KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1910 - 1919:
Év Magyarország Közép-, és Kelet-Európa Nyugat-Európa Észak-Amerika Dél-Amerika
         
1910          
1910   Januárban nyílik Ogyesszában a Festmények, szobrok, metszetek és rajzok nemzetközi kiállítása, az elsö Izgyebszkij Szalon (Vlagyimir Izgyebszkij szobrász és a francia mükritikus, Alexandre Mercereau szervezésében) Natan ALTMAN, Alekszandra EXTER, Natálja GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Georges Braque, Giacomo Balla és mások müveivel.      
1910 Áprilisban Pablo Picasso négy munkáját (ezek között a Nö mandolinnal-t) mutatja be a budapesti Müvészház csoportos kiállításán, melyeket késöbb Szergej Scsukin moszkvai gyüjtö  vásárol meg.   Walter GROPIUS javaslatot tesz "Egy müvészileg egységes alapokon álló általános házépítö alapítására" ("Programm zur Gründung einer allgemeinen Hausbaugesellschaft auf künstlerisch einheitlicher Grudlage").    
1910   Decemberben az elsö Moszkvai Szalon Natálja GONCSAROVA, Kazimir MALEVICS és Mihail LARJONOV és mások munkáival. A Szalon 1918-ig létezik.      
1910   Decemberben nyílik Ogyesszában a második Izgyebszkij Szalon számos orosz avantgárd müvész (GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Vlagyimir TATLIN és mások) müveivel. A katalógusba Vaszilij Kandinszkij és Arnold Schönberg írt esszét.      
1911          
1911   A moszkvai Irodalmi-müvészeti Kör Miksa cár és rakoncátlan gyermeke, Adolf címü elödása számára Vlagyimir TATLIN díszletet és jelmezeket tervez. Piet MONDRIAN Hollandiából Párizsba költözik (ahol 1914 közepéig lakik).     
1911   Az Ifjúsági Szövetség tavaszi kiállítása Petrográdon, Vlagyimir TATLIN, VARSZT (Varvara SZTYEPANOVA) Vlagyimir és David BURLJUK, Natalja GONCSAROVA, Mikhail LARJONOV, Kazimir MALEVICS,  Olga ROZANOVA és mások munkáiból. Berlinben útjára indul a Die Aktion címü anarchista folyóirat.    
1911   Az ösz folyamán Mihail LARJONOV és felesége, Natálja GONCSAROVA szakítanak a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoporttal és megalakítják az Oszlinüj hvoszt [Ослиный хвост] (Szamár farka) elnevezésü társaságot. Arisztarh Lentulov [Лентулов, Аристарх Васильевич] és Nyagyezsda UDALCOVA a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben tanulnak, ahol behatóan megismerkednek a kubizmus elveivel.    
1911   Moszkvában Vlagyimir TATLIN A torony névvel müvészeti iskolát üzemeltet; tanítványai között van Alekszandr VESZNYIN, Ljubov POPOVA és Nagyezsda UDALCOVA.      
1911   Decemberben Alekszandra EXTER visszatér Párizsból Moszkvába Pablo Picasso legutolsó kubista müveinek fotóival. Decemberben Vaszilij Kandinszkij és Franz Marc Münchenben megalakítják a Der Blaue Reiter csoportot (amely Kandinszkij Le cavalier bleu címü festménye után kapja a nevét).    
1912          
1912   Moszkvában januárban nyílik a Bubnovij Valet [Káró Bubi] soport második kiállítása a BURLJUK testvérek, Alekszandr EXTER, Vaszilij KANDINSZKIJ, Arisztarh LENTULOV, Georges BRAQUE, Robert DELAUNAY, Le Fauconnier, Fernand LÉGER, Franz  Marc, Henri Matisse, Pablo PICASSO és mások munkáiból. A müncheni Galerie Goltz-ban januárban nyílik a Blaue Reiter második kiállítása, többek között Picasso, Braque, Vaszilij KANDINSZKIJ, Paul KLEE, Natálja  GONCSAROVA Mihail LARIONOV és Kazimir MALEVICS munkáival.     
1912     Ivan PUNYI és Kszénya BOGOSZLAVSZKAJA Párizsban tanulnak az Académie de la Grand Chaumičre-en.    
1912   Márciusban nyílik Moszkvában az Oszlinüj hvoszt [Szamár farka] elnevezésü társaság kiállítása Mihail  LARJONOV és Natálja GONCSAROVA szervezésében, Kazimir MALEVICS, Vlagyimir TATLIN és mások munkáival. Berlinben a Blaue Reiter, Oskar Kokoschka és az expresszionisták kiállításával márciusban megnyílik a Herwarth Walden Der Sturm [Roham] elnevezésü galériája a Potsdamerstrasse 134a alatt.    
1912   Ivan PUNYI visszatér Párizsból Petrográdra, ahol Nyikoláj Kulbin barátján keresztül találkozik az orosz avantgárd tagjaival. Októberben a párizsi Salon d'Automne-on František KUPKA  kiállít két nagyméretü, semmilyen tárgyat nem ábrázoló munkát (Amfóra: fúga két színre; Amfóra: meleg kromatika).    
1912   Decemberben nyílik Moszkvában a Kortárs festészet sorozat elsö kiállítása Vlagyimir TATLIN, Kazimir MALEVICS és mások munkáiból.      
1912   Decemberben Petrográdban megkezdi munkáját a Dobicsina Müvészeti Iroda és magángaléria, amely 1918-ig rendszeresen kiállítja az orosz avantgard müvészeit. (Nágyezsda Evszejevna Dobicsina [Fisman] müvészeti ügynöksége 1911 öszén nyílt Szt. Pétervárott és 1919-es bezárásáig a petrográdi avantgárd müvészek kiállításainak szervezésében  játszott szerepet. Elöször az Orosz Külkereskedelmi Bank épületében müködött, majd 1913-tól az Adamini-házban.)      
1912   Petrográdon decemberben nyílik az Ifjúsági Szövetség negyedik kiállítása, többek között a Larjonov-csoport és a BURLJUK-testvérek munkáival; Mihail LARJONOV elkészíti elsö rayonista festményeti.       
1912   December, Petrográd: az Ifjúsági Szövetség ötödik kiállítása Natálja GONCSAROVA, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Mihail MATYUSIN, Ivan PUNYI, Olga ROZANOVA, Vlagyimir TATLIN és mások müveivel. Ljubov POPOVA csatlakozik Nyagyezsda UDALCOVA-hoz és  a Metzinger, Le Fauconnier és Segonzac vezette párizsi La Palette müteremben folytat tanulmányokat.    
1913          
1913 Januárban Budapestre látogat Herwarth Walden, a Der Sturm folyóirat kiadója és az azonos nevü galéria tulajdonosa.        
1913     Februárban-márciusban a berlini Galerie Der Sturm-ban látható Réth Alfréd, Paul Klee és Julie Baum közös kiállítása.    
1913   Moszkvában Mihail LARJONOV márciusban megrendezi a Misen [Cél] címü kiállítást Natálja GONCSAROVA, Kazimir MALEVICS, Marc Chagall és mások, többek között gyerekek, munkáiból. A katalógus közli Larjonov "Rayonista festészet" szövegét. (A rayonisták szerint a fénysugár (rayon) feloldja a formák eredeti jellegét, a térben tiszta szerkezeteket alkot, dinamikussá teszi a kompozíciót, így a mélység valószerüen plasztikus. A rayonizmus az orfizmus és a  prekonstruktivista szuprematizmus elözményének tekinthetö.) A berlini Galerie Der Sturm kiállítja Alekszandr ARHIPENKO müveit; a katalógus szövegét Guillome Apollinaire írta.     
1913   A petrográdi Ifjúsági Szövetségben Kazimir MALEVICS március folyamán  elöadásokat tart a kubo-futurizmusról. A Der Sturm közli Apollinaire: Die moderne Malerei címü esszéjét, amelyben Picasso kollázsairól és karton-reliefjeiröl is ír.    
1913         Május 16.-án az uruguayi Rivera városban megszületik Carmelo Heriberto Alves Oyarzun [késöbb: Carmelo ARDEN QUIN].
1913   Moszkvában Eli Eganburi (Ilja Zdanevics) júliusban kiadja a Goncsarova - Larjonov házaspár müvészetéröl szóló elsö monográfiát. Tavasszal, vagy kora nyáron, Vlagyimir TATLIN Berlinböl Párizsba érkezik. A  Boulvard Raspail 242 szám alatti mütermében meglátogatja Pablo Picassot, ahol megismerkedik Picasso nyílt konstrukcióival (amire példa az 1912 tavaszán alkotott Guitare [gitár] relief). Valószínüsíthetöen ezek hatására kezd  Tatlin -Moszkvába visszatérte után -kontra-reliefjeinek megalkotásához, s ezzel a konstruktivizmus elindításához.    
1913     Némija Pevsner (késöbb: Naum GABO) bátyjához, Anton PEVSNER-hez utazik Párizsba, ahol 1914-ig tartózkodik.    
1913   Moszkvában júliusban megjelenik a Oszlinüj hvoszt (Szamár farka) és a Misen (Cél) különszáma Mihail LARJONOV és Natálja GONCSAROVA Rayonizmus és futurizmus: egy manifesztum címü kiáltványával. A manifesztumban a kubizmus és a futurizmus elveit  a fény kiemelt szerepével kapcsolják össze.      
1913   Augusztusban Moszkvában megnyílik Natálja GONCSAROVA 768 müvét bemutató egyéni kiállítása.      
1913     A berlini Galerie Der Strurmban Herwarth Walden szeptemberben nyitja meg az Erster deutscher Herbstsalon-t, többek között Robert és Sonja DELAUNAY, Francis PICABIA, Jean METZINGER, Piet MONDRIAN, Vaszilij  KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Natálja GONCSAROVA és a  BURLJUK-testvérek munkáival. Apollinaire a kiállítást az "orfizmus elsö szalonjának" nevezte.    
1913     Berlinben szeptemberben nyílik Sonja DELAUNAY-TERK elsö kiállítása, ahol egyben bemutatják Blaise Cendrars: La Prose du Transsibérien címü könyvét is.     
1913   Decemberben a petrográdi Luna Park Színház bemutatja A Nap legyözése címü futurista operát. Zenéjét Mihail MATYUSIN szerezte, szövegkönyv: Velimir Hlebnyikov és Alekszej Krucsenyik. A díszleteket és jelmezeket Kazimir MALEVICS tervezte. Malevics a produkciót a  késöbbiekben a szuprematizmushoz vezetö út fontos állomásának nevezte; a második felvonás háttér-díszlete a fehér alapon átlósan kettéosztott fekete négyzet volt.      
1914          
1914   Moszkvában Kazimir MALEVICS és Olga ROZANOVA illusztrációival januárban megjeleneik Hlebnyikov és Alekszej Krucsenyik: Játék a Pokolban címü kötetének második kiadása.      
1914   Moszkvában No.4 címmel Mihail LARJONOV rendez márciusban kiállítást saját, Natálja GONCSAROVA, Kamenszkij, Sevcsenko, Alakszandra EXTER és Kiril Zdanevics müveiböl.      
1914   Márciusban nyílik Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport negyedik kiállítása Alekszandra EXTER, Arisztarh Lentulov, Kazimir MALEVICS, Ljubov POPOVA, Nagyezsda UDALCOVA, Georges Braque, Pablo Picasso és mások munkáiból. A március 1. és április 30. között látható párizsi Salon des Indépendants tárlaton Theo van DOESBURG három müvel szerepel.    
1914   A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galéria rendezi áprilisban (a május 3.-ig nyitvatartó) a Natálja GONCSAROVA 249 festményét bemutató egyéni tárlatot.   Májusban és júniusban látható Amsterdamban a harmadik Independents (Függetlenek) címü tárlat többek között Vaszilij Kandinszkij, Alexandr ARHIPENKO, Francis Picabia, Diego Rivera, Vladimir BARANOV-ROSSINÉ és Ossip Zadkine müveivel.    
1914   Kazimir MALEVICS megfesti a Fekete négyzet fehér alapon címü képét, az orosz szuprematizmus  alapmüvét. Apja betegsége miatt Piet MONDRIAN visszatér Hollandiába Párizsból, ahová a háború kitörése miatt (július 28.-án az Osztrák-Magyar  Monarchia hadat üzen Szerbiának) már nem térhet vissza.    
1914   Vlagyimir TATLIN Moszkvában megalkotja elsö - ellentétes térviszonyokat jelentö -  kartonból, fából és fémböl készült kontrareliefjeit, ill. sarok-kontrareliefjeit. Az 1913- és 1914-ben készült háromdimenziós müveket május 10. és 14. között Festett reliefek elsö kiállítása címen moszkvai mütermében állitja ki. Augusztusban Theo van DOESBURG-öt besorozzák a holland hadseregbe, ahol két hónapot szolgál a belga határon.    
1914   Novemberben Moszkvában jelenik meg Natálja GONCSAROVA  A háború misztikus képei  címü litográfia albuma. A közösen rendezett felolvasóestek és koncertek kapcsán az ösz folyamán Theo van DOESBURG Tillburgban találkozik Antony Kok holland költövel. Egy folyóirat beindításának tervével foglalkoznak. (Ez lesz késöbb a De Stilj.)    
1915   .      
1915   Vaszilij KANDINSZKIJ visszatér Moszkvába, ahol - leszámítva egy rövid, 1915 decembere és 1916 márciusa közötti stockholmi látogatást - egészen 1921 decemberéig tartózkodik. A Pevsner-testvérek a háború kitörése után elöbb Kopenhágába, majd Oslo-ba utaznak. Némija Pevsner - a bátyjával való összetévesztés elkerülése végett - felveszi a Naum GABO nevet. Gabo Norvégiában megalkotja elsö konstrukcióit.    
1915   A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériájában, amely az Adamini-házban rendezkedett be, Baloldali tendenciák címmel nyílik tárlat, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Ivan PUNYI, ROZANOVA, Nágyezsda UDALCOVA, Vlagyimir és Dávid BURLJUK, Nyikoláj Kulbin, Vaszilij KANDINSZKIJ és mások munkáiból. Hollandián belül Piet MONDRIAN Laren községbe költözik. Larenben lakik  Matthieu H. J. Schoenmaekers matematikus és miszticista filozófus is. Mondrian és  Schoenmaekers gyakran találkoznak és vitatják meg a plaszticizmus problémáit. A Mondriánnak tulajdonított neo-plaszticizmus filozófiai eredete Schoenmaekers munkáiból származtatható.    
1915   Márciusban látható Petrográdban a Tramváj V (Villamos V) kiállítás, Az elsö futurista festménykiállítás alcímmel. A tárlaton Kazimir MALEVICS ("alogikus" festményekkel) és Vlagyimir TATLIN (festett reliefekkel) együtt szerepelnek. A kiállítók között van  Alekszandra EXTER, Ivan  KLJUN, Ivan  PUNYI, Olga ROZANOVA és Nagyezsda UDALCOVA.      
1915   Március végén nyit (és április végéig látogatható) a Kandaurov rendezte Festménykiállítás: 1915 címü tárlat, többek között a BURLJUK testvérek, Natálja GONCSAROVA, Vaszilij KANDINSZKIJ, Mihail LARJONOV, Kazimir MALEVICS, Vlagyimir Majakovszkij és Vlagyimir TATLIN munkáival (bár az utolsó három nem szerepel a katalógusban); a kiállításon szerepelnek Tatlin reliefjei és kontrareliefjei, valamint "anyagkonstrukciói".      
1915     Június 19.-én jelenik meg a holland Eenheid címü lapban Theo van DOESBURG cikke a "valódi modern" védelmében.    
1915     Az amszterdami Stedelijk Museum-ban októberben látható a Den Haag Art Circle kiállítása, többek között Piet MONDRIAN alkotásaival. A kiállításról az Eenheid november 6.-i számában Theo van DOESBURG számol be és ír elsöként Mondrian munkáiról.    
1915 KASSÁK Lajos november 1.-én Budapesten megjelenteti A TETT címü aktivista folyóiratot. A TETT az elsö magyar avantgárd lap, a berlini (Franz Pfemfert szerkesztésében megjelenö) Die Aktion folyóirat modelljét követi; 11 hónapos müködése alatt 16 (Kassák szerint 17) szám jelenik meg. Valószínüleg a Die Aktion nevéböl származik a magyar "aktivizmus" kifejezés. Az antimilitarista folyóirat programját az 1915/10. szám közli. Kazimir MALEVICS vezetésével Moszkvában megalakul a szuprematista müvészeket tömörítö Szupremusz [Супремус]  csoport. Tagjai: Alekszandra EXTER, Ljubov POPOVA, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Kszénya BOGUSZLAVSZKAJA (Punyi felesége),  Olga ROZANOVA, Nyágyezsda UDALCOVA, Nyina GENKE-MELLER. A csoport két évig müködik. November során Theo van DOESBURG levelezésbe kezd Piet MONDRIAN-nal.    
1915 A TETT második száma közli Dobrovits/[cs] Péter [Petár  Dobrović]  Krisztus siratása címü expresszionista szellemü festményét valamint KASSÁK Lajos Anarchistatemetés címü novelláját. A folyóirat egy késöbbi számában KASSÁK Lajos megjegyzi: az "ügyészség [a lap] összes példányait [vallásgyalázás és osztály elleni izgatás vádjával már a nyomdában] elkobozza". Natálja GONCSAROVA és az Orosz Hadseregböl egészségügyi okokból  elbocsájtott (a Mazuri-tavaknál folyó harcokban megsebesült) Mihail LARJONOV elhagyják Moszkvát és Lausanneban csatlakoznak Szergej Gyagilev balett-társulatához.      
1915   Decemberben nyílik Petrográdon Az utolsó futurista festménykiállítás:0.10 címmel az Adamini-házban. (-> RÉSZLETEK)      
1915   Kazimir MALEVICS 1915 során részletesen kidolgozza a szuprematizmus  elméletét. (-> RÉSZLETEK)      
1916          
1916   Petrográdban januárban megjelenik az Univerzális háború kiadvány Olga ROZANOVA geometrikus absztrakt kollázsaival és Alekszandr Krucsenyik szövegével. Hollandiában megjelennek Matthieu H. J. Schoenmaekers  könyvei, melyek a de Stilj mozgalom tagjaira, különösen Piet Mondriánra lesznek meghatározó fontosságúak. (-> RÉSZLETEK)   Kathrine S. Dreier lesz New Yorkban a Society of Independent Artist igazgatója; kapcsolatba kerül Marcel Duchamp-nal és az Arensberg-körrel.
1916     Theo van DOESBURG februárban a hollandiai Larenben találkozik Piet MONDRIAN-nal és elképzeléseinek megírására bíztatja. (Ezek késöbb cikksorozat formájában jelennek meg a De Stiljben.)    
      Február 5.-én nyílik Zürichben a Cabaret Voltaire. Hugo Ball, Tristan Tzara, Hans ARP, Marcel Janco és Richard Huelsenbeck megalapítják a Dada csoportot.    
1916   Márciusban Vlagyimir TATLIN Moszkvában megrendezi a Magazin (Áruház) kiállítást Alekszandra EXTER, Iván  KLJUN, Kazimir  MALEVICS, Ljubov POPOVA, Alekszandr RODCSENKO, Nágyezsda UDALCOVA és saját müveiböl. Malevics visszutasítja szuprematista müveinek bemutatását; Rodcsenko geometrikus rajzokat állít ki, míg Tatlin reliefeket, köztük két sarokreliefet. Amszterdamban márciusban Theo van DOESBURG megalapítja a De Anderen csoportot. Tagjai: Eric Wichmann és Louis Saalborn.     
1916     Áprilisban a Theo van DOESBURG vezette De Anderen csoport a hágai Audretsch galériában állít ki. HUSZÁR Vilmos csatlakozik a kiállításhoz; Janus de Winter visszavonja müveit.    
1916     Május 31.-én Theo van DOESBURG Leidenbe költözik. Megalakítja a De Sphinx müvészeti klubot. Tagjai: Jacobus J. P. Oud és Jan Wils építészek.    
1916 Augusztusban megjelenik a TETT nemzetközi száma a monarchiával hadban álló országok íróinak és müvészeinek alkotásaival. A Jelzés a világba címü vezércikket KASSÁK Lajos írta.        
1916 Háborúellenes hangvétele (föleg az augusztusi, 16.-ik, nemzetközi szépirodalmi szám tartalma) okán a magyar királyi belügyminiszter október 2.-án  (a 17.-ik számmal) "a hadviselés érdekeit veszélyeztetö tartalma miatt" végleg betiltja KASSÁK Lajos A TETT címü lapját. A petrográdi Dobicsina Müvészeti Iroda galériában Kortárs orosz festészet tárlata nyílik, Ljubov POPOVA, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA, Vaszilij KANDINSZKIJ,  Nyikoláj Kulbin és mások müveiböl.      
1916 Kora összel KASSÁK Lajos Budapesten elindítja a MA folyóirat szervezésének munkálatait. (-> RÉSZLETEK) Novemberben kerül sor Moszkvában a Bubnovij Valet [Káró Bubi] csoport ötödik kiállítására. Kazimir MALEVICS hatvan szuprematista festményt állít ki; Ljubov POPOVA bemutatja elsö "festett architektonikáit"; kiállítanak még: Dávid BURLJUK, Marc Chagall, Alekszandra EXTER, Iván KLJUN, Iván PUNYI, Olga ROZANOVA és Nágyezsda UDALCOVA. Walter GROPIUS katonai behívót kap. A harctérröl memorandumot küld a Szász Nagyhercegi Államminisztériumnak Javaslatok egy, az ipar, kézmüipar és a kézmüvesség számára müvészeti tanácsadást nyújtó tanintézet alapítására címmel. A Javaslatokra nem érkezik válasz.    
1916     Decemberben HUSZÁR Vilmos és Theo van DOESBURG Hágában meglátogatják Kröller-Müller asszony gyüjteményét, amely mindkettejükre nagy hatással van. Különösen Bart van der Leck: A bánya címü triptichonja nyeri meg tetszésüket. Georges VANTONGERLOO a háború elöl Hollandiába települ.    
1917          
1917     Theo van DOESBURG elkészíti elsö neoplaszticista alkotásait. A színes háromszögeket alkalmazó mü nem a természeti látvány absztrahálásából indul ki. Doesburg Delftben publikálja a Die nieuwe beweging in de schildenkunst [A festészet új mozgalmai] címü könyvét. Ebben az absztrakció két formáját különbözteti meg, úgymint racionális absztrakció (a kubizmus és Piet MONDRIAN példája), ill. impulzív absztrakció (Vaszilij Kandinszkij alkotásai).    
1917     Gino Severini májusban bemutatja Theo van DOESBURG-öt Mario Broglionak, az olasz Valori Plastici folyóirat 1918 és 1922 közötti szerkesztöjének és a De Stilj leendö olaszországi terjesztöjének.     
1917 A MA júliusi számától kezdve KASSÁK Lajos szerkesztö mellett három fömunkatárs dolgozik: György Mátyás, Komját Aladár és Uitz Béla. A "konstruktív müvészet" kifejezést elöször Kazimir MALEVICS alkalmazza Alekszandr RODCSENKO müveinek kigúnyolására. Májusban Theo van DOESBURG elkészíti elsö absztrakt ólomüveg-tervét a Villa Allegonda számara. Ezt késöbbi hasonló munkák követik Sint Anthonienpolder-ben és Alkmaar-ban.    
1917   Georgij Jakulov, Vlagyimir TATLIN és Alekszandr RODCSENKO elkészítik és kivitelezik a moszkvai Café Pittoresque belsöépítészeti terveit; ez az elsö kísérlet a "müvészet és élet" szintetizálására építészeti, szobrászati és festészeti eszközökkel. Május és október között Theo van DOESBURG a De Stilj folyóirat tipográfiáján dolgozik.    
1917     Júniusban Rómában Enrico Prampolini publikálja a Noi címü folyóirat elsö számát. A periodika 1925-ig jelenik meg.    
1917   Ljubov POPOVA elkészíti a 6 metszet címü, hat színes linometszetet tartalmazó albumát. (Néhányan 1917 és 1919 közé datálják a Costakis-gyüjteményben lévö lapokat.) Októberben a hollandiai Leiden-ben megjelenik a De Stilj (Stílus) elsö száma. (-> RÉSZLETEK)     
1917   Vlagyimir BURLJUK elesik a szaloniki ütközetben.      
1917 Megjelenik a MA "Oroszok" száma (II.  évfolyam/11.) Az októberi forradalom után Nyikoláj Punyin [Николай Николаевич Пунин] mükritikust nevezik ki a petrográdi Ermitázs és az (Állami) Orosz Múzeum komisszárjának. Punyin megfogalmazza radikális elképzeléseit a "régi burzsoá müvészet megsemmisítésére", ugyanakkor megmenti a mükincseket a forradalmi csöcselék pusztításától. A "Futurista" és "Balos" becenevü Punyin (Anna Ahmatova élettársa) rendkívül sokat tett az orosz avantgárd müvészetért. (Késöbb, 1949-ben, kijelenti, hogy "a sok ezer Lenin-portré ízléstelen". Ezért szovjetellenes tevékenység vádjával letartóztatják és a vorkutai lágerbe számüzik. Ott hal meg 1953-ban néhány hónappal Sztálin halála után.)      
1917   Naum GABO visszatér Oroszországba; Moszkvában telepszik le és testvére Anton PEVSNER mütermében dolgozik.      
1917   Decemberben látható a Mir iszkusztva (A müvészet világa) címü tárlat Moszkvában El LISZICKIJ, Georgij Jakulov és mások munkáival. A de Stilj elsö évfolyamának 5.-ik számában jelent meg Piet MONDRIAN nagy tanulmányának a Kifejezöeszközök és kompozíció címü része. (-> RÉSZLETEK)    
1917 A MA decemberi (II. évfolyam/12.)  száma a folyóirat KASSÁK Lajos munkáinak szentelt száma. Anatolij Lunacsarszkij vezetésével egy hónappal a forradalom után megalakul a  NARKOMPROSz [Наркомпрос], a (minisztériumi jogkörü) Népi Felvilágosítási Bizottmány. A Bizottmány munkájában számos avantgárd költö, író és müvész vesz részt. Decemberben Hollandiában Theo van DOESBURG levelet ír Piet MONDRIAN-nak, amelyben kifejti, hogy érdekli a negyedik dimenzió problematikája.    
1918          
1918 Juhász Gyula a MÁ-ról a Nyugat  elsö számában így ír: "A MA nálunk azt a hivatást teljesíti, amit az olasz futuristák, a német és francia expresszionisták együtt. A MA nem egy párt lobogója, sem irodalmi, sem müvészeti párté, nem hirdet szociáldemokrata dogmákat, nem ad ki pacifista bullákat, a MA ... [a] sóvárgás nyila a túpart felé ... [és] szolidáris minden igazsággal és müvészettel, amely a korhadt világot robbantja és az új világot kalapálja ..."        
    Áprilisban bezárják a petrográdi Müvészeti Akadémiát. A moszkvai müvészeti iskolák is azonos sorsra jutnak. A müvészeti iskolák helyébe lép a SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC  = Свободные Государственные Художественные Мастерские].       
1918   Május 18.-án megalakul a NARKOMPROSz vizuális müvészetekkel foglalkozó osztálya, az IZO [Изо-наркомпрос; отдел изобразительных искусствo]. Az IZO szakkollégiumát Vlagyimir TATLIN vezeti, tagjai között van Kazimir MALEVICS, I. Mashkov, Nágyezsda UDALCOVA, Olga ROZANOVA,  Alekszandr RODCSENKO és Vaszilij KANDINSZKIJ. A petrográdi szekciót Vlagyimir TATLIN, míg a moszkvait Dávid STERNBERG vezeti.      
1918   Augusztusban kinevezik Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz  [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC  = Свободные Государственные Художественные Мастерские] igazgatójává.      
1918   November 18.-án Moszkvában meghal Olga ROZANOVA.                Novemberben, a folyóirat második évfolyamának elsö számában, megjelenik a de Stilj elsö kiáltványa  Theo van DOESBURG festö, Robert van HOFF építész, HUSZÁR Vilmos festö, Antony KOK költö, Piet MONDRIAN festö, Georges VANTONGERLOO szobrász és Jan WILS építész aláírásával: "Él egy régi és egy új kortudat. A régi az individualizmushoz igazodik. Az új az egyetemességhez. Individualizmus és egyetemesség harca folyik a világháborúban és a mai müvészetben."    
1918   Moszkvában novemberben államosítják Szergej Scsukin szörmekereskedö jelentös képzömüvészeti gyüjteményét, melyet decemberben Iván Morozov textilgyáros kollekciójának államosítása követ. Kettejük gyüjteménye késöbb az Ermitázs ill. a Puskin Múzeumban kollekcióját gazdagítja. (Scsukin Párizsba menekült, majd ott 1936-ban meghalt.) A novemberi forradalom után december 3.-án Berlinben megalakul a Novembergruppe. Tagjai között van Bertold Brecht, Viking EGGELING, Lyonel Feininger, Gerhard Marcks, Erich Heckel, Max Pechstein, Karl Schmidt-Rotluff, Walter Ruttman, Paul Klee, Erich Mendelsohn,Vaszilij KANDINSZKIJ és Walter GROPIUS is. A csoport, többek között, követeli a müvészeti iskolák alapvetö átalakítását.    
1918 Megjelenik a MA decemberi (12.) száma. Ez a "folyóirat elsö világszemléleti különszáma" (BORTNYIK Sándor : Kommunista köztársaságot címü linometszet borítójával.) Kiáltvány a müvészetért! írásában KASSÁk Lajos ezt írja: "A mi müvészetünk az egybeérzés anarkiája [sic]. És ezzel az istrángba nem fogott energiával belenyulunk [sic] a mai politikai hazárdjátékba, a polgári élet kenguru-moráljába, ... az iskolák agyvelöt tilózó mesterségébe. ... Mert dögöljön az új forma, amely csak azért uj, hogy a régi lényegét takargassa!   ... Ha most hallgattok, megint beleragadtok az erkölcsi és gazdasági mocsarakba!" Decemberben - a Sztroganov Müvészeti Iskola valamint a Moszkvai Festészeti, Szobrászati és Építészeti Iskola átszervezésével -  megnyílik a moszkvai elsö SzVOMASz (ahol Vaszilij KANDINSZKIJ tanít és egyben a Vizuális Müvészet [Izobrazitelnoje iszkusztvo] ) címüegy számot megélt lapot szerkeszti), majd ezt követöen a második SzVOMASz. Berlinben a tél folyamán (a Munkás- és Katonatanácsok mintájára) megalakul (a Spartakus Csoporthoz közelálló)  Arbeitsrat für Kunst (Müvészeti Munkatanács), Bruno Taut elnökletével. Walter GROPIUS a négytagú vezetöség tagja. Manifesztumukban ezt írják: "A szellemi erök hordozója, az érzékenység megtestesítöje: az épület. Csak a szellem legteljesebb forradalma fogja majd ezt az épületetet létrehozni..." Decemberben Taut helyébe Gropiust választják az Arbeitsrat elnökévé. Az Arbeitsratról így ír: "Most már csakugyan minden fontos radikális müvész ... a sorainkban van, és most már egy bizonyos hatalmat képviselünk."    
1918   Decemberben Petrográdon elsöízben jelenik meg  az IZO publikálásában az Iszkusztvo komuni folyóirat; 1919 áprilisáig rendszeresen megjelenik. Szerzöi között: Nyikoláj Punyin, Iván PUNYI és Vera Jermolajeva. A berlini Arbeitsrat für Kunstban Otto Bartnig dolgozza ki a müvészetek és a kézmüvesség tanításának tervét. Javasolja a professzori cím eltörlését és - az új oktatási elveket elhatárolandó a társadalom konzervatív töbségétöl - a mester, ill. tanonc elnevezések újbóli bevezetését .    
1919          
1919   A kommunisták és a futuristák szövetsége, a KOMFUT, január 26.-án Moszkvában megjelenteti az Iszkusztvo komuni manifesztumát az azonos nevü lap nyolcadik számában, amelyben kifejtik annak "...szükségét, hogy a szovjet kulturális-oktatási szerveket a most formálódó új kommunista kultúrális ideológiának kell alárendelni" .      
1919 A MA februári számában közlemény jelenik meg: "MA müvészei megalakították az Aktivisták Csoportját". (-> RÉSZLETEK) Moszkvában februárban indul az Állami Kiállítások  három éven át tartó, huszonegy tárlatból álló sorozata. (-> RÉSZLETEK) Piet MONDRIAN két részes cikke  Dialog over de nieuwe Beeldung címmel megjelenik a de Stilj-ban; a folyóirat két év alatt közli tizenhárom részes cikksorozatát: Natuurlijke en abstracte realiteit.    
1919 Március 21.-én Kun [Kohn] Béla vezetésével megalakul a Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság [röviden: Tanácsköztársaság].  KASSÁK Lajos belép a Magyarországi Szocialista Pártba; a MA szerkesztése mellett a Közoktatási Népbiztosságon is dolgozik, elöbb plakátcenzorként, majd a Magyar Szinház és a Vígszínház tevékenységét felügyeli, egyben tagja az Írói Direktóriumnak. Vlagyimir TATLIN Az új típusú emlékmü-röl közöl írást az Iszkusztvo kommuni márciusi számában, ahol - többek között - ezt írja: ..."A modern emlékmü elöször is meg kell feleljen annak az általános törekvésnek, amely napjainkban a müvészetek szintézisére irányul.  ... Az emlékmü formája megfelel a korunkban felfedezett müvészi formáknak. A jelen müvészetében ezek a formák szemmel láthatóan egyszerübbé válnak: kockák, hengerek, gömbök, kúpok, körszeletek, gömbfelületek és gömbszeletek... Ma a rádió, a vetítövászon, a kábel az emékmü elemei, s ezek a forma elemei is lehetnek. ... egy ilyen emlékmü megalkotásába be kell vonni a különbözö szakmák mérnökeit és technikusait...". Bécsben Alma Mahler, Walter GROPIUS elsö felesége, összeismerteti Gropiust a Bécsben sikeres rajziskolát fenntartó Johannes ITTEN festömüvésszel.     
1919     Április 6-7.-én Münchenben proklamálják a Bajor Tanácsköztársaságot. Hans Richter lesz a Forradalmi Müvészek Akcióbizottságának elnöke.    
1919     Áprilisban Weimárban  megnyílik a Staatliches Bauhaus in Weimar. (-> RÉSZLETEK)    
1919     Április során megjelenik az elsö Bauhaus Manifesztum, borítóján Lyonel Feininger ötágú csillagok fénysugarától övezett "szocialista katedrálisával". Ugyancsak megjelenik a négy lapos Bauhaus Program, amely kimondja, hogy "minden müvészet végsö célja az építés"; a "Bauhausban nem tanárok és tanulók, hanem mesterek, segédek és tanoncok dolgoznak majd". Fö motívumként visszatér az Arbeitsrat gondolata:  "Építészek, szobrászok, festök, mindannyiunknak a kézmüvességhez kell visszatérnünk!"    
      Alma Mahler javasolja Walter GROPIUS-nak Johannes ITTEN tanári meghívását a Bauhausba, hozzátéve: "...ne kerülj Itten hatása alá. Ö nagyon erösen törekedni fog erre, és ha akarja, akkor sikerülni is fog neki."     
1919 BORTNYIK Sándor linometszet borítójával megjelenik a MA "Májusi demonstratív különszáma" (szerkesztette KASSÁK Lajos és Uitz Béla) Köszöntünk ember a forradalomban! címmel. Májusban Marc Chagall meghívja El LISZICKIJ-t  a vityebszki SzVOMASz-ba  [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC  = Свободные Государственные Художественные Мастерские] sokszorosított grafikát tanítani. Májusban Walter GROPIUS elsö tanári kinevezései  Bauhausban: Gerhard Marcks, Lyonel Feininger és Johannes ITTEN. Mindhárman a Der Strum köréhez tartoztak. A radikális müvészek kinevezése nyugtalanságot kelt Weimar konzervatív köreiben.    
    Májusban Moszkvában megnyílik az OBMOHU (Fiatal Müvészek Szövetsége, OБМОХУ (Oбмoxy) = Oбщество Moлoдыx Xyдoжников) elsö kiállítása. A szervezök között: Georgij és Vlagyimir SZTENBERG.      
1919 A Kommunisták Magyarországi Pártja és a Szociáldemokrata Párt júniusban Magyarországi Szocialista Párt néven fúzióra lép. Ekkor jelenti ki a kommunista (pártot alapító) Kun  Béla a Tanácsköztársaság politikai vezetöje, hogy az "… új szellemi életnek, új kultúrának kell támadnia magából a proletáriátusból és én bízom a proletáriátus teremtö erejében ... kétségtelen, hogy ez nem a MA irodalma lesz, mely a burzsoá dekadencia terméke."     Walter GROPIUS a weimári Bauhaus mühelyek élére kettös vezetést állít: egy müvészt (Formmeister) és egy kézmüvest (Handmeister). A mühelyek Formmeister / Handmesiter vezetöi: Szövömühely: Georg Muche / Helene Börner; asztalosmühely: Walter Gropius / Joseph Zachman; szobrászmühely: Richard Engelmann; kerámiamühely: Gerhard Marcks / Max Krehan; üvegfestö mühely: Johannes ITTEN; nyomdászat: Lyonel Feininger; építészeti arbeitsgruppe: Walter Gropius, Herbert Bayer. A müvésztanárok (Formmeister) alkotják a Mestertanácsot (Meisterrat) az igazgató elnökletével. Gropius a Bauhausban magántervezöirodát is üzemeltet; itt rajzoló FORBÁT Alfréd.    
1919 A lapot támadó megjegyzései okán KASSÁK Lajos a MA 7.-ik számában, június 14.-i keltezéssel, Levél Kun Bélához a müvészet nevében címmel ír a Magyar Tanácsköztársaság tényleges vezetöjének. "...Ön tudja Kun elvtárs, hogy a forradalomban nincs megállás. …  kedves Kun elvtárs, kénytelen vagyok elmondani, hogy akkor, mikor Ön még az orosz testvérek harcában dolgozta fel erejét, mi már szóban és írásban a kommunizmusért agitáltunk Magyarországon. ... [Ön]  ma sem lát bennünk [mást] mint a burzsoa dekadencia ittmaradt csökevényét? ... engedje meg, hogy kétségeim legyenek müvészeti felkészültsége iránt. ... a felületes kritika nem nekünk, ... hanem a forradalom kiterjedésének árt." Kazimir MALEVICS Moszkvában közzéteszi A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus címü tanulmányát az azonos címü (X. Állami Kiállítás) katalógusában. Ebben írja:  "...A szuprematizmus három stádiumra oszlik: fekete, vörös és fehér négyzetekre..." A fekete és fehér a szuprematizmusban energiaként szerepel, felfedi a formát ...". (A tanulmányt magyarul a bécsi Egység címü magyar kommunista emigráns folyóirat 1922. szeptember 16.-i száma közölte, s innen vették át késöbb nyugati publikációk is. A szuprematizmusról ez volt az elsö híradás Nyugat-Európában.)      
1919 A MA júniusi számában Kemény Alfréd közöl átfogó kritikát Bortnyik Sándor képei és grafikája, egyúttal a koncentrikus kompozíció és az aktív-passzív színek problémájának elmélete címmel. Iván KLJUN a moszkvai A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus kiállítás (X. Állami Kiállítás) katalógusában A szín müvészete címmel közöl írást, amiben ezt írja: "...A szuprematizmus megmerevedett, mozdulatlan formái nem új müvészetet mutatnak, hanem egy merev tekintetü hulla arcát."      
1919 A negyedik évfolyam 8. számával július 1.-én jelenik meg utoljára Budapesten KASSÁK Lajos lapja a MA. A Kun Bélával történt nézeteltérés miatt a Tanácsköztársaság kormánya, Pogány József helyettes népbiztos rendelkezésére, a lapot betiltja. (A március 21.-töl 133 napig fennálló Tanácsköztársaság egy hónap múlva, augusztus 1.-én összeomlik.) El LISZICKIJ megtervezi híres plakátját, a Vörös ékkel zúzd szét a fehéreket, amelynek kompozíciója szinte szó szerint követi a feliratot.  Az elsö világháború befejeztével Piet MONDRIAN júliusban visszatér Hollandiából Párizsba.    
1919 Július 2.-én KASSÁK Lajos engedélyt kap a Közoktatási Népbiztosság alá tartozó Szellemi Termékek Országos Tanácsától az Aktivista müvészet címü albumsorozat kiadására. Kilenc nap múlva a Tanácsköztársaság összeomlik; a sorozat nem jelent meg Magyarországon.        
1919 A Tanácsköztársaság bukása után KASSÁK Lajost elöbb a keszthelyi börtönbe, majd azt követöen öt hónapra a budapesti Gyüjtöfogházba zárják. (A kommünt vezetö Kun Béla a diktatúra augusztus 1.-i összeomlása után Bécsbe menekül, ott internálják; 1920 nyarán Szovjet-Oroszországban telepszik le, ahol 1938-ban kivégzik.)  Iván PUNYI és felesége Kszénya BOGUSZLAVSZKAJA a Finn-öböl jegén át menekülnek el a Szovjetúnióból. Egy év múltán Németországba emigrának, majd onnan (1923-ban) tovább Franciaországba. Zürichben, az avantgárd müvészeket politikai mozgalomba szervezendö,  Hans RICHTER megalakítja a  Forradalmi Müvészek Szervezetét; e rövid életü alakulat tagjai között található: Hans Arp, Willi Baumeister, Viking EGGELING, Giacometti, Walter Helbig és Marcel Janco.    
1919   A Szovjet Közoktatásügyi Népbiztosság Képzömüvészeti Szakosztálya megbizza Vlagyimir TATLIN-t, hogy készítse el a III. Internacionálé emlékmüvének tervét. (-> RÉSZLETEK) Az év öszén elkezdödik a Johannes ITTEN és  Walter GROPIUS közötti konfliktus. (-> RÉSZLETEK)     
1919   Kazimir MALEVICS Moszkvában rendezett elsö egyéni kiállításán bemutatja 153 müvét. Elkészíti elsö architektonának nevezett ideális építészeti makettjeit.      
1919   Októberben El LISZICKIJ kiküldetésben Moszkvában jár és ráveszi Kazimir MALEVICS-et, hogy költözzék Vityebszkbe. Malevics áttelepülése egyidöben történik a Marc Chagall rendezte elsö  vityebszki képzömüvészeti kiállítással. Liszickij Chagall és Malevics eltérö müvészi felfogása, valamint a Chagallhoz füzödö lojalitása között vergödik. Végül a szuprematizmust választja és elkanyarodik a hagyományos zsidó elemeket integráló festészettöl. Chagall ezt nem emészti meg, s elhagyja az iskolát; ezt követöen Kazimir MALEVICS váltja fel Marc Chagall-t a vityebszki SzVOMASz [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC  = Свободные Государственные Художественные Мастерские]  igazgatói székében.      
1919 Az év végén MOHOLY-NAGY László elhagyja Magyarországot és Bécsbe emigrál.   Decemberben Weimárban felerösödnek a Bauhaus-szal szembeni ellenvélemények ("spartakista-bolsevista intézmény", "zsidó müvészet", "nem német elemek", "Galícia? Szlovákia?", "nemzetietlen, hazátlan attitüd", "idegen müvészet"). A hallgatók gyülésen támogatják Walter GROPIUS-t. Ezt követöen tucatnyi szélsöjobboldali hallgató kiválik a Bauhausból.     
      VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK