KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1910 - 1919: |
Év |
Magyarország |
Közép-, és Kelet-Európa |
Nyugat-Európa |
Észak-Amerika |
Dél-Amerika |
|
|
|
|
|
1910 |
|
|
|
|
|
1910 |
|
Januárban nyílik Ogyesszában a Festmények, szobrok, metszetek és rajzok nemzetközi kiállítása, az elsö Izgyebszkij Szalon (Vlagyimir Izgyebszkij szobrász és a francia mükritikus, Alexandre
Mercereau szervezésében) Natan ALTMAN, Alekszandra
EXTER, Natálja GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Georges
Braque, Giacomo Balla és mások müveivel. |
|
|
|
1910 |
Áprilisban Pablo
Picasso négy munkáját (ezek között a Nö mandolinnal-t) mutatja be a budapesti Müvészház csoportos kiállításán, melyeket késöbb Szergej Scsukin moszkvai gyüjtö vásárol meg. |
|
Walter GROPIUS javaslatot tesz
"Egy müvészileg egységes alapokon álló általános
házépítö alapítására" ("Programm zur Gründung einer allgemeinen Hausbaugesellschaft auf
künstlerisch einheitlicher Grudlage"). |
|
|
1910 |
|
Decemberben az elsö Moszkvai Szalon Natálja GONCSAROVA,
Kazimir MALEVICS és Mihail LARJONOV és mások munkáival. A Szalon 1918-ig létezik. |
|
|
|
1910 |
|
Decemberben nyílik Ogyesszában a második Izgyebszkij Szalon számos orosz
avantgárd müvész (GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Vlagyimir TATLIN és mások)
müveivel. A katalógusba Vaszilij Kandinszkij és Arnold Schönberg írt esszét. |
|
|
|
1911 |
|
|
|
|
|
1911 |
|
A moszkvai Irodalmi-müvészeti
Kör Miksa cár és rakoncátlan gyermeke, Adolf címü elödása számára Vlagyimir TATLIN díszletet és jelmezeket
tervez. |
Piet MONDRIAN Hollandiából Párizsba költözik (ahol 1914 közepéig
lakik). |
|
|
1911 |
|
Az Ifjúsági
Szövetség tavaszi kiállítása Petrográdon, Vlagyimir TATLIN, VARSZT
(Varvara SZTYEPANOVA) Vlagyimir és David BURLJUK, Natalja GONCSAROVA, Mikhail
LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Olga
ROZANOVA és mások munkáiból. |
Berlinben
útjára indul a Die Aktion
címü anarchista folyóirat. |
|
|
1911 |
|
Az ösz folyamán Mihail LARJONOV
és felesége, Natálja GONCSAROVA szakítanak a Bubnovij
Valet [Káró Bubi] csoporttal és megalakítják az Oszlinüj hvoszt
[Ослиный
хвост] (Szamár farka) elnevezésü társaságot. |
Arisztarh Lentulov
[Лентулов,
Аристарх
Васильевич] és
Nyagyezsda UDALCOVA a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben tanulnak, ahol behatóan megismerkednek a kubizmus
elveivel. |
|
|
1911 |
|
Moszkvában
Vlagyimir TATLIN A torony
névvel müvészeti iskolát üzemeltet; tanítványai között van Alekszandr
VESZNYIN, Ljubov POPOVA és Nagyezsda UDALCOVA. |
|
|
|
1911 |
|
Decemberben Alekszandra EXTER
visszatér Párizsból Moszkvába Pablo
Picasso legutolsó kubista müveinek fotóival. |
Decemberben Vaszilij
Kandinszkij és Franz Marc Münchenben
megalakítják a Der Blaue Reiter csoportot (amely Kandinszkij Le
cavalier bleu címü festménye után kapja a nevét). |
|
|
1912 |
|
|
|
|
|
1912 |
|
Moszkvában
januárban nyílik a Bubnovij Valet [Káró Bubi] soport második kiállítása a BURLJUK testvérek,
Alekszandr EXTER, Vaszilij KANDINSZKIJ, Arisztarh LENTULOV, Georges BRAQUE,
Robert DELAUNAY, Le Fauconnier, Fernand LÉGER, Franz Marc, Henri Matisse, Pablo PICASSO és mások munkáiból. |
A müncheni Galerie Goltz-ban januárban nyílik a Blaue Reiter második kiállítása, többek között Picasso, Braque, Vaszilij
KANDINSZKIJ, Paul KLEE, Natálja
GONCSAROVA Mihail LARIONOV és Kazimir MALEVICS munkáival. |
|
|
1912 |
|
|
Ivan PUNYI és Kszénya
BOGOSZLAVSZKAJA Párizsban
tanulnak az Académie de la Grand Chaumičre-en. |
|
|
1912 |
|
Márciusban nyílik Moszkvában az Oszlinüj hvoszt [Szamár farka]
elnevezésü társaság kiállítása Mihail
LARJONOV és Natálja GONCSAROVA szervezésében, Kazimir MALEVICS,
Vlagyimir TATLIN és mások munkáival. |
Berlinben a Blaue Reiter, Oskar Kokoschka és az
expresszionisták kiállításával márciusban megnyílik a Herwarth Walden Der Sturm [Roham]
elnevezésü galériája a Potsdamerstrasse 134a alatt. |
|
|
1912 |
|
Ivan PUNYI visszatér Párizsból Petrográdra, ahol Nyikoláj Kulbin barátján keresztül találkozik az orosz avantgárd tagjaival. |
Októberben a párizsi Salon d'Automne-on František
KUPKA kiállít két nagyméretü,
semmilyen tárgyat nem ábrázoló munkát (Amfóra: fúga
két színre; Amfóra: meleg kromatika). |
|
|
1912 |
|
Decemberben nyílik Moszkvában a Kortárs festészet sorozat elsö
kiállítása Vlagyimir TATLIN, Kazimir MALEVICS és mások munkáiból. |
|
|
|
1912 |
|
Decemberben Petrográdban megkezdi munkáját a Dobicsina
Müvészeti Iroda és magángaléria, amely 1918-ig
rendszeresen kiállítja az orosz avantgard müvészeit. (Nágyezsda Evszejevna Dobicsina
[Fisman] müvészeti ügynöksége 1911 öszén nyílt Szt.
Pétervárott és 1919-es bezárásáig a petrográdi
avantgárd müvészek kiállításainak szervezésében játszott szerepet. Elöször az Orosz Külkereskedelmi Bank épületében
müködött, majd 1913-tól az Adamini-házban.) |
|
|
|
1912 |
|
Petrográdon
decemberben nyílik az Ifjúsági Szövetség negyedik kiállítása, többek között a Larjonov-csoport és a BURLJUK-testvérek munkáival; Mihail LARJONOV elkészíti elsö rayonista festményeti. |
|
|
|
1912 |
|
December, Petrográd: az Ifjúsági Szövetség ötödik kiállítása Natálja GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Kazimir
MALEVICS, Mihail MATYUSIN, Ivan PUNYI, Olga ROZANOVA, Vlagyimir TATLIN és
mások müveivel. |
Ljubov POPOVA csatlakozik
Nyagyezsda UDALCOVA-hoz és a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben folytat
tanulmányokat. |
|
|
1913 |
|
|
|
|
|
1913 |
Januárban
Budapestre látogat Herwarth
Walden, a Der Sturm folyóirat kiadója és az azonos nevü galéria tulajdonosa. |
|
|
|
|
1913 |
|
|
Februárban-márciusban
a berlini Galerie Der Sturm-ban látható Réth Alfréd,
Paul Klee és Julie Baum közös kiállítása. |
|
|
1913 |
|
Moszkvában
Mihail LARJONOV márciusban megrendezi a Misen [Cél] címü kiállítást Natálja GONCSAROVA, Kazimir MALEVICS, Marc Chagall és mások, többek között
gyerekek, munkáiból. A katalógus közli Larjonov "Rayonista festészet" szövegét. (A rayonisták szerint a fénysugár (rayon) feloldja a formák eredeti
jellegét, a térben tiszta szerkezeteket alkot, dinamikussá teszi a
kompozíciót, így a mélység valószerüen plasztikus. A rayonizmus az orfizmus
és a prekonstruktivista szuprematizmus
elözményének tekinthetö.) |
A berlini Galerie Der Sturm kiállítja Alekszandr ARHIPENKO müveit; a katalógus szövegét Guillome Apollinaire írta. |
|
|
1913 |
|
A petrográdi Ifjúsági Szövetségben Kazimir MALEVICS március folyamán elöadásokat tart a kubo-futurizmusról. |
A Der Sturm közli Apollinaire: Die moderne
Malerei címü esszéjét, amelyben Picasso kollázsairól és
karton-reliefjeiröl is ír. |
|
|
1913 |
|
|
|
|
Május 16.-án az uruguayi Rivera
városban megszületik Carmelo
Heriberto Alves Oyarzun [késöbb: Carmelo ARDEN
QUIN]. |
1913 |
|
Moszkvában Eli
Eganburi (Ilja Zdanevics) júliusban kiadja a Goncsarova - Larjonov házaspár
müvészetéröl szóló elsö monográfiát. |
Tavasszal, vagy kora nyáron,
Vlagyimir TATLIN Berlinböl Párizsba érkezik. A Boulvard Raspail
242 szám alatti mütermében meglátogatja Pablo Picassot, ahol megismerkedik Picasso nyílt konstrukcióival (amire
példa az 1912 tavaszán alkotott Guitare [gitár] relief). Valószínüsíthetöen ezek hatására kezd Tatlin -Moszkvába visszatérte után -kontra-reliefjeinek megalkotásához, s
ezzel a konstruktivizmus elindításához. |
|
|
1913 |
|
|
Némija Pevsner (késöbb: Naum GABO) bátyjához, Anton PEVSNER-hez utazik Párizsba, ahol 1914-ig tartózkodik. |
|
|
1913 |
|
Moszkvában
júliusban megjelenik a Oszlinüj hvoszt (Szamár farka) és a Misen (Cél) különszáma Mihail LARJONOV és Natálja GONCSAROVA Rayonizmus és futurizmus: egy manifesztum címü kiáltványával. A manifesztumban a kubizmus és a futurizmus
elveit a fény kiemelt szerepével
kapcsolják össze. |
|
|
|
1913 |
|
Augusztusban Moszkvában megnyílik Natálja
GONCSAROVA 768 müvét bemutató egyéni kiállítása. |
|
|
|
1913 |
|
|
A berlini Galerie Der Strurmban Herwarth Walden szeptemberben nyitja meg az Erster
deutscher Herbstsalon-t, többek között Robert és
Sonja DELAUNAY, Francis PICABIA, Jean METZINGER, Piet MONDRIAN, Vaszilij KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Natálja
GONCSAROVA és a BURLJUK-testvérek munkáival.
Apollinaire a kiállítást
az "orfizmus elsö szalonjának" nevezte. |
|
|
1913 |
|
|
Berlinben
szeptemberben nyílik Sonja DELAUNAY-TERK elsö kiállítása, ahol egyben
bemutatják Blaise Cendrars: La Prose du
Transsibérien címü könyvét is. |
|
|
1913 |
|
Decemberben a petrográdi Luna
Park Színház bemutatja A
Nap legyözése címü futurista operát. Zenéjét Mihail
MATYUSIN szerezte, szövegkönyv: Velimir Hlebnyikov és Alekszej Krucsenyik. A díszleteket és jelmezeket Kazimir MALEVICS tervezte. Malevics a produkciót a késöbbiekben a szuprematizmushoz vezetö út
fontos állomásának nevezte; a második felvonás háttér-díszlete a fehér alapon
átlósan kettéosztott fekete négyzet volt. |
|
|
|
1914 |
|
|
|
|
|
1914 |
|
Moszkvában Kazimir MALEVICS és
Olga ROZANOVA illusztrációival januárban megjeleneik Hlebnyikov és Alekszej
Krucsenyik: Játék a Pokolban címü kötetének
második kiadása. |
|
|
|
1914 |
|
Moszkvában No.4 címmel Mihail LARJONOV rendez márciusban kiállítást saját,
Natálja GONCSAROVA, Kamenszkij, Sevcsenko,
Alakszandra EXTER és Kiril Zdanevics müveiböl. |
|
|
|
1914 |
|
Márciusban nyílik Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport
negyedik kiállítása Alekszandra EXTER, Arisztarh Lentulov, Kazimir MALEVICS,
Ljubov POPOVA, Nagyezsda UDALCOVA, Georges Braque, Pablo Picasso és mások munkáiból. |
A március 1. és április 30.
között látható párizsi Salon des Indépendants tárlaton Theo van DOESBURG három müvel szerepel. |
|
|
1914 |
|
A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galéria rendezi áprilisban (a május 3.-ig nyitvatartó) a
Natálja GONCSAROVA 249 festményét bemutató egyéni tárlatot. |
Májusban és júniusban látható Amsterdamban a harmadik Independents (Függetlenek) címü tárlat
többek között Vaszilij Kandinszkij, Alexandr ARHIPENKO, Francis Picabia, Diego Rivera, Vladimir BARANOV-ROSSINÉ és Ossip
Zadkine müveivel. |
|
|
1914 |
|
Kazimir MALEVICS megfesti a Fekete négyzet fehér alapon címü
képét, az orosz szuprematizmus
alapmüvét. |
Apja betegsége miatt Piet
MONDRIAN visszatér Hollandiába
Párizsból, ahová a háború kitörése miatt (július 28.-án az
Osztrák-Magyar Monarchia hadat üzen
Szerbiának) már nem térhet vissza. |
|
|
1914 |
|
Vlagyimir TATLIN Moszkvában megalkotja elsö -
ellentétes térviszonyokat jelentö -
kartonból, fából és fémböl készült kontrareliefjeit, ill. sarok-kontrareliefjeit. Az 1913- és 1914-ben készült háromdimenziós müveket május
10. és 14. között Festett reliefek elsö kiállítása címen moszkvai mütermében állitja ki. |
Augusztusban Theo van
DOESBURG-öt besorozzák a holland hadseregbe, ahol két hónapot szolgál a belga
határon. |
|
|
1914 |
|
Novemberben Moszkvában jelenik meg Natálja GONCSAROVA A háború misztikus képei címü litográfia albuma. |
A közösen rendezett
felolvasóestek és koncertek kapcsán az ösz folyamán Theo van DOESBURG Tillburgban találkozik Antony Kok holland költövel. Egy
folyóirat beindításának tervével foglalkoznak. (Ez lesz késöbb a De Stilj.) |
|
|
1915 |
|
. |
|
|
|
1915 |
|
Vaszilij KANDINSZKIJ visszatér Moszkvába, ahol - leszámítva egy
rövid, 1915 decembere és 1916 márciusa közötti stockholmi látogatást - egészen 1921 decemberéig tartózkodik. |
A
Pevsner-testvérek a háború kitörése után elöbb Kopenhágába, majd Oslo-ba utaznak. Némija Pevsner - a bátyjával való
összetévesztés elkerülése végett - felveszi a Naum GABO nevet. Gabo Norvégiában megalkotja elsö
konstrukcióit. |
|
|
1915 |
|
A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériájában, amely az Adamini-házban rendezkedett be, Baloldali
tendenciák címmel nyílik tárlat, Mihail LARJONOV,
Kazimir MALEVICS, Ivan PUNYI, ROZANOVA, Nágyezsda UDALCOVA, Vlagyimir és
Dávid BURLJUK, Nyikoláj Kulbin, Vaszilij KANDINSZKIJ és mások munkáiból. |
Hollandián belül Piet MONDRIAN Laren községbe költözik. Larenben
lakik Matthieu
H. J. Schoenmaekers matematikus és miszticista
filozófus is. Mondrian és
Schoenmaekers gyakran találkoznak és vitatják meg a plaszticizmus
problémáit. A Mondriánnak tulajdonított neo-plaszticizmus filozófiai eredete
Schoenmaekers munkáiból származtatható. |
|
|
1915 |
|
Márciusban látható Petrográdban a Tramváj V (Villamos V) kiállítás, Az elsö futurista festménykiállítás alcímmel.
A tárlaton Kazimir MALEVICS ("alogikus" festményekkel) és Vlagyimir TATLIN (festett reliefekkel) együtt
szerepelnek. A kiállítók között van
Alekszandra EXTER, Ivan KLJUN,
Ivan PUNYI, Olga ROZANOVA és Nagyezsda
UDALCOVA. |
|
|
|
1915 |
|
Március végén nyit (és április
végéig látogatható) a Kandaurov
rendezte Festménykiállítás: 1915 címü tárlat, többek között a BURLJUK testvérek, Natálja
GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Vlagyimir Majakovszkij és Vlagyimir
TATLIN munkáival (bár az utolsó három nem szerepel a katalógusban); a
kiállításon szerepelnek Tatlin reliefjei és kontrareliefjei, valamint "anyagkonstrukciói". |
|
|
|
1915 |
|
|
Június 19.-én jelenik meg a
holland Eenheid címü lapban Theo
van DOESBURG cikke a "valódi modern" védelmében. |
|
|
1915 |
|
|
Az amszterdami Stedelijk Museum-ban októberben
látható a Den Haag Art Circle kiállítása, többek között Piet MONDRIAN alkotásaival. A
kiállításról az Eenheid
november 6.-i számában Theo van DOESBURG számol be és ír elsöként Mondrian
munkáiról. |
|
|
1915 |
KASSÁK Lajos november 1.-én Budapesten megjelenteti A TETT címü aktivista folyóiratot. A TETT az elsö
magyar avantgárd lap, a berlini (Franz Pfemfert szerkesztésében megjelenö) Die Aktion folyóirat modelljét követi; 11 hónapos müködése alatt 16 (Kassák szerint 17) szám jelenik meg.
Valószínüleg a Die Aktion
nevéböl származik a magyar "aktivizmus" kifejezés. Az antimilitarista folyóirat programját az 1915/10.
szám közli. |
Kazimir MALEVICS vezetésével
Moszkvában megalakul a szuprematista müvészeket tömörítö Szupremusz
[Супремус] csoport. Tagjai: Alekszandra EXTER, Ljubov
POPOVA, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Kszénya BOGUSZLAVSZKAJA (Punyi
felesége), Olga ROZANOVA, Nyágyezsda
UDALCOVA, Nyina GENKE-MELLER. A csoport két évig müködik. |
November során Theo van
DOESBURG levelezésbe kezd Piet MONDRIAN-nal. |
|
|
1915 |
A TETT második száma közli Dobrovits/[cs] Péter [Petár
Dobrović] Krisztus siratása címü expresszionista szellemü festményét valamint KASSÁK Lajos Anarchistatemetés címü novelláját. A
folyóirat egy késöbbi számában KASSÁK Lajos megjegyzi: az "ügyészség [a lap] összes példányait [vallásgyalázás és
osztály elleni izgatás vádjával már a nyomdában]
elkobozza". |
Natálja GONCSAROVA és az Orosz
Hadseregböl egészségügyi okokból
elbocsájtott (a Mazuri-tavaknál folyó harcokban megsebesült) Mihail
LARJONOV elhagyják Moszkvát és Lausanneban csatlakoznak Szergej Gyagilev balett-társulatához. |
|
|
|
1915 |
|
Decemberben
nyílik Petrográdon Az utolsó futurista festménykiállítás:0.10 címmel az
Adamini-házban. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
|
1915 |
|
Kazimir
MALEVICS 1915 során részletesen kidolgozza a szuprematizmus elméletét. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
|
1916 |
|
|
|
|
|
1916 |
|
Petrográdban
januárban megjelenik az Univerzális háború kiadvány Olga ROZANOVA geometrikus absztrakt kollázsaival és Alekszandr Krucsenyik szövegével. |
Hollandiában
megjelennek Matthieu H. J. Schoenmaekers
könyvei, melyek a de Stilj mozgalom tagjaira, különösen Piet
Mondriánra lesznek meghatározó fontosságúak. (-> RÉSZLETEK) |
|
Kathrine S. Dreier lesz New Yorkban a Society of Independent Artist igazgatója; kapcsolatba kerül Marcel
Duchamp-nal és az Arensberg-körrel. |
1916 |
|
|
Theo van DOESBURG februárban a
hollandiai Larenben találkozik
Piet MONDRIAN-nal és elképzeléseinek megírására bíztatja. (Ezek késöbb
cikksorozat formájában jelennek meg a De Stiljben.) |
|
|
|
|
|
Február 5.-én nyílik Zürichben a Cabaret
Voltaire. Hugo Ball, Tristan Tzara, Hans ARP, Marcel Janco és Richard Huelsenbeck megalapítják a Dada csoportot. |
|
|
1916 |
|
Márciusban Vlagyimir TATLIN Moszkvában megrendezi a Magazin (Áruház) kiállítást
Alekszandra EXTER, Iván KLJUN,
Kazimir MALEVICS, Ljubov POPOVA,
Alekszandr RODCSENKO, Nágyezsda UDALCOVA és saját müveiböl. Malevics visszutasítja szuprematista
müveinek bemutatását; Rodcsenko geometrikus rajzokat állít ki, míg Tatlin reliefeket, köztük két sarokreliefet. |
Amszterdamban márciusban Theo
van DOESBURG megalapítja a De Anderen csoportot. Tagjai: Eric Wichmann és Louis Saalborn. |
|
|
1916 |
|
|
Áprilisban a Theo van DOESBURG
vezette De Anderen csoport a
hágai Audretsch
galériában állít ki. HUSZÁR Vilmos csatlakozik a kiállításhoz; Janus de Winter visszavonja müveit. |
|
|
1916 |
|
|
Május 31.-én Theo van DOESBURG Leidenbe költözik. Megalakítja a De Sphinx müvészeti klubot. Tagjai: Jacobus J. P. Oud és Jan Wils építészek. |
|
|
1916 |
Augusztusban megjelenik a TETT
nemzetközi száma a monarchiával hadban álló országok íróinak és müvészeinek
alkotásaival. A Jelzés a világba
címü vezércikket KASSÁK Lajos írta. |
|
|
|
|
1916 |
Háborúellenes hangvétele (föleg
az augusztusi, 16.-ik, nemzetközi szépirodalmi szám tartalma) okán a magyar
királyi belügyminiszter október 2.-án
(a 17.-ik számmal) "a hadviselés érdekeit
veszélyeztetö tartalma miatt" végleg betiltja
KASSÁK Lajos A TETT címü
lapját. |
A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériában Kortárs orosz festészet tárlata
nyílik, Ljubov POPOVA, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Nyikoláj Kulbin és mások müveiböl. |
|
|
|
1916 |
Kora
összel KASSÁK Lajos Budapesten elindítja a MA folyóirat szervezésének
munkálatait. (-> RÉSZLETEK) |
Novemberben kerül sor Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport
ötödik kiállítására. Kazimir MALEVICS hatvan szuprematista festményt állít
ki; Ljubov POPOVA bemutatja elsö "festett architektonikáit";
kiállítanak még: Dávid BURLJUK, Marc Chagall, Alekszandra EXTER, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA és
Nágyezsda UDALCOVA. |
Walter GROPIUS katonai behívót
kap. A harctérröl memorandumot küld a Szász Nagyhercegi
Államminisztériumnak Javaslatok
egy, az ipar, kézmüipar és a kézmüvesség számára müvészeti tanácsadást nyújtó
tanintézet alapítására címmel. A Javaslatokra nem érkezik válasz. |
|
|
1916 |
|
|
Decemberben HUSZÁR Vilmos és
Theo van DOESBURG Hágában meglátogatják Kröller-Müller asszony gyüjteményét, amely mindkettejükre nagy hatással van.
Különösen Bart van der Leck: A bánya címü triptichonja nyeri meg
tetszésüket. Georges VANTONGERLOO a háború elöl Hollandiába települ. |
|
|
1917 |
|
|
|
|
|
1917 |
|
|
Theo van DOESBURG elkészíti
elsö neoplaszticista alkotásait. A színes háromszögeket alkalmazó mü nem a
természeti látvány absztrahálásából indul ki. Doesburg Delftben publikálja a Die nieuwe beweging
in de schildenkunst [A festészet új mozgalmai] címü
könyvét. Ebben az absztrakció két formáját különbözteti meg, úgymint
racionális absztrakció (a kubizmus és Piet MONDRIAN példája), ill. impulzív
absztrakció (Vaszilij Kandinszkij alkotásai). |
|
|
1917 |
|
|
Gino Severini májusban bemutatja Theo van DOESBURG-öt Mario Broglionak, az olasz Valori Plastici folyóirat 1918 és 1922
közötti szerkesztöjének és a De Stilj leendö olaszországi terjesztöjének. |
|
|
1917 |
A MA júliusi számától kezdve
KASSÁK Lajos szerkesztö mellett három fömunkatárs dolgozik: György Mátyás, Komját Aladár és Uitz Béla. |
A "konstruktív
müvészet" kifejezést elöször Kazimir MALEVICS
alkalmazza Alekszandr RODCSENKO müveinek kigúnyolására. |
Májusban Theo van DOESBURG
elkészíti elsö absztrakt ólomüveg-tervét a Villa Allegonda számara. Ezt késöbbi hasonló munkák követik Sint Anthonienpolder-ben és Alkmaar-ban. |
|
|
1917 |
|
Georgij Jakulov, Vlagyimir TATLIN és Alekszandr RODCSENKO elkészítik és
kivitelezik a moszkvai Café Pittoresque belsöépítészeti
terveit; ez az elsö kísérlet a "müvészet és
élet" szintetizálására építészeti, szobrászati
és festészeti eszközökkel. |
Május és október között Theo
van DOESBURG a De Stilj folyóirat
tipográfiáján dolgozik. |
|
|
1917 |
|
|
Júniusban Rómában Enrico Prampolini publikálja a Noi címü folyóirat elsö számát. A
periodika 1925-ig jelenik meg. |
|
|
1917 |
|
Ljubov POPOVA elkészíti a 6 metszet címü, hat színes
linometszetet tartalmazó albumát. (Néhányan 1917 és 1919 közé datálják a Costakis-gyüjteményben lévö lapokat.) |
Októberben
a hollandiai Leiden-ben megjelenik a De Stilj (Stílus) elsö száma. (->
RÉSZLETEK) |
|
|
1917 |
|
Vlagyimir BURLJUK elesik a szaloniki ütközetben. |
|
|
|
1917 |
Megjelenik a MA "Oroszok" száma (II. évfolyam/11.) |
Az októberi forradalom után Nyikoláj Punyin
[Николай
Николаевич
Пунин] mükritikust nevezik ki a petrográdi Ermitázs és az (Állami) Orosz Múzeum komisszárjának. Punyin megfogalmazza radikális elképzeléseit a "régi burzsoá müvészet megsemmisítésére", ugyanakkor megmenti a mükincseket a forradalmi csöcselék
pusztításától. A "Futurista" és "Balos" becenevü Punyin (Anna Ahmatova élettársa) rendkívül sokat tett az orosz avantgárd müvészetért.
(Késöbb, 1949-ben, kijelenti, hogy "a sok ezer
Lenin-portré ízléstelen". Ezért szovjetellenes
tevékenység vádjával letartóztatják és a vorkutai lágerbe számüzik. Ott hal
meg 1953-ban néhány hónappal Sztálin halála után.) |
|
|
|
1917 |
|
Naum GABO visszatér Oroszországba; Moszkvában telepszik le és testvére
Anton PEVSNER mütermében dolgozik. |
|
|
|
1917 |
|
Decemberben látható a Mir iszkusztva (A müvészet világa)
címü tárlat Moszkvában El
LISZICKIJ, Georgij Jakulov és mások munkáival. |
A de
Stilj elsö évfolyamának 5.-ik számában jelent meg Piet MONDRIAN nagy
tanulmányának a Kifejezöeszközök és kompozíció címü része. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
1917 |
A MA decemberi (II.
évfolyam/12.) száma a folyóirat KASSÁK
Lajos munkáinak szentelt száma. |
Anatolij Lunacsarszkij vezetésével egy hónappal a forradalom után megalakul a NARKOMPROSz
[Наркомпрос], a
(minisztériumi jogkörü) Népi Felvilágosítási
Bizottmány. A Bizottmány munkájában számos
avantgárd költö, író és müvész vesz részt. |
Decemberben Hollandiában Theo
van DOESBURG levelet ír Piet MONDRIAN-nak, amelyben kifejti, hogy érdekli a
negyedik dimenzió problematikája. |
|
|
1918 |
|
|
|
|
|
1918 |
Juhász Gyula
a MÁ-ról a Nyugat elsö számában így ír: "A MA nálunk azt a hivatást teljesíti, amit az olasz
futuristák, a német és francia expresszionisták együtt. A MA nem egy párt
lobogója, sem irodalmi, sem müvészeti párté, nem hirdet szociáldemokrata
dogmákat, nem ad ki pacifista bullákat, a MA ... [a]
sóvárgás nyila a túpart felé ... [és] szolidáris minden igazsággal és
müvészettel, amely a korhadt világot robbantja és az új világot kalapálja
..." |
|
|
|
|
|
|
Áprilisban bezárják a petrográdi Müvészeti
Akadémiát. A moszkvai müvészeti iskolák is azonos sorsra jutnak. A müvészeti iskolák
helyébe lép a SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti
Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije
hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC
= Свободные
Государственные
Художественные
Мастерские]. |
|
|
|
1918 |
|
Május 18.-án megalakul a
NARKOMPROSz vizuális müvészetekkel foglalkozó osztálya, az IZO
[Изо-наркомпрос;
отдел изобразительных
искусствo]. Az IZO
szakkollégiumát Vlagyimir TATLIN vezeti, tagjai között van Kazimir MALEVICS, I. Mashkov, Nágyezsda UDALCOVA, Olga
ROZANOVA, Alekszandr RODCSENKO és
Vaszilij KANDINSZKIJ. A petrográdi szekciót Vlagyimir TATLIN, míg a moszkvait Dávid STERNBERG vezeti. |
|
|
|
1918 |
|
Augusztusban kinevezik Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely /
Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC =
Свободные
Государственные
Художественные
Мастерские]
igazgatójává. |
|
|
|
1918 |
|
November 18.-án Moszkvában meghal Olga ROZANOVA. |
Novemberben, a folyóirat
második évfolyamának elsö számában, megjelenik a de Stilj elsö kiáltványa Theo van
DOESBURG festö, Robert van HOFF építész, HUSZÁR Vilmos festö, Antony KOK
költö, Piet MONDRIAN festö, Georges VANTONGERLOO szobrász és Jan WILS építész
aláírásával: "Él egy régi és egy új kortudat.
A régi az individualizmushoz igazodik. Az új az egyetemességhez.
Individualizmus és egyetemesség harca folyik a világháborúban és a mai
müvészetben." |
|
|
1918 |
|
Moszkvában
novemberben államosítják Szergej Scsukin szörmekereskedö jelentös képzömüvészeti gyüjteményét, melyet
decemberben Iván Morozov
textilgyáros kollekciójának államosítása követ. Kettejük gyüjteménye késöbb
az Ermitázs ill. a Puskin Múzeumban kollekcióját
gazdagítja. (Scsukin Párizsba menekült, majd ott 1936-ban
meghalt.) |
A novemberi forradalom után
december 3.-án Berlinben
megalakul a Novembergruppe. Tagjai között van Bertold Brecht, Viking EGGELING, Lyonel Feininger, Gerhard Marcks, Erich Heckel, Max Pechstein, Karl Schmidt-Rotluff, Walter Ruttman, Paul Klee,
Erich Mendelsohn,Vaszilij
KANDINSZKIJ és Walter GROPIUS is. A csoport, többek között, követeli a
müvészeti iskolák alapvetö átalakítását. |
|
|
1918 |
Megjelenik a MA decemberi (12.)
száma. Ez a "folyóirat elsö világszemléleti
különszáma" (BORTNYIK Sándor : Kommunista köztársaságot címü
linometszet borítójával.) Kiáltvány a müvészetért! írásában KASSÁk Lajos ezt írja: "A
mi müvészetünk az egybeérzés anarkiája [sic]. És ezzel az istrángba nem fogott energiával belenyulunk [sic] a mai politikai hazárdjátékba, a
polgári élet kenguru-moráljába, ... az iskolák agyvelöt tilózó mesterségébe.
... Mert dögöljön az új forma, amely csak azért uj, hogy a régi lényegét
takargassa! ... Ha most hallgattok,
megint beleragadtok az erkölcsi és gazdasági mocsarakba!" |
Decemberben - a Sztroganov Müvészeti Iskola valamint a
Moszkvai Festészeti, Szobrászati és Építészeti
Iskola átszervezésével - megnyílik a moszkvai elsö SzVOMASz (ahol
Vaszilij KANDINSZKIJ tanít és egyben a Vizuális
Müvészet [Izobrazitelnoje iszkusztvo] ) címüegy
számot megélt lapot szerkeszti), majd ezt követöen a második SzVOMASz. |
Berlinben a
tél folyamán (a Munkás- és Katonatanácsok mintájára) megalakul (a Spartakus Csoporthoz közelálló) Arbeitsrat für
Kunst (Müvészeti Munkatanács), Bruno Taut elnökletével. Walter
GROPIUS a négytagú vezetöség tagja. Manifesztumukban ezt írják: "A szellemi erök hordozója, az érzékenység megtestesítöje:
az épület. Csak a szellem legteljesebb forradalma fogja majd ezt az
épületetet létrehozni..." Decemberben Taut helyébe Gropiust választják az Arbeitsrat elnökévé. Az Arbeitsratról így ír: "Most már csakugyan minden fontos radikális müvész ... a
sorainkban van, és most már egy bizonyos hatalmat képviselünk." |
|
|
1918 |
|
Decemberben Petrográdon elsöízben jelenik meg
az IZO publikálásában az Iszkusztvo komuni folyóirat; 1919
áprilisáig rendszeresen megjelenik. Szerzöi között: Nyikoláj Punyin, Iván PUNYI és Vera Jermolajeva. |
A berlini Arbeitsrat für Kunstban Otto Bartnig dolgozza ki a müvészetek és a kézmüvesség tanításának tervét.
Javasolja a professzori cím eltörlését és - az új oktatási elveket
elhatárolandó a társadalom konzervatív töbségétöl - a mester, ill. tanonc
elnevezések újbóli bevezetését . |
|
|
1919 |
|
|
|
|
|
1919 |
|
A kommunisták és a futuristák
szövetsége, a KOMFUT, január 26.-án Moszkvában megjelenteti az Iszkusztvo komuni manifesztumát az azonos nevü lap nyolcadik számában, amelyben
kifejtik annak "...szükségét, hogy a szovjet
kulturális-oktatási szerveket a most formálódó új kommunista kultúrális
ideológiának kell alárendelni" . |
|
|
|
1919 |
A MA
februári számában közlemény jelenik meg: "MA müvészei megalakították az
Aktivisták Csoportját". (-> RÉSZLETEK) |
Moszkvában
februárban indul az Állami Kiállítások
három éven át tartó, huszonegy tárlatból álló sorozata. (->
RÉSZLETEK) |
Piet MONDRIAN két részes
cikke Dialog over
de nieuwe Beeldung címmel megjelenik a de Stilj-ban; a folyóirat két év alatt
közli tizenhárom részes cikksorozatát: Natuurlijke
en abstracte realiteit. |
|
|
1919 |
Március 21.-én Kun [Kohn]
Béla vezetésével megalakul a Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság [röviden: Tanácsköztársaság]. KASSÁK Lajos belép a Magyarországi Szocialista Pártba; a MA
szerkesztése mellett a Közoktatási Népbiztosságon is dolgozik, elöbb plakátcenzorként, majd a Magyar Szinház és a Vígszínház tevékenységét felügyeli,
egyben tagja az Írói Direktóriumnak. |
Vlagyimir TATLIN Az új típusú emlékmü-röl közöl írást
az Iszkusztvo kommuni márciusi
számában, ahol - többek között - ezt írja: ..."A
modern emlékmü elöször is meg kell feleljen annak az általános törekvésnek,
amely napjainkban a müvészetek szintézisére irányul. ... Az emlékmü formája megfelel a korunkban
felfedezett müvészi formáknak. A jelen müvészetében ezek a formák szemmel
láthatóan egyszerübbé válnak: kockák, hengerek, gömbök, kúpok, körszeletek,
gömbfelületek és gömbszeletek... Ma a rádió, a vetítövászon, a kábel az
emékmü elemei, s ezek a forma elemei is lehetnek. ... egy ilyen emlékmü
megalkotásába be kell vonni a különbözö szakmák mérnökeit és
technikusait...". |
Bécsben Alma Mahler, Walter GROPIUS elsö
felesége, összeismerteti Gropiust a Bécsben sikeres rajziskolát fenntartó
Johannes ITTEN festömüvésszel. |
|
|
1919 |
|
|
Április 6-7.-én Münchenben
proklamálják a Bajor Tanácsköztársaságot. Hans Richter lesz a Forradalmi Müvészek Akcióbizottságának elnöke. |
|
|
1919 |
|
|
Áprilisban
Weimárban megnyílik a Staatliches
Bauhaus in Weimar. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
1919 |
|
|
Április során megjelenik az
elsö Bauhaus Manifesztum,
borítóján Lyonel Feininger ötágú csillagok fénysugarától övezett "szocialista katedrálisával".
Ugyancsak megjelenik a négy lapos Bauhaus Program, amely kimondja, hogy "minden
müvészet végsö célja az építés"; a "Bauhausban nem tanárok és tanulók, hanem mesterek, segédek
és tanoncok dolgoznak majd". Fö motívumként visszatér az Arbeitsrat gondolata: "Építészek,
szobrászok, festök, mindannyiunknak a kézmüvességhez kell
visszatérnünk!" |
|
|
|
|
|
Alma Mahler
javasolja Walter GROPIUS-nak Johannes ITTEN tanári meghívását a Bauhausba, hozzátéve: "...ne kerülj Itten hatása alá. Ö nagyon erösen törekedni
fog erre, és ha akarja, akkor sikerülni is fog neki." |
|
|
1919 |
BORTNYIK Sándor linometszet
borítójával megjelenik a MA "Májusi demonstratív
különszáma" (szerkesztette KASSÁK Lajos és Uitz Béla) Köszöntünk
ember a forradalomban! címmel. |
Májusban Marc Chagall meghívja El
LISZICKIJ-t a vityebszki SzVOMASz-ba [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely /
Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC =
Свободные
Государственные
Художественные
Мастерские]
sokszorosított grafikát tanítani. |
Májusban Walter GROPIUS elsö
tanári kinevezései Bauhausban: Gerhard Marcks, Lyonel Feininger és Johannes ITTEN.
Mindhárman a Der Strum
köréhez tartoztak. A radikális müvészek kinevezése nyugtalanságot kelt Weimar konzervatív köreiben. |
|
|
|
|
Májusban Moszkvában megnyílik az OBMOHU (Fiatal Müvészek Szövetsége,
OБМОХУ (Oбмoxy) =
Oбщество Moлoдыx
Xyдoжников) elsö kiállítása. A
szervezök között: Georgij és Vlagyimir SZTENBERG. |
|
|
|
1919 |
A Kommunisták
Magyarországi Pártja és a Szociáldemokrata Párt júniusban Magyarországi Szocialista Párt néven
fúzióra lép. Ekkor jelenti ki a kommunista (pártot alapító) Kun
Béla a Tanácsköztársaság politikai vezetöje,
hogy az "… új szellemi életnek, új kultúrának
kell támadnia magából a proletáriátusból és én bízom a proletáriátus teremtö
erejében ... kétségtelen, hogy ez nem a MA irodalma lesz, mely a burzsoá
dekadencia terméke." |
|
Walter GROPIUS a weimári Bauhaus mühelyek élére kettös vezetést állít: egy müvészt (Formmeister) és egy kézmüvest (Handmeister). A mühelyek Formmeister / Handmesiter vezetöi:
Szövömühely: Georg Muche / Helene Börner; asztalosmühely: Walter Gropius /
Joseph Zachman; szobrászmühely: Richard Engelmann; kerámiamühely: Gerhard Marcks / Max Krehan; üvegfestö
mühely: Johannes ITTEN; nyomdászat: Lyonel
Feininger; építészeti arbeitsgruppe: Walter Gropius, Herbert Bayer. A müvésztanárok (Formmeister) alkotják a Mestertanácsot (Meisterrat) az igazgató elnökletével. Gropius a Bauhausban magántervezöirodát is üzemeltet; itt rajzoló FORBÁT Alfréd. |
|
|
1919 |
A lapot támadó megjegyzései
okán KASSÁK Lajos a MA 7.-ik számában, június 14.-i keltezéssel, Levél Kun Bélához a müvészet nevében
címmel ír a Magyar Tanácsköztársaság tényleges vezetöjének. "...Ön
tudja Kun elvtárs, hogy a forradalomban nincs megállás. … kedves Kun elvtárs, kénytelen vagyok
elmondani, hogy akkor, mikor Ön még az orosz testvérek harcában dolgozta fel
erejét, mi már szóban és írásban a kommunizmusért agitáltunk Magyarországon.
... [Ön] ma sem lát bennünk [mást] mint a burzsoa dekadencia
ittmaradt csökevényét? ... engedje meg, hogy kétségeim legyenek müvészeti
felkészültsége iránt. ... a felületes kritika nem nekünk, ... hanem a
forradalom kiterjedésének árt." |
Kazimir MALEVICS Moszkvában
közzéteszi A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus címü tanulmányát az azonos címü (X.
Állami Kiállítás) katalógusában. Ebben írja: "...A szuprematizmus
három stádiumra oszlik: fekete, vörös és fehér négyzetekre..." A fekete
és fehér a szuprematizmusban energiaként szerepel, felfedi a formát ...". (A tanulmányt magyarul a bécsi Egység címü magyar kommunista emigráns folyóirat 1922. szeptember
16.-i száma közölte, s innen vették át késöbb nyugati publikációk is. A
szuprematizmusról ez volt az elsö híradás Nyugat-Európában.) |
|
|
|
1919 |
A MA júniusi számában Kemény Alfréd közöl átfogó kritikát Bortnyik Sándor képei és grafikája, egyúttal a koncentrikus
kompozíció és az aktív-passzív színek problémájának elmélete címmel. |
Iván KLJUN a moszkvai A
tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus kiállítás
(X. Állami Kiállítás)
katalógusában A szín müvészete címmel közöl írást, amiben ezt írja: "...A
szuprematizmus megmerevedett, mozdulatlan formái nem új müvészetet mutatnak,
hanem egy merev tekintetü hulla arcát." |
|
|
|
1919 |
A negyedik évfolyam 8. számával
július 1.-én jelenik meg utoljára Budapesten KASSÁK Lajos lapja a MA. A Kun Bélával történt nézeteltérés miatt a Tanácsköztársaság kormánya, Pogány József helyettes népbiztos rendelkezésére, a lapot betiltja. (A március
21.-töl 133 napig fennálló Tanácsköztársaság egy hónap múlva, augusztus 1.-én összeomlik.) |
El LISZICKIJ megtervezi híres
plakátját, a Vörös ékkel zúzd szét a fehéreket, amelynek kompozíciója szinte szó szerint követi a
feliratot. |
Az elsö világháború
befejeztével Piet MONDRIAN júliusban visszatér Hollandiából Párizsba. |
|
|
1919 |
Július 2.-én KASSÁK Lajos
engedélyt kap a Közoktatási Népbiztosság alá tartozó Szellemi Termékek
Országos Tanácsától az Aktivista
müvészet címü albumsorozat kiadására. Kilenc nap
múlva a Tanácsköztársaság
összeomlik; a sorozat nem jelent meg Magyarországon. |
|
|
|
|
1919 |
A Tanácsköztársaság bukása után KASSÁK Lajost elöbb a keszthelyi börtönbe, majd azt követöen öt hónapra a budapesti Gyüjtöfogházba zárják. (A kommünt vezetö Kun Béla a diktatúra augusztus 1.-i összeomlása után Bécsbe menekül, ott internálják; 1920
nyarán Szovjet-Oroszországban telepszik le, ahol 1938-ban kivégzik.) |
Iván PUNYI és felesége Kszénya
BOGUSZLAVSZKAJA a Finn-öböl jegén át menekülnek el a Szovjetúnióból. Egy év múltán Németországba emigrának, majd onnan (1923-ban) tovább Franciaországba. |
Zürichben,
az avantgárd müvészeket politikai mozgalomba szervezendö, Hans RICHTER megalakítja a Forradalmi
Müvészek Szervezetét; e rövid életü alakulat tagjai
között található: Hans Arp, Willi Baumeister, Viking EGGELING, Giacometti, Walter Helbig és Marcel Janco. |
|
|
1919 |
|
A Szovjet Közoktatásügyi Népbiztosság Képzömüvészeti
Szakosztálya megbizza Vlagyimir TATLIN-t, hogy készítse el a III.
Internacionálé emlékmüvének tervét. (-> RÉSZLETEK) |
Az év öszén elkezdödik a Johannes ITTEN és Walter GROPIUS közötti konfliktus. (->
RÉSZLETEK) |
|
|
1919 |
|
Kazimir MALEVICS Moszkvában
rendezett elsö egyéni kiállításán bemutatja 153 müvét. Elkészíti elsö architektonának nevezett ideális
építészeti makettjeit. |
|
|
|
1919 |
|
Októberben El LISZICKIJ
kiküldetésben Moszkvában jár és
ráveszi Kazimir MALEVICS-et, hogy költözzék Vityebszkbe. Malevics
áttelepülése egyidöben történik a Marc Chagall
rendezte elsö vityebszki
képzömüvészeti kiállítással. Liszickij Chagall és Malevics eltérö müvészi felfogása, valamint a Chagallhoz füzödö lojalitása között
vergödik. Végül a szuprematizmust választja és elkanyarodik a hagyományos
zsidó elemeket integráló festészettöl. Chagall ezt nem emészti meg, s
elhagyja az iskolát; ezt követöen Kazimir MALEVICS váltja fel Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz [Szabad Állami
Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije
maszterszkije); CBOMAC =
Свободные
Государственные
Художественные
Мастерские] igazgatói székében. |
|
|
|
1919 |
Az év végén MOHOLY-NAGY László
elhagyja Magyarországot és Bécsbe emigrál. |
|
Decemberben Weimárban felerösödnek a Bauhaus-szal szembeni ellenvélemények ("spartakista-bolsevista
intézmény", "zsidó
müvészet", "nem
német elemek", "Galícia?
Szlovákia?", "nemzetietlen,
hazátlan attitüd", "idegen
müvészet"). A hallgatók gyülésen támogatják
Walter GROPIUS-t. Ezt követöen tucatnyi szélsöjobboldali hallgató kiválik a
Bauhausból. |
|
|
|
|
|
VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|