1890 - 1899: |
Év |
Magyarország |
Közép-, és Kelet-Európa |
Nyugat-Európa |
Észak-Amerika |
Dél-Amerika |
|
|
|
|
|
1890 |
|
|
|
|
|
1890 |
|
Az oroszországi Brjanszk-ban augusztus 5.-én
megszületik Némija Pevsner (késöbb: Naum GABO), Nátán (késöbb: Antoine) PEVSNER öccse. |
|
|
|
1890 |
|
|
|
|
|
1891 |
|
|
|
|
|
1891 |
|
|
|
|
|
1892 |
|
|
|
|
|
1892 |
|
|
|
|
|
1892 |
|
|
|
|
|
1893 |
|
|
|
|
|
1893 |
|
|
|
|
|
1893 |
Július 3.-án Marosvásárhelyen megszületik BORTNYIK
Sándor. |
|
|
|
|
1894 |
|
|
|
|
|
1894 |
|
Az Orosz
Birodalomhoz tartozó Finn
Nagyhercegség Kuokkala városában (ma: Rjepino, Oroszország) olasz származású családban, a balettzeneszerzö olasz-orosz Cesare Pugni unokájaként megszületik
Iván [Albertovics] PUNYI (PUNI vagy PUNY, késöbb: Jean POUGNY). |
|
|
|
1894 |
|
|
|
|
|
1895 |
|
|
|
|
|
1895 |
Július 20.-a körül Bácsborsód községben megszületik Weisz László (késöbb: MOHOLY-NAGY
László), Solti György
(késöbb: Sir George Solti)
unokatestvére. [A dátum azért bizonytalan, mert akkoriban, egy bizonyos idö
elteltével, csak a biztosan megmaradó gyermekeket anyakönyvezték.] |
|
|
|
|
1895 |
|
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
1896 |
|
|
|
|
|
1897 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1897 |
Március 31.-én Pécsett megszületik FORBÁT Alfréd
[késöbb: Fred Forbat]. |
|
|
|
|
1897 |
Június 21.-én Pécsett megszületik MOLNÁR Farkas. |
|
|
|
|
1897 |
|
|
|
|
|
1898 |
|
|
|
|
|
1898 |
|
|
|
|
|
1898 |
|
|
|
|
|
1899 |
|
|
|
|
|
##### |
Február 12.-én a dél-baranyai Karancson (ma: Karanac, Horvátország) megszületik WEININGER Andor. |
|
|
|
Február 19.-én az argentinai Rosario di Santa Fé-ben megszületik
Lucio FONTANA. |
1899 |
Június 13.-án Budapesten megszületik Ladislas Weisz [László] (késöbb: PÉRI
László, még késöbb: Peter Peri). |
|
1899 |
|
|
November 17.-én Osnabrückben megszületik Friedrich Vordemberge (késöbb:
Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART). |
|
|
|
|
|
VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alexander CALDER Braziliába
látogat és kiállít a Rio de Janeiro-i új Museo de Arte Moderna-ban (MAM-RJ [Museu de Arte Moderna - Rio de Janeiro]). Mario Pedrosa konferenciát rendez
Calder munkáiról, s fokozatosan a konkrét müvészet rioi központi szereplöjévé
válik. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|