| KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1910 - 1919: | |||||
| Év | Magyarország | Közép-, és Kelet-Európa | Nyugat-Európa | Észak-Amerika | Dél-Amerika | 
| 1910 | |||||
| 1910 | Januárban nyílik Ogyesszában a Festmények, szobrok, metszetek és rajzok nemzetközi kiállítása, az elsö Izgyebszkij Szalon (Vlagyimir Izgyebszkij szobrász és a francia mükritikus, Alexandre Mercereau szervezésében) Natan ALTMAN, Alekszandra EXTER, Natálja GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Georges Braque, Giacomo Balla és mások müveivel. | ||||
| 1910 | Áprilisban Pablo Picasso négy munkáját (ezek között a Nö mandolinnal-t) mutatja be a budapesti Müvészház csoportos kiállításán, melyeket késöbb Szergej Scsukin moszkvai gyüjtö vásárol meg. | Walter GROPIUS javaslatot tesz "Egy müvészileg egységes alapokon álló általános házépítö alapítására" ("Programm zur Gründung einer allgemeinen Hausbaugesellschaft auf künstlerisch einheitlicher Grudlage"). | |||
| 1910 | Decemberben az elsö Moszkvai Szalon Natálja GONCSAROVA, Kazimir MALEVICS és Mihail LARJONOV és mások munkáival. A Szalon 1918-ig létezik. | ||||
| 1910 | Decemberben nyílik Ogyesszában a második Izgyebszkij Szalon számos orosz avantgárd müvész (GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Vlagyimir TATLIN és mások) müveivel. A katalógusba Vaszilij Kandinszkij és Arnold Schönberg írt esszét. | ||||
| 1911 | |||||
| 1911 | A moszkvai Irodalmi-müvészeti Kör Miksa cár és rakoncátlan gyermeke, Adolf címü elödása számára Vlagyimir TATLIN díszletet és jelmezeket tervez. | Piet MONDRIAN Hollandiából Párizsba költözik (ahol 1914 közepéig lakik). | |||
| 1911 | Az Ifjúsági Szövetség tavaszi kiállítása Petrográdon, Vlagyimir TATLIN, VARSZT (Varvara SZTYEPANOVA) Vlagyimir és David BURLJUK, Natalja GONCSAROVA, Mikhail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Olga ROZANOVA és mások munkáiból. | Berlinben útjára indul a Die Aktion címü anarchista folyóirat. | |||
| 1911 | Az ösz folyamán Mihail LARJONOV és felesége, Natálja GONCSAROVA szakítanak a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoporttal és megalakítják az Oszlinüj hvoszt [Ослиный хвост] (Szamár farka) elnevezésü társaságot. | Arisztarh Lentulov [Лентулов, Аристарх Васильевич] és Nyagyezsda UDALCOVA a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben tanulnak, ahol behatóan megismerkednek a kubizmus elveivel. | |||
| 1911 | Moszkvában Vlagyimir TATLIN A torony névvel müvészeti iskolát üzemeltet; tanítványai között van Alekszandr VESZNYIN, Ljubov POPOVA és Nagyezsda UDALCOVA. | ||||
| 1911 | Decemberben Alekszandra EXTER visszatér Párizsból Moszkvába Pablo Picasso legutolsó kubista müveinek fotóival. | Decemberben Vaszilij Kandinszkij és Franz Marc Münchenben megalakítják a Der Blaue Reiter csoportot (amely Kandinszkij Le cavalier bleu címü festménye után kapja a nevét). | |||
| 1912 | |||||
| 1912 | Moszkvában januárban nyílik a Bubnovij Valet [Káró Bubi] soport második kiállítása a BURLJUK testvérek, Alekszandr EXTER, Vaszilij KANDINSZKIJ, Arisztarh LENTULOV, Georges BRAQUE, Robert DELAUNAY, Le Fauconnier, Fernand LÉGER, Franz Marc, Henri Matisse, Pablo PICASSO és mások munkáiból. | A müncheni Galerie Goltz-ban januárban nyílik a Blaue Reiter második kiállítása, többek között Picasso, Braque, Vaszilij KANDINSZKIJ, Paul KLEE, Natálja GONCSAROVA Mihail LARIONOV és Kazimir MALEVICS munkáival. | |||
| 1912 | Ivan PUNYI és Kszénya BOGOSZLAVSZKAJA Párizsban tanulnak az Académie de la Grand Chaumičre-en. | ||||
| 1912 | Márciusban nyílik Moszkvában az Oszlinüj hvoszt [Szamár farka] elnevezésü társaság kiállítása Mihail LARJONOV és Natálja GONCSAROVA szervezésében, Kazimir MALEVICS, Vlagyimir TATLIN és mások munkáival. | Berlinben a Blaue Reiter, Oskar Kokoschka és az expresszionisták kiállításával márciusban megnyílik a Herwarth Walden Der Sturm [Roham] elnevezésü galériája a Potsdamerstrasse 134a alatt. | |||
| 1912 | Ivan PUNYI visszatér Párizsból Petrográdra, ahol Nyikoláj Kulbin barátján keresztül találkozik az orosz avantgárd tagjaival. | Októberben a párizsi Salon d'Automne-on František KUPKA kiállít két nagyméretü, semmilyen tárgyat nem ábrázoló munkát (Amfóra: fúga két színre; Amfóra: meleg kromatika). | |||
| 1912 | Decemberben nyílik Moszkvában a Kortárs festészet sorozat elsö kiállítása Vlagyimir TATLIN, Kazimir MALEVICS és mások munkáiból. | ||||
| 1912 | Decemberben Petrográdban megkezdi munkáját a Dobicsina Müvészeti Iroda és magángaléria, amely 1918-ig rendszeresen kiállítja az orosz avantgard müvészeit. (Nágyezsda Evszejevna Dobicsina [Fisman] müvészeti ügynöksége 1911 öszén nyílt Szt. Pétervárott és 1919-es bezárásáig a petrográdi avantgárd müvészek kiállításainak szervezésében játszott szerepet. Elöször az Orosz Külkereskedelmi Bank épületében müködött, majd 1913-tól az Adamini-házban.) | ||||
| 1912 | Petrográdon decemberben nyílik az Ifjúsági Szövetség negyedik kiállítása, többek között a Larjonov-csoport és a BURLJUK-testvérek munkáival; Mihail LARJONOV elkészíti elsö rayonista festményeti. | ||||
| 1912 | December, Petrográd: az Ifjúsági Szövetség ötödik kiállítása Natálja GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Mihail MATYUSIN, Ivan PUNYI, Olga ROZANOVA, Vlagyimir TATLIN és mások müveivel. | Ljubov POPOVA csatlakozik Nyagyezsda UDALCOVA-hoz és a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben folytat tanulmányokat. | |||
| 1913 | |||||
| 1913 | Januárban Budapestre látogat Herwarth Walden, a Der Sturm folyóirat kiadója és az azonos nevü galéria tulajdonosa. | ||||
| 1913 | Februárban-márciusban a berlini Galerie Der Sturm-ban látható Réth Alfréd, Paul Klee és Julie Baum közös kiállítása. | ||||
| 1913 | Moszkvában Mihail LARJONOV márciusban megrendezi a Misen [Cél] címü kiállítást Natálja GONCSAROVA, Kazimir MALEVICS, Marc Chagall és mások, többek között gyerekek, munkáiból. A katalógus közli Larjonov "Rayonista festészet" szövegét. (A rayonisták szerint a fénysugár (rayon) feloldja a formák eredeti jellegét, a térben tiszta szerkezeteket alkot, dinamikussá teszi a kompozíciót, így a mélység valószerüen plasztikus. A rayonizmus az orfizmus és a prekonstruktivista szuprematizmus elözményének tekinthetö.) | A berlini Galerie Der Sturm kiállítja Alekszandr ARHIPENKO müveit; a katalógus szövegét Guillome Apollinaire írta. | |||
| 1913 | A petrográdi Ifjúsági Szövetségben Kazimir MALEVICS március folyamán elöadásokat tart a kubo-futurizmusról. | A Der Sturm közli Apollinaire: Die moderne Malerei címü esszéjét, amelyben Picasso kollázsairól és karton-reliefjeiröl is ír. | |||
| 1913 | Május 16.-án az uruguayi Rivera városban megszületik Carmelo Heriberto Alves Oyarzun [késöbb: Carmelo ARDEN QUIN]. | ||||
| 1913 | Moszkvában Eli Eganburi (Ilja Zdanevics) júliusban kiadja a Goncsarova - Larjonov házaspár müvészetéröl szóló elsö monográfiát. | Tavasszal, vagy kora nyáron, Vlagyimir TATLIN Berlinböl Párizsba érkezik. A Boulvard Raspail 242 szám alatti mütermében meglátogatja Pablo Picassot, ahol megismerkedik Picasso nyílt konstrukcióival (amire példa az 1912 tavaszán alkotott Guitare [gitár] relief). Valószínüsíthetöen ezek hatására kezd Tatlin -Moszkvába visszatérte után -kontra-reliefjeinek megalkotásához, s ezzel a konstruktivizmus elindításához. | |||
| 1913 | Némija Pevsner (késöbb: Naum GABO) bátyjához, Anton PEVSNER-hez utazik Párizsba, ahol 1914-ig tartózkodik. | ||||
| 1913 | Moszkvában júliusban megjelenik a Oszlinüj hvoszt (Szamár farka) és a Misen (Cél) különszáma Mihail LARJONOV és Natálja GONCSAROVA Rayonizmus és futurizmus: egy manifesztum címü kiáltványával. A manifesztumban a kubizmus és a futurizmus elveit a fény kiemelt szerepével kapcsolják össze. | ||||
| 1913 | Augusztusban Moszkvában megnyílik Natálja GONCSAROVA 768 müvét bemutató egyéni kiállítása. | ||||
| 1913 | A berlini Galerie Der Strurmban Herwarth Walden szeptemberben nyitja meg az Erster deutscher Herbstsalon-t, többek között Robert és Sonja DELAUNAY, Francis PICABIA, Jean METZINGER, Piet MONDRIAN, Vaszilij KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Natálja GONCSAROVA és a BURLJUK-testvérek munkáival. Apollinaire a kiállítást az "orfizmus elsö szalonjának" nevezte. | ||||
| 1913 | Berlinben szeptemberben nyílik Sonja DELAUNAY-TERK elsö kiállítása, ahol egyben bemutatják Blaise Cendrars: La Prose du Transsibérien címü könyvét is. | ||||
| 1913 | Decemberben a petrográdi Luna Park Színház bemutatja A Nap legyözése címü futurista operát. Zenéjét Mihail MATYUSIN szerezte, szövegkönyv: Velimir Hlebnyikov és Alekszej Krucsenyik. A díszleteket és jelmezeket Kazimir MALEVICS tervezte. Malevics a produkciót a késöbbiekben a szuprematizmushoz vezetö út fontos állomásának nevezte; a második felvonás háttér-díszlete a fehér alapon átlósan kettéosztott fekete négyzet volt. | ||||
| 1914 | |||||
| 1914 | Moszkvában Kazimir MALEVICS és Olga ROZANOVA illusztrációival januárban megjeleneik Hlebnyikov és Alekszej Krucsenyik: Játék a Pokolban címü kötetének második kiadása. | ||||
| 1914 | Moszkvában No.4 címmel Mihail LARJONOV rendez márciusban kiállítást saját, Natálja GONCSAROVA, Kamenszkij, Sevcsenko, Alakszandra EXTER és Kiril Zdanevics müveiböl. | ||||
| 1914 | Márciusban nyílik Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport negyedik kiállítása Alekszandra EXTER, Arisztarh Lentulov, Kazimir MALEVICS, Ljubov POPOVA, Nagyezsda UDALCOVA, Georges Braque, Pablo Picasso és mások munkáiból. | A március 1. és április 30. között látható párizsi Salon des Indépendants tárlaton Theo van DOESBURG három müvel szerepel. | |||
| 1914 | A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galéria rendezi áprilisban (a május 3.-ig nyitvatartó) a Natálja GONCSAROVA 249 festményét bemutató egyéni tárlatot. | Májusban és júniusban látható Amsterdamban a harmadik Independents (Függetlenek) címü tárlat többek között Vaszilij Kandinszkij, Alexandr ARHIPENKO, Francis Picabia, Diego Rivera, Vladimir BARANOV-ROSSINÉ és Ossip Zadkine müveivel. | |||
| 1914 | Kazimir MALEVICS megfesti a Fekete négyzet fehér alapon címü képét, az orosz szuprematizmus alapmüvét. | Apja betegsége miatt Piet MONDRIAN visszatér Hollandiába Párizsból, ahová a háború kitörése miatt (július 28.-án az Osztrák-Magyar Monarchia hadat üzen Szerbiának) már nem térhet vissza. | |||
| 1914 | Vlagyimir TATLIN Moszkvában megalkotja elsö - ellentétes térviszonyokat jelentö - kartonból, fából és fémböl készült kontrareliefjeit, ill. sarok-kontrareliefjeit. Az 1913- és 1914-ben készült háromdimenziós müveket május 10. és 14. között Festett reliefek elsö kiállítása címen moszkvai mütermében állitja ki. | Augusztusban Theo van DOESBURG-öt besorozzák a holland hadseregbe, ahol két hónapot szolgál a belga határon. | |||
| 1914 | Novemberben Moszkvában jelenik meg Natálja GONCSAROVA A háború misztikus képei címü litográfia albuma. | A közösen rendezett felolvasóestek és koncertek kapcsán az ösz folyamán Theo van DOESBURG Tillburgban találkozik Antony Kok holland költövel. Egy folyóirat beindításának tervével foglalkoznak. (Ez lesz késöbb a De Stilj.) | |||
| 1915 | . | ||||
| 1915 | Vaszilij KANDINSZKIJ visszatér Moszkvába, ahol - leszámítva egy rövid, 1915 decembere és 1916 márciusa közötti stockholmi látogatást - egészen 1921 decemberéig tartózkodik. | A Pevsner-testvérek a háború kitörése után elöbb Kopenhágába, majd Oslo-ba utaznak. Némija Pevsner - a bátyjával való összetévesztés elkerülése végett - felveszi a Naum GABO nevet. Gabo Norvégiában megalkotja elsö konstrukcióit. | |||
| 1915 | A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériájában, amely az Adamini-házban rendezkedett be, Baloldali tendenciák címmel nyílik tárlat, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Ivan PUNYI, ROZANOVA, Nágyezsda UDALCOVA, Vlagyimir és Dávid BURLJUK, Nyikoláj Kulbin, Vaszilij KANDINSZKIJ és mások munkáiból. | Hollandián belül Piet MONDRIAN Laren községbe költözik. Larenben lakik Matthieu H. J. Schoenmaekers matematikus és miszticista filozófus is. Mondrian és Schoenmaekers gyakran találkoznak és vitatják meg a plaszticizmus problémáit. A Mondriánnak tulajdonított neo-plaszticizmus filozófiai eredete Schoenmaekers munkáiból származtatható. | |||
| 1915 | Márciusban látható Petrográdban a Tramváj V (Villamos V) kiállítás, Az elsö futurista festménykiállítás alcímmel. A tárlaton Kazimir MALEVICS ("alogikus" festményekkel) és Vlagyimir TATLIN (festett reliefekkel) együtt szerepelnek. A kiállítók között van Alekszandra EXTER, Ivan KLJUN, Ivan PUNYI, Olga ROZANOVA és Nagyezsda UDALCOVA. | ||||
| 1915 | Március végén nyit (és április végéig látogatható) a Kandaurov rendezte Festménykiállítás: 1915 címü tárlat, többek között a BURLJUK testvérek, Natálja GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Vlagyimir Majakovszkij és Vlagyimir TATLIN munkáival (bár az utolsó három nem szerepel a katalógusban); a kiállításon szerepelnek Tatlin reliefjei és kontrareliefjei, valamint "anyagkonstrukciói". | ||||
| 1915 | Június 19.-én jelenik meg a holland Eenheid címü lapban Theo van DOESBURG cikke a "valódi modern" védelmében. | ||||
| 1915 | Az amszterdami Stedelijk Museum-ban októberben látható a Den Haag Art Circle kiállítása, többek között Piet MONDRIAN alkotásaival. A kiállításról az Eenheid november 6.-i számában Theo van DOESBURG számol be és ír elsöként Mondrian munkáiról. | ||||
| 1915 | KASSÁK Lajos november 1.-én Budapesten megjelenteti A TETT címü aktivista folyóiratot. A TETT az elsö magyar avantgárd lap, a berlini (Franz Pfemfert szerkesztésében megjelenö) Die Aktion folyóirat modelljét követi; 11 hónapos müködése alatt 16 (Kassák szerint 17) szám jelenik meg. Valószínüleg a Die Aktion nevéböl származik a magyar "aktivizmus" kifejezés. Az antimilitarista folyóirat programját az 1915/10. szám közli. | Kazimir MALEVICS vezetésével Moszkvában megalakul a szuprematista müvészeket tömörítö Szupremusz [Супремус] csoport. Tagjai: Alekszandra EXTER, Ljubov POPOVA, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Kszénya BOGUSZLAVSZKAJA (Punyi felesége), Olga ROZANOVA, Nyágyezsda UDALCOVA, Nyina GENKE-MELLER. A csoport két évig müködik. | November során Theo van DOESBURG levelezésbe kezd Piet MONDRIAN-nal. | ||
| 1915 | A TETT második száma közli Dobrovits/[cs] Péter [Petár Dobrović] Krisztus siratása címü expresszionista szellemü festményét valamint KASSÁK Lajos Anarchistatemetés címü novelláját. A folyóirat egy késöbbi számában KASSÁK Lajos megjegyzi: az "ügyészség [a lap] összes példányait [vallásgyalázás és osztály elleni izgatás vádjával már a nyomdában] elkobozza". | Natálja GONCSAROVA és az Orosz Hadseregböl egészségügyi okokból elbocsájtott (a Mazuri-tavaknál folyó harcokban megsebesült) Mihail LARJONOV elhagyják Moszkvát és Lausanneban csatlakoznak Szergej Gyagilev balett-társulatához. | |||
| 1915 | Decemberben nyílik Petrográdon Az utolsó futurista festménykiállítás:0.10 címmel az Adamini-házban. (-> RÉSZLETEK) | ||||
| 1915 | Kazimir MALEVICS 1915 során részletesen kidolgozza a szuprematizmus elméletét. (-> RÉSZLETEK) | ||||
| 1916 | |||||
| 1916 | Petrográdban januárban megjelenik az Univerzális háború kiadvány Olga ROZANOVA geometrikus absztrakt kollázsaival és Alekszandr Krucsenyik szövegével. | Hollandiában megjelennek Matthieu H. J. Schoenmaekers könyvei, melyek a de Stilj mozgalom tagjaira, különösen Piet Mondriánra lesznek meghatározó fontosságúak. (-> RÉSZLETEK) | Kathrine S. Dreier lesz New Yorkban a Society of Independent Artist igazgatója; kapcsolatba kerül Marcel Duchamp-nal és az Arensberg-körrel. | ||
| 1916 | Theo van DOESBURG februárban a hollandiai Larenben találkozik Piet MONDRIAN-nal és elképzeléseinek megírására bíztatja. (Ezek késöbb cikksorozat formájában jelennek meg a De Stiljben.) | ||||
| Február 5.-én nyílik Zürichben a Cabaret Voltaire. Hugo Ball, Tristan Tzara, Hans ARP, Marcel Janco és Richard Huelsenbeck megalapítják a Dada csoportot. | |||||
| 1916 | Márciusban Vlagyimir TATLIN Moszkvában megrendezi a Magazin (Áruház) kiállítást Alekszandra EXTER, Iván KLJUN, Kazimir MALEVICS, Ljubov POPOVA, Alekszandr RODCSENKO, Nágyezsda UDALCOVA és saját müveiböl. Malevics visszutasítja szuprematista müveinek bemutatását; Rodcsenko geometrikus rajzokat állít ki, míg Tatlin reliefeket, köztük két sarokreliefet. | Amszterdamban márciusban Theo van DOESBURG megalapítja a De Anderen csoportot. Tagjai: Eric Wichmann és Louis Saalborn. | |||
| 1916 | Áprilisban a Theo van DOESBURG vezette De Anderen csoport a hágai Audretsch galériában állít ki. HUSZÁR Vilmos csatlakozik a kiállításhoz; Janus de Winter visszavonja müveit. | ||||
| 1916 | Május 31.-én Theo van DOESBURG Leidenbe költözik. Megalakítja a De Sphinx müvészeti klubot. Tagjai: Jacobus J. P. Oud és Jan Wils építészek. | ||||
| 1916 | Augusztusban megjelenik a TETT nemzetközi száma a monarchiával hadban álló országok íróinak és müvészeinek alkotásaival. A Jelzés a világba címü vezércikket KASSÁK Lajos írta. | ||||
| 1916 | Háborúellenes hangvétele (föleg az augusztusi, 16.-ik, nemzetközi szépirodalmi szám tartalma) okán a magyar királyi belügyminiszter október 2.-án (a 17.-ik számmal) "a hadviselés érdekeit veszélyeztetö tartalma miatt" végleg betiltja KASSÁK Lajos A TETT címü lapját. | A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériában Kortárs orosz festészet tárlata nyílik, Ljubov POPOVA, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Nyikoláj Kulbin és mások müveiböl. | |||
| 1916 | Kora összel KASSÁK Lajos Budapesten elindítja a MA folyóirat szervezésének munkálatait. (-> RÉSZLETEK) | Novemberben kerül sor Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport ötödik kiállítására. Kazimir MALEVICS hatvan szuprematista festményt állít ki; Ljubov POPOVA bemutatja elsö "festett architektonikáit"; kiállítanak még: Dávid BURLJUK, Marc Chagall, Alekszandra EXTER, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA és Nágyezsda UDALCOVA. | Walter GROPIUS katonai behívót kap. A harctérröl memorandumot küld a Szász Nagyhercegi Államminisztériumnak Javaslatok egy, az ipar, kézmüipar és a kézmüvesség számára müvészeti tanácsadást nyújtó tanintézet alapítására címmel. A Javaslatokra nem érkezik válasz. | ||
| 1916 | Decemberben HUSZÁR Vilmos és Theo van DOESBURG Hágában meglátogatják Kröller-Müller asszony gyüjteményét, amely mindkettejükre nagy hatással van. Különösen Bart van der Leck: A bánya címü triptichonja nyeri meg tetszésüket. Georges VANTONGERLOO a háború elöl Hollandiába települ. | ||||
| 1917 | |||||
| 1917 | Theo van DOESBURG elkészíti elsö neoplaszticista alkotásait. A színes háromszögeket alkalmazó mü nem a természeti látvány absztrahálásából indul ki. Doesburg Delftben publikálja a Die nieuwe beweging in de schildenkunst [A festészet új mozgalmai] címü könyvét. Ebben az absztrakció két formáját különbözteti meg, úgymint racionális absztrakció (a kubizmus és Piet MONDRIAN példája), ill. impulzív absztrakció (Vaszilij Kandinszkij alkotásai). | ||||
| 1917 | Gino Severini májusban bemutatja Theo van DOESBURG-öt Mario Broglionak, az olasz Valori Plastici folyóirat 1918 és 1922 közötti szerkesztöjének és a De Stilj leendö olaszországi terjesztöjének. | ||||
| 1917 | A MA júliusi számától kezdve KASSÁK Lajos szerkesztö mellett három fömunkatárs dolgozik: György Mátyás, Komját Aladár és Uitz Béla. | A "konstruktív müvészet" kifejezést elöször Kazimir MALEVICS alkalmazza Alekszandr RODCSENKO müveinek kigúnyolására. | Májusban Theo van DOESBURG elkészíti elsö absztrakt ólomüveg-tervét a Villa Allegonda számara. Ezt késöbbi hasonló munkák követik Sint Anthonienpolder-ben és Alkmaar-ban. | ||
| 1917 | Georgij Jakulov, Vlagyimir TATLIN és Alekszandr RODCSENKO elkészítik és kivitelezik a moszkvai Café Pittoresque belsöépítészeti terveit; ez az elsö kísérlet a "müvészet és élet" szintetizálására építészeti, szobrászati és festészeti eszközökkel. | Május és október között Theo van DOESBURG a De Stilj folyóirat tipográfiáján dolgozik. | |||
| 1917 | Júniusban Rómában Enrico Prampolini publikálja a Noi címü folyóirat elsö számát. A periodika 1925-ig jelenik meg. | ||||
| 1917 | Ljubov POPOVA elkészíti a 6 metszet címü, hat színes linometszetet tartalmazó albumát. (Néhányan 1917 és 1919 közé datálják a Costakis-gyüjteményben lévö lapokat.) | Októberben a hollandiai Leiden-ben megjelenik a De Stilj (Stílus) elsö száma. (-> RÉSZLETEK) | |||
| 1917 | Vlagyimir BURLJUK elesik a szaloniki ütközetben. | ||||
| 1917 | Megjelenik a MA "Oroszok" száma (II. évfolyam/11.) | Az októberi forradalom után Nyikoláj Punyin [Николай Николаевич Пунин] mükritikust nevezik ki a petrográdi Ermitázs és az (Állami) Orosz Múzeum komisszárjának. Punyin megfogalmazza radikális elképzeléseit a "régi burzsoá müvészet megsemmisítésére", ugyanakkor megmenti a mükincseket a forradalmi csöcselék pusztításától. A "Futurista" és "Balos" becenevü Punyin (Anna Ahmatova élettársa) rendkívül sokat tett az orosz avantgárd müvészetért. (Késöbb, 1949-ben, kijelenti, hogy "a sok ezer Lenin-portré ízléstelen". Ezért szovjetellenes tevékenység vádjával letartóztatják és a vorkutai lágerbe számüzik. Ott hal meg 1953-ban néhány hónappal Sztálin halála után.) | |||
| 1917 | Naum GABO visszatér Oroszországba; Moszkvában telepszik le és testvére Anton PEVSNER mütermében dolgozik. | ||||
| 1917 | Decemberben látható a Mir iszkusztva (A müvészet világa) címü tárlat Moszkvában El LISZICKIJ, Georgij Jakulov és mások munkáival. | A de Stilj elsö évfolyamának 5.-ik számában jelent meg Piet MONDRIAN nagy tanulmányának a Kifejezöeszközök és kompozíció címü része. (-> RÉSZLETEK) | |||
| 1917 | A MA decemberi (II. évfolyam/12.) száma a folyóirat KASSÁK Lajos munkáinak szentelt száma. | Anatolij Lunacsarszkij vezetésével egy hónappal a forradalom után megalakul a NARKOMPROSz [Наркомпрос], a (minisztériumi jogkörü) Népi Felvilágosítási Bizottmány. A Bizottmány munkájában számos avantgárd költö, író és müvész vesz részt. | Decemberben Hollandiában Theo van DOESBURG levelet ír Piet MONDRIAN-nak, amelyben kifejti, hogy érdekli a negyedik dimenzió problematikája. | ||
| 1918 | |||||
| 1918 | Juhász Gyula a MÁ-ról a Nyugat elsö számában így ír: "A MA nálunk azt a hivatást teljesíti, amit az olasz futuristák, a német és francia expresszionisták együtt. A MA nem egy párt lobogója, sem irodalmi, sem müvészeti párté, nem hirdet szociáldemokrata dogmákat, nem ad ki pacifista bullákat, a MA ... [a] sóvárgás nyila a túpart felé ... [és] szolidáris minden igazsággal és müvészettel, amely a korhadt világot robbantja és az új világot kalapálja ..." | ||||
| Áprilisban bezárják a petrográdi Müvészeti Akadémiát. A moszkvai müvészeti iskolák is azonos sorsra jutnak. A müvészeti iskolák helyébe lép a SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC = Свободные Государственные Художественные Мастерские]. | |||||
| 1918 | Május 18.-án megalakul a NARKOMPROSz vizuális müvészetekkel foglalkozó osztálya, az IZO [Изо-наркомпрос; отдел изобразительных искусствo]. Az IZO szakkollégiumát Vlagyimir TATLIN vezeti, tagjai között van Kazimir MALEVICS, I. Mashkov, Nágyezsda UDALCOVA, Olga ROZANOVA, Alekszandr RODCSENKO és Vaszilij KANDINSZKIJ. A petrográdi szekciót Vlagyimir TATLIN, míg a moszkvait Dávid STERNBERG vezeti. | ||||
| 1918 | Augusztusban kinevezik Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC = Свободные Государственные Художественные Мастерские] igazgatójává. | ||||
| 1918 | November 18.-án Moszkvában meghal Olga ROZANOVA. | Novemberben, a folyóirat második évfolyamának elsö számában, megjelenik a de Stilj elsö kiáltványa Theo van DOESBURG festö, Robert van HOFF építész, HUSZÁR Vilmos festö, Antony KOK költö, Piet MONDRIAN festö, Georges VANTONGERLOO szobrász és Jan WILS építész aláírásával: "Él egy régi és egy új kortudat. A régi az individualizmushoz igazodik. Az új az egyetemességhez. Individualizmus és egyetemesség harca folyik a világháborúban és a mai müvészetben." | |||
| 1918 | Moszkvában novemberben államosítják Szergej Scsukin szörmekereskedö jelentös képzömüvészeti gyüjteményét, melyet decemberben Iván Morozov textilgyáros kollekciójának államosítása követ. Kettejük gyüjteménye késöbb az Ermitázs ill. a Puskin Múzeumban kollekcióját gazdagítja. (Scsukin Párizsba menekült, majd ott 1936-ban meghalt.) | A novemberi forradalom után december 3.-án Berlinben megalakul a Novembergruppe. Tagjai között van Bertold Brecht, Viking EGGELING, Lyonel Feininger, Gerhard Marcks, Erich Heckel, Max Pechstein, Karl Schmidt-Rotluff, Walter Ruttman, Paul Klee, Erich Mendelsohn,Vaszilij KANDINSZKIJ és Walter GROPIUS is. A csoport, többek között, követeli a müvészeti iskolák alapvetö átalakítását. | |||
| 1918 | Megjelenik a MA decemberi (12.) száma. Ez a "folyóirat elsö világszemléleti különszáma" (BORTNYIK Sándor : Kommunista köztársaságot címü linometszet borítójával.) Kiáltvány a müvészetért! írásában KASSÁk Lajos ezt írja: "A mi müvészetünk az egybeérzés anarkiája [sic]. És ezzel az istrángba nem fogott energiával belenyulunk [sic] a mai politikai hazárdjátékba, a polgári élet kenguru-moráljába, ... az iskolák agyvelöt tilózó mesterségébe. ... Mert dögöljön az új forma, amely csak azért uj, hogy a régi lényegét takargassa! ... Ha most hallgattok, megint beleragadtok az erkölcsi és gazdasági mocsarakba!" | Decemberben - a Sztroganov Müvészeti Iskola valamint a Moszkvai Festészeti, Szobrászati és Építészeti Iskola átszervezésével - megnyílik a moszkvai elsö SzVOMASz (ahol Vaszilij KANDINSZKIJ tanít és egyben a Vizuális Müvészet [Izobrazitelnoje iszkusztvo] ) címüegy számot megélt lapot szerkeszti), majd ezt követöen a második SzVOMASz. | Berlinben a tél folyamán (a Munkás- és Katonatanácsok mintájára) megalakul (a Spartakus Csoporthoz közelálló) Arbeitsrat für Kunst (Müvészeti Munkatanács), Bruno Taut elnökletével. Walter GROPIUS a négytagú vezetöség tagja. Manifesztumukban ezt írják: "A szellemi erök hordozója, az érzékenység megtestesítöje: az épület. Csak a szellem legteljesebb forradalma fogja majd ezt az épületetet létrehozni..." Decemberben Taut helyébe Gropiust választják az Arbeitsrat elnökévé. Az Arbeitsratról így ír: "Most már csakugyan minden fontos radikális müvész ... a sorainkban van, és most már egy bizonyos hatalmat képviselünk." | ||
| 1918 | Decemberben Petrográdon elsöízben jelenik meg az IZO publikálásában az Iszkusztvo komuni folyóirat; 1919 áprilisáig rendszeresen megjelenik. Szerzöi között: Nyikoláj Punyin, Iván PUNYI és Vera Jermolajeva. | A berlini Arbeitsrat für Kunstban Otto Bartnig dolgozza ki a müvészetek és a kézmüvesség tanításának tervét. Javasolja a professzori cím eltörlését és - az új oktatási elveket elhatárolandó a társadalom konzervatív töbségétöl - a mester, ill. tanonc elnevezések újbóli bevezetését . | |||
| 1919 | |||||
| 1919 | A kommunisták és a futuristák szövetsége, a KOMFUT, január 26.-án Moszkvában megjelenteti az Iszkusztvo komuni manifesztumát az azonos nevü lap nyolcadik számában, amelyben kifejtik annak "...szükségét, hogy a szovjet kulturális-oktatási szerveket a most formálódó új kommunista kultúrális ideológiának kell alárendelni" . | ||||
| 1919 | A MA februári számában közlemény jelenik meg: "MA müvészei megalakították az Aktivisták Csoportját". (-> RÉSZLETEK) | Moszkvában februárban indul az Állami Kiállítások három éven át tartó, huszonegy tárlatból álló sorozata. (-> RÉSZLETEK) | Piet MONDRIAN két részes cikke Dialog over de nieuwe Beeldung címmel megjelenik a de Stilj-ban; a folyóirat két év alatt közli tizenhárom részes cikksorozatát: Natuurlijke en abstracte realiteit. | ||
| 1919 | Március 21.-én Kun [Kohn] Béla vezetésével megalakul a Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság [röviden: Tanácsköztársaság]. KASSÁK Lajos belép a Magyarországi Szocialista Pártba; a MA szerkesztése mellett a Közoktatási Népbiztosságon is dolgozik, elöbb plakátcenzorként, majd a Magyar Szinház és a Vígszínház tevékenységét felügyeli, egyben tagja az Írói Direktóriumnak. | Vlagyimir TATLIN Az új típusú emlékmü-röl közöl írást az Iszkusztvo kommuni márciusi számában, ahol - többek között - ezt írja: ..."A modern emlékmü elöször is meg kell feleljen annak az általános törekvésnek, amely napjainkban a müvészetek szintézisére irányul. ... Az emlékmü formája megfelel a korunkban felfedezett müvészi formáknak. A jelen müvészetében ezek a formák szemmel láthatóan egyszerübbé válnak: kockák, hengerek, gömbök, kúpok, körszeletek, gömbfelületek és gömbszeletek... Ma a rádió, a vetítövászon, a kábel az emékmü elemei, s ezek a forma elemei is lehetnek. ... egy ilyen emlékmü megalkotásába be kell vonni a különbözö szakmák mérnökeit és technikusait...". | Bécsben Alma Mahler, Walter GROPIUS elsö felesége, összeismerteti Gropiust a Bécsben sikeres rajziskolát fenntartó Johannes ITTEN festömüvésszel. | ||
| 1919 | Április 6-7.-én Münchenben proklamálják a Bajor Tanácsköztársaságot. Hans Richter lesz a Forradalmi Müvészek Akcióbizottságának elnöke. | ||||
| 1919 | Áprilisban Weimárban megnyílik a Staatliches Bauhaus in Weimar. (-> RÉSZLETEK) | ||||
| 1919 | Április során megjelenik az elsö Bauhaus Manifesztum, borítóján Lyonel Feininger ötágú csillagok fénysugarától övezett "szocialista katedrálisával". Ugyancsak megjelenik a négy lapos Bauhaus Program, amely kimondja, hogy "minden müvészet végsö célja az építés"; a "Bauhausban nem tanárok és tanulók, hanem mesterek, segédek és tanoncok dolgoznak majd". Fö motívumként visszatér az Arbeitsrat gondolata: "Építészek, szobrászok, festök, mindannyiunknak a kézmüvességhez kell visszatérnünk!" | ||||
| Alma Mahler javasolja Walter GROPIUS-nak Johannes ITTEN tanári meghívását a Bauhausba, hozzátéve: "...ne kerülj Itten hatása alá. Ö nagyon erösen törekedni fog erre, és ha akarja, akkor sikerülni is fog neki." | |||||
| 1919 | BORTNYIK Sándor linometszet borítójával megjelenik a MA "Májusi demonstratív különszáma" (szerkesztette KASSÁK Lajos és Uitz Béla) Köszöntünk ember a forradalomban! címmel. | Májusban Marc Chagall meghívja El LISZICKIJ-t a vityebszki SzVOMASz-ba [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC = Свободные Государственные Художественные Мастерские] sokszorosított grafikát tanítani. | Májusban Walter GROPIUS elsö tanári kinevezései Bauhausban: Gerhard Marcks, Lyonel Feininger és Johannes ITTEN. Mindhárman a Der Strum köréhez tartoztak. A radikális müvészek kinevezése nyugtalanságot kelt Weimar konzervatív köreiben. | ||
| Májusban Moszkvában megnyílik az OBMOHU (Fiatal Müvészek Szövetsége, OБМОХУ (Oбмoxy) = Oбщество Moлoдыx Xyдoжников) elsö kiállítása. A szervezök között: Georgij és Vlagyimir SZTENBERG. | |||||
| 1919 | A Kommunisták Magyarországi Pártja és a Szociáldemokrata Párt júniusban Magyarországi Szocialista Párt néven fúzióra lép. Ekkor jelenti ki a kommunista (pártot alapító) Kun Béla a Tanácsköztársaság politikai vezetöje, hogy az "… új szellemi életnek, új kultúrának kell támadnia magából a proletáriátusból és én bízom a proletáriátus teremtö erejében ... kétségtelen, hogy ez nem a MA irodalma lesz, mely a burzsoá dekadencia terméke." | Walter GROPIUS a weimári Bauhaus mühelyek élére kettös vezetést állít: egy müvészt (Formmeister) és egy kézmüvest (Handmeister). A mühelyek Formmeister / Handmesiter vezetöi: Szövömühely: Georg Muche / Helene Börner; asztalosmühely: Walter Gropius / Joseph Zachman; szobrászmühely: Richard Engelmann; kerámiamühely: Gerhard Marcks / Max Krehan; üvegfestö mühely: Johannes ITTEN; nyomdászat: Lyonel Feininger; építészeti arbeitsgruppe: Walter Gropius, Herbert Bayer. A müvésztanárok (Formmeister) alkotják a Mestertanácsot (Meisterrat) az igazgató elnökletével. Gropius a Bauhausban magántervezöirodát is üzemeltet; itt rajzoló FORBÁT Alfréd. | |||
| 1919 | A lapot támadó megjegyzései okán KASSÁK Lajos a MA 7.-ik számában, június 14.-i keltezéssel, Levél Kun Bélához a müvészet nevében címmel ír a Magyar Tanácsköztársaság tényleges vezetöjének. "...Ön tudja Kun elvtárs, hogy a forradalomban nincs megállás. … kedves Kun elvtárs, kénytelen vagyok elmondani, hogy akkor, mikor Ön még az orosz testvérek harcában dolgozta fel erejét, mi már szóban és írásban a kommunizmusért agitáltunk Magyarországon. ... [Ön] ma sem lát bennünk [mást] mint a burzsoa dekadencia ittmaradt csökevényét? ... engedje meg, hogy kétségeim legyenek müvészeti felkészültsége iránt. ... a felületes kritika nem nekünk, ... hanem a forradalom kiterjedésének árt." | Kazimir MALEVICS Moszkvában közzéteszi A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus címü tanulmányát az azonos címü (X. Állami Kiállítás) katalógusában. Ebben írja: "...A szuprematizmus három stádiumra oszlik: fekete, vörös és fehér négyzetekre..." A fekete és fehér a szuprematizmusban energiaként szerepel, felfedi a formát ...". (A tanulmányt magyarul a bécsi Egység címü magyar kommunista emigráns folyóirat 1922. szeptember 16.-i száma közölte, s innen vették át késöbb nyugati publikációk is. A szuprematizmusról ez volt az elsö híradás Nyugat-Európában.) | |||
| 1919 | A MA júniusi számában Kemény Alfréd közöl átfogó kritikát Bortnyik Sándor képei és grafikája, egyúttal a koncentrikus kompozíció és az aktív-passzív színek problémájának elmélete címmel. | Iván KLJUN a moszkvai A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus kiállítás (X. Állami Kiállítás) katalógusában A szín müvészete címmel közöl írást, amiben ezt írja: "...A szuprematizmus megmerevedett, mozdulatlan formái nem új müvészetet mutatnak, hanem egy merev tekintetü hulla arcát." | |||
| 1919 | A negyedik évfolyam 8. számával július 1.-én jelenik meg utoljára Budapesten KASSÁK Lajos lapja a MA. A Kun Bélával történt nézeteltérés miatt a Tanácsköztársaság kormánya, Pogány József helyettes népbiztos rendelkezésére, a lapot betiltja. (A március 21.-töl 133 napig fennálló Tanácsköztársaság egy hónap múlva, augusztus 1.-én összeomlik.) | El LISZICKIJ megtervezi híres plakátját, a Vörös ékkel zúzd szét a fehéreket, amelynek kompozíciója szinte szó szerint követi a feliratot. | Az elsö világháború befejeztével Piet MONDRIAN júliusban visszatér Hollandiából Párizsba. | ||
| 1919 | Július 2.-én KASSÁK Lajos engedélyt kap a Közoktatási Népbiztosság alá tartozó Szellemi Termékek Országos Tanácsától az Aktivista müvészet címü albumsorozat kiadására. Kilenc nap múlva a Tanácsköztársaság összeomlik; a sorozat nem jelent meg Magyarországon. | ||||
| 1919 | A Tanácsköztársaság bukása után KASSÁK Lajost elöbb a keszthelyi börtönbe, majd azt követöen öt hónapra a budapesti Gyüjtöfogházba zárják. (A kommünt vezetö Kun Béla a diktatúra augusztus 1.-i összeomlása után Bécsbe menekül, ott internálják; 1920 nyarán Szovjet-Oroszországban telepszik le, ahol 1938-ban kivégzik.) | Iván PUNYI és felesége Kszénya BOGUSZLAVSZKAJA a Finn-öböl jegén át menekülnek el a Szovjetúnióból. Egy év múltán Németországba emigrának, majd onnan (1923-ban) tovább Franciaországba. | Zürichben, az avantgárd müvészeket politikai mozgalomba szervezendö, Hans RICHTER megalakítja a Forradalmi Müvészek Szervezetét; e rövid életü alakulat tagjai között található: Hans Arp, Willi Baumeister, Viking EGGELING, Giacometti, Walter Helbig és Marcel Janco. | ||
| 1919 | A Szovjet Közoktatásügyi Népbiztosság Képzömüvészeti Szakosztálya megbizza Vlagyimir TATLIN-t, hogy készítse el a III. Internacionálé emlékmüvének tervét. (-> RÉSZLETEK) | Az év öszén elkezdödik a Johannes ITTEN és Walter GROPIUS közötti konfliktus. (-> RÉSZLETEK) | |||
| 1919 | Kazimir MALEVICS Moszkvában rendezett elsö egyéni kiállításán bemutatja 153 müvét. Elkészíti elsö architektonának nevezett ideális építészeti makettjeit. | ||||
| 1919 | Októberben El LISZICKIJ kiküldetésben Moszkvában jár és ráveszi Kazimir MALEVICS-et, hogy költözzék Vityebszkbe. Malevics áttelepülése egyidöben történik a Marc Chagall rendezte elsö vityebszki képzömüvészeti kiállítással. Liszickij Chagall és Malevics eltérö müvészi felfogása, valamint a Chagallhoz füzödö lojalitása között vergödik. Végül a szuprematizmust választja és elkanyarodik a hagyományos zsidó elemeket integráló festészettöl. Chagall ezt nem emészti meg, s elhagyja az iskolát; ezt követöen Kazimir MALEVICS váltja fel Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC = Свободные Государственные Художественные Мастерские] igazgatói székében. | ||||
| 1919 | Az év végén MOHOLY-NAGY László elhagyja Magyarországot és Bécsbe emigrál. | Decemberben Weimárban felerösödnek a Bauhaus-szal szembeni ellenvélemények ("spartakista-bolsevista intézmény", "zsidó müvészet", "nem német elemek", "Galícia? Szlovákia?", "nemzetietlen, hazátlan attitüd", "idegen müvészet"). A hallgatók gyülésen támogatják Walter GROPIUS-t. Ezt követöen tucatnyi szélsöjobboldali hallgató kiválik a Bauhausból. | |||
| VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK | |||||