KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1920 - 1929:
Év Magyarország Közép-, és Kelet-Európa Nyugat-Európa Észak-Amerika Dél-Amerika
         
1920        
1920 UITZ Béla eladja müterme egész anyagát Gyenes Jenö olajkereskedönek, majd Bécsbe menekül. Január 17.-én Vityebszkben Kazimir MALEVICS és El LISZICKIJ, valamint szuprematista tanár-,  és diáktársaik megalapítják januárban a rövid életü MOLPOSzNOVISz [helyenként: POSzNOVISz, Poszledovatyeli Novovo Iszkusztva]  (Az új müvészet fiatal követöi) mozgalmat. Januárban Münchenben a Der Ararat folyóiratban megjelenik Konstantin Umanskij [sic] cikke, a Neue Kunst Richtungen in Russland I. : Der Tatlinismus oder die Maschienenkunst [Új müvészeti irányzatok Oroszországban I.: A Tatlinizmus avagy a gépmüvészet] címmel.    
1920 A keszthelyi börtönben és a budapesti Gyüjtöfogházban eltöltött öt hónap fogság után KASSÁK Lajost, egy Bécsbe tartó hajón az év elején - Rónay György leírása szerint - "egy derék dunai hajóskapitány a kémény tövében, egy ládaszerü üregben, ahol csak kuporogva fért el, kicsempészi a megtorlások és a "rendcsinálás" Magyarországáról Bécsbe". Bécsben a Hotel zur Höllében lakik együtt a magyar emigránsokkal. (A meneküléséhez szükséges pénzt a Nyugat köré csoportosult írók, Osvát Ernö, Móricz Zsigmond és Füst Milán teremtették elö; ennek kapcsán megjegyzendö, hogy Kassák és a Nyugat meglehetösen rossz viszonyban voltak.)    Az év elején Weimárban a Bauhaus ellenfelei Emil Herfurth vezetésével Polgári Egyesületbe (Bürgerverein) tömörülnek. Az egyesület brosurát ad ki, amelyben követeli a "tösgyökeresen népi és szerény, a szó legjobb értelmében német", a Bauhaus létrehozásával megszünt  régi weimári (Szász Nagyhercegi) Képzömüvészeti Föiskola önállóságának viszaállítását.    
1920     MOHOLY-NAGY László az év elején Bécsben találkozik KASSÁK Lajossal és az ö ajánlásával megy Herwarth Waldenhez Berlinbe.    
1920     Februárban Theo van DOESBURG a De Stilj koncepcióját ismertetö utazásba kezd. Az építész Victor Bourgeois alapította La Geste folyóirat Brüsszelbe hívja elöadást tartani. A hallgatóság soraiban van Georges VANTONGERLOO, René Magritte, Pierre-Louis Flouquet, Victor SERVRANCKX és Mar van Overstraeten.    
1920   Alekszandr RODCSENKO megalkotja Függökonstrukcióját, az elsö térbeli mobilt. A de Stilj 1919-20 évfolyam 5.-ik számában Theo van DOESBURG Ein Stuhl von Rietveld [Egy Rietveld szék] címü rövidke írásában így ír: "Rietveld széke: nyílt terek egységes, szigorú megmunkálása kontrasztos elemekkel … A szék némán is beszédes, mint a gép."    
1920 A korábban a KASSÁK Lajos szerkesztette budapesti A TETT köréhez tartozó Dobrovics/[ts] Péter [Petár  Dobrović] vezetésével növendékeiböl megalakul a Pécsi Müvészkör. Tagjai: MOLNÁR Farkas, Johan Húgó, Gábor [Ftacsik] Jenö, Čacinovič (Tarai) Lajos, Stefán (Szelle) Henrik, Gebauer Ernö és WEININGER Andor. [Dobrovics a következö évben, 1921-ben, a Baranya-Baja-Szerb-Magyar Köztársaság elnöke, majd ugyanebben az évben Belgrádba költözik.] (A Müvészkör tagjai közül számosan a késöbb Weimárban [1922 decemberében] kiadott KURI manifesztum szerzöi.) A vityebszki idösebb és fiatalabb nemzedékek közötti  éles viták után február 14.-én megalakul az UNOVISz. (-> RÉSZLETEK) MOHOLY-NAGY László Berlinböl április 5.-én   levelet küld Budapestre Hevesy Ivánnak KASSÁK Lajos bécsi helyzetéröl. (-> RÉSZLETEK)  New Yorkban Katherine S. Dreier, Man Ray [Emmanuel Radnitzky] és Marcel Duchamp megalakítják a Société Anonyme-ot. (-> RÉSZLETEK)  
1920     Áprilisban, a folyóirat 3. évf. 6. számában, megjelenik a de Stilj második manifesztuma: Az irodalomról. A kiáltványt Theo van DOESBURG, Antony KOK és Piet MODRIAN jegyzik.    
1920   Május 5.-én Moszkvában megalakul az INHUK [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры], mint a müvészet  kommunista társadalomban betöltött szerepének kidolgozására illetékes intézmény. Feladata a müvészeti nevelés elméleti és gyakorlati teendöinek megfogalmazása, az experimentális müvészet és kutatás támogatása, valamint a hasznossági elven alapuló müvészeti termékek elveinek kidolgozása. Hamarosan fiókintézetek alakulnak; a petrográdit Vlagyimir TATLIN és Iván PUNYI, a vityebszkit Kazimir MALEVICS vezeti.      
1920     A (március 13.-i) Kapp-Lüttwitz puccsot követöen az új Thüringia tartományt ideiglenesen kormányzó  Néptanács (Volksrat) kimondja a weimari (régi hagyományokon alapuló) Festészeti Föiskola megalakulását (a Bauhausból kivált Max Thedy vezetésével), ami egyúttal a Bauhaus weimári létezésének megerösítését is jelentette. Richard Engelmann és Walther Klemm kiválásával Walter GROPIUS két tanári státuszhoz jutott; ezek betöltésére hívta meg Oskar Schlemmer-t és Paul Klee-t, akik a megbízást elfogadták. Késöbb Schlemmer a falfestészeti mühelyt, míg Klee a könyvkötészetet vezette.    
1920     Június 30. és augusztus 25. között zajlik Berlinben Kunsthandlung Dr. Otto Burchard galériájában az elsö nemzetközi dada vásár.    
1920     Theo van DOESBURG június és november között egy Hollandiában utazó Section d'Or tárlatot szervez. Az év februárjában Párizsban kiállított, de annál szükebb francia anyaghoz hozzáteszi a saját, valamint HUSZÁR Vilmos és Piet MONDRIAN munkáit. Az utazó kiálítás színterei: Rotterdam (június 20. - július 4.), Hága (július 11. - augusztus) és Arnhem (augusztus - szeptember). A hágai kiálítás megnyitóján találkozik Nelly van Moorsel-lel (késöbbi, harmadik feleségével).    
1920   A moszkvai INHUK-ban [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры] formálódik a Konstruktivisták Elsö Munkacsoportja Alekszej Gan, Varvara SZTYEPANOVA és Alekszndr RODCSENKO vezetésével (a csoport hivatalosan csak 1921 márciusában alakul meg). BREUER Marcell a Pécsett tett érettségit követöen az év öszén ösztöndíjal Bécsbe megy,  de nem marad ott ("Bementem az Akadémiára és azonnal kijöttem. Tudtam, hogy ez nem nekem való." - írja 1948-ban). Weimárba utazik és - az akkor már Walter GROPIUS weimári építészirodájában dolgozó FORBÁT Alfréd ösztönzésére -beiratkozik a Bauhaus téli szemeszterére. (Tanulmányait 1924-ben fejezi be.)     
1920   Az OBMOHU második kiállítása Moszkvában. Kállai Ernö Berlinböl csatlakozik a bécsi MA szerzögárdájához.    
1920   Naum GABO (korábban: Némija Pevsner) és tesvére, Natan (késöbb: Antoine) PEVSNER Moszkvában augusztus 5.-én kibocsájtott Realista manifesztum-ukban kijelentik, hogy "… a müvészet legfontosabb elemei a kinetikus ritmusok, mint reális idöérzésünk alapformái". A manifesztumból 5000 példány kerül Moszkva utcáira. (Magyarul megjelent az Egység címü bécsi emigránslap 1922. májusi számában.) A Pevsner-testvérek kiállítják munkáikat a moszkvai Tverszkoj-parkban. A konstruktivista csoport kezd két részre szakadni: az egyik oldalon az esztétikum fontosságát hangsúlyozó Gabo és Pevsner, a másikon oldalon a kommunista megközelítés prímátusát hirdetö Alekszandr RODCSENKO és társai állnak. Joaquín TORRES GARCÍA Montevideoból Párizsba érkezik. A pályaudvaron Joan Miró várja.    
1920   El LISZICKIJ megjelenteti az UNOVISz - a világépítés szuprematizmusa kéziratosát. (-> RÉSZLETEK) A weimári Bauhaus Mestertanácsának (Meisterrat) szeptember 20.-i ülésén Walter GROPIUS igazgató felveti, hogy "úgy tünik elérkezett az a pillanat, mikor … szükséges, hogy a mühelyekbe kerülö minden hallgató számára kötelezövé tegyük az Elötanfolyamot (Vorkurs)."  Az ülés jegyzökönyve szerint "Itten úr kész a kötelezö Elötanfolyamot magára vállalni..." A New York-i Secession avantgárd folyóirat júliusi száma KASSÁK Lajos címlapon közölt linometszetével jelenik meg.  
1920   Moszkvában megjelenik El LISZICKIJ Proun című kiáltványa. (-> RÉSZLETEK)       
1920   Október 5.-én a prágai Union kávéházban Karel Teige vezetésével megalakul a Devětsil [magyar jelentése: acsalapu ill. kilenc erö] avantgárd müvészeti szövetség. A csoport munkáján belül a fotó jelentös szerephez jut (Jaroslav Rössler és Jaromír Funke munkássága). Szintén októberben jelenik meg Prágában  a Devětsil cseh avantgárd folyóirat elsö száma Jaroslav Seifert és Karel Teige szerkesztésében. A potsdami Kiepenhauer Verlag kiadja Konstantin Umanskij [sic] Neue Kunst in Russland 1914-1919 címü könyvét.    
1920   Alekszandr RODCSENKO és felesége, Varvara SZTYEPANOVA, meghirdetik A konstruktivisták csoportjának programját, melyben rögzítik, hogy feladatuk a "materiális építömunka kommunista kifejezése". Októberben Rodcsenko 55 festményt, konstrukciót és linometszetet állít ki Moszkvában; Sztyepanova ugyanott 75 munkát. Az év során Theo van DOESBURG Antwerpenben Klassiek, Barok, Modern címmel kiadja az elözö évben Hollandiában és az évben Antwerpenben tartott elöadásainak szövegét. A kötet egy év múlva Párizsban franciául is megjelenik.    
1920   Októberben Moszkvában megkezdi munkáját az Elsö Össz-oroszországi Proletkult Kongresszus. Októberben Berlinbe érkezik Iván PUNYI (ahol 1923-ig marad, majd 1924-ben végleg áttelepül Párizsba).    
1920   Novemberben Moszkvában - Lenin rendeletére - a két SzVOMASz-t [Szabad Állami Müvészeti Tanmühely / Szvobodnije goszudarsztvennije hudozsesztvennije maszterszkije); CBOMAC  = Свободные Государственные Художественные Мастерские] összevonják, majd átnevezik VHUTEMASz-nak [Felsöfokú Képzömüvészeti Tanmühely; Вхутемас: Высшие художественно-технические мастерские], vezetöjének Alekszandr RODCSENKO-t nevezik ki.      
1920     A MA november elsejei száma közli az elsö szovjet-orosz vonatkozású hírt. (-> RÉSZLETEK)    
1920     Novemberben a bécsi Kärtnerstrasse 14 alatt lévö Frei Bewegung három helyiségében, követve a budapesti MA hagyományait, KASSÁK Lajos kiállítást rendez UITZ Béla  müveiböl.    
1920   Vlagyimir TATLIN a Forradalom 3.-ik évfordulójára petrográdi mütermében novemberben bemutatja  a III. Internacionálé emlékmüvének makettjét. (-> RÉSZLETEK) A Bécsi Magyar Újság november 18.-i száma beszámol a MA (KASSÁK Lajos rendezte) november 13.-i  orosz estélyéröl. (-> RÉSZLETEK)    
1920     Novemberben Paul Dermée, Amédée OZENFANT és LE CORBUSIER Párizsban útjára bocsájtják a purizmus szellemében fogant L'esprit nouveau havi folyóiratot.    
1920     December 4. és (1921) augusztusa között fiatal holland müvészek vándorkiállítására kerül sor Németország különbözö városaiban (Lipcse, Hannover, Hamburg és Düsseldorf) többek között Piet MONDRIAN, HUSZÁR Vilmos és Theo van DOESBURG alkotásaival.    
1920   December végén Vaszilij KANDINSZKIJ eltávozik a moszkvai INHUK-ból [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры]. Kandinszkijt misztikusnak,  oktatási és müvészeti elveit pedig elfogadhatatlannak minösítették. Alekszandr RODCSENKO és (felesége) Vavara SZTYEPANOVA, más müvészek segítségével átszervezik az intézetet, úgymond elméletibb és objektívebb "laboratóriumi" elveket követve. December 18. és (1921) január 3. között Theo van DOESBURG Berlinbe látogat a de Stilj elveit megismertetni.(→ RÉSZLETEK)    
1920   Az év végén Vityebszkben Kazimir MALEVICS elkészíti Szuprematizm: 34 riszunka címü litográfia albumát; publikálására 1921 januárjában kerül sor. December 26. és (1921) január 25. között kerül sorra Genfben a modern müvészet nemzetközi kiállítására 24 ország müvészének több, mint 3000 alkotásával. Hollandiát Theo van DOESBURG képviseli.    
1921          
1921     Megjelenik KASSÁK Lajos elsö címlaprajza a bécsi MA január 1.-i számában.    
1921     Januártól a hollandiai De Stilj új formátumban és boritóval jelenik meg.    
1921   Konsztantyin MEDUNYICKIJ és a SZTENBERG-fivérek (Georgij és Vlagyimir) januárban Moszkvában a Költök Kávéházában rendeznek kiállítást A konstruktivisták címmel. Ez az elsö alkalom, amikor - a katalógus címlapján - a "konstruktivista" szó nyomtatásban megjelenik. A katalógus közli elsö alkalomal  az orosz konstruktivizmus [Конструктивизм] alapelveit. A kiállítás 61 munkát mutat be. A bécsi MA nagy hatású 1920 novemberi orosz estje után Uitz Béla  belép a Kommunisták Magyarországi Pártjába (KMP); a párt januárban Moszkvába küldi a Komintern III.-ik (1921 nyarán tartandó) kongresszusára.    
1921   Februárban Zágrábban megjelenik  Zenit elnevezésü szerb avantgárd folyóirat elsö száma Ljubomir Micić szerkesztésében. A folyóirat két évfolyamot él meg. Herwart Walden berlini Der Sturm galériájában februárban látható Iván PUNYI 215 müve.    
1921     A weimári Bauhaus Mestertanácsa február 7.-én ülésezik - vita Johannes ITTEN és Walter GROPIUS között, konfliktus Theo van DOESBURG-gal. (-> RÉSZLETEK)     
1921   Anton (Natan) PEVSNER-t a szovjet hatóságok "kapitalista müvészet" elöállításának bünével vádolják, bezárják mütermét és nem engedik tanítani sem. A Pevsner-testvérek (Naum GABO és Anton PEVSNER) emigrálnak a Szovjetúnióból, elöször Németországba (majd onnan 1923-ban Franciaországba). Márciusban Bécsben KASSÁK Lajos (szürke) füzet formában kiadja Képarchitektúra (Bildarchitektur) manifesztumát és az azonos nevü hét linometszetet. (A manifesztumot újraközli a MA 1922. március 15.-i száma.) A magyar Tanácsköztársaság kétéves évfordulójára jelenik meg a MA márciusi számának borítóján   KASSÁK elsö absztrakt geometrikus kompozíciója.    
1921   Március 18.-án Moszkvában hivatalosan megalakul a Konstruktivisták Elsö Munkacsoportja; tagok:  Alekszej Gan teoretikus, Borisz JOGANSZON [Борис Владимирович Иогансон] , Konsztantyin MEDUNYECKIJ, JAKULOV, Varvara SZTYEPANOVA és Alekszndr RODCSENKO,  Georgij és Vlagyimir SZTENBERG. Március 15.-én a weimári Bauhausban feloszlatják a mühelyeket. Fokozódik a feszültség Walter GROPIUS és Johannes ITTEN között: "… a Bauhaus válságban van!" - írja feleségének Oskar Schlemmer.    
1921     Március 17. és április 28. között Theo van DOESBURG és Nelly van Moorsel hosszabb európai útra indulnak Hollandiából. Doesburg Antwerpenben és Brüsszelben elöadásokat tart, Párizsban találkozik Tristan Tzara-val. Menton-ban Georges VANTONGERLOO-nál laknak, Olaszországban találkoznak Filippo Marinetti-vel és Carlo Carrŕ-val.    
1921   Márciusban Ilja Ehrenburg  Moszkvából Párizsba utazik, ahová magával viszi az orosz avantgard számos fontos müvének fotóját. A bécsi MA március 21.-i számában (VI. évfolyam, 5. szám) jelenik meg M. Nagy László jelzettel elöször MOHOLY-NAGY László alkotása (fametszete).    
1921   El LISZICKIJ Moszkvában kiadja elsö Proun litográfiáit. Áprilisban Bécsben 25 példányban megjelenik BORTNYIK Sándor hat sablonnyomatból álló Képarchitektúra albuma KASSÁK Lajos elöszavával.    
1921     Áprilistól Theo van DOESBURG Weimárban tartózkodik és  ott szerkeszti a de Stilj folyóiratot, valamint a neoplaszticizmus elveit terjesztö Bauhaus ellen-kurzust  (Stijl-kurs) tart. (-> RÉSZLETEK)    
1921     A Weimárba látogató, de Stilj alapítótag HUSZÁR Vilmos élesen bírálja a Bauhaust az objektív és racionális oktatási rendszer hiánya miatt. Theo van DOESBURG szerint öt magát Walter GROPIUS igazgató hívta meg tanítani a Bauhausba; Gropius ezt másképp látja, mert szerinte Doesburg "saját jószántából jött el, ... de én nem adtam neki állást, mert agresszívnek és fanatikusnak ítéltem, és az volt a véleményem, hogy szüklátókörü, túlságosan elméleti nézetei vannak, és semmilyen ellenvéleményt nem tud elviselni."    
1921     Áprilistól MOHOLY-NAGY László Berlinböl  tudósítja a bécsi MA folyóiratot ("németországi képviselönk") és (az Archipenkó-számtól: április 21; VI. évfolyam, 6. szám) részt vesz annak szerkesztésében .     
1921     Április 17. és május 2. között rendezi Rómában Enrico Prampolini a Section d'Or [Aranymetszés] címü kiállítást az 1920 februári párizsi kiállítás anyagára alapozva, de kibövitve a saját valamint Theo van DOESBURG és Carlo Carrŕ alkotásaival.    
1921     Május 8.-án Ilja Ehrenburg Moszkvából Párizsba érkezik. A L'Amour de l'art folyóiratban közli a L'Art russe [Az orosz müvészet] címü cikkét. Kapcsolatba kerül Theo van DOESBURG-gel és reperodukciókat kér az I vsze taki ona vertica [És mégis mozog a Föld] címü készülö könyve számára. Viszonzásul az orosz avantgard alktások fényképeit küldi Doesburgnek. Ehrenburg néhány hónapot Brüsszelben tölt, majd novemberben áttelepül Berlinbe.    
1921 Hevesy Iván: Bortnyik Sándor Albuma címmel közöl kritikát a Nyugat II. számában. (-> RÉSZLETEK) Május 22.-én Moszkvában megnyílik az OBMOHU (Fiatal Müvészek Társasága) Harmadik Tavaszi Kiállítása, többek között Alekszandr RODCSENKO, Konsztantyin MEDUNYECKIJ, Varvara SZTYEPANOVA, Karl JOGANSZON, a SZTEMBERG-fivérek és Jakulov munkáival. Májusban Párizsban Léonce Rosenberg, a  rue de la Baume 19. szám alatti  L'Effort Modern galériájában August HERBIN, Le Corbusier, Amédée Ozefant, Csáky József és mások munkái mellett  kiállítja Piet MONDRIAN Composition címü neoplaszticista munkáját. (A galéria 1941-ben a francia zsidóellenes törvények következtében bezár.)    
1921   Uitz Béla az MKP küldötteként június 22. és július 22. között Moszkvában részt vesz a Komintern III.-ik Kongresszusán; kapcsolatba lép a Konstruktivisták Elsö Munkacsoportjával. (-> RÉSZLETEK) Júniusban Antwerpenben Michel Seuphor elindítja a Het overzicht [A panoráma] címü lapját. (A periodika 1925-ig jelenik meg.)    
1921     Augusztusban a De Stijl 4. évfolyam, 8. számában megjelenik a harmadik De Stijl manifesztum.    
1921   Szeptember 18.-án nyílik Moszkvában az Össz-Oroszországi Irók Klubjában az 55 = 25 címü kiállítás. (-> RÉSZLETEK) Szeptember 15.-én megjelenik a bécsi MA MOHOLY-NAGY László munkáit tartalmazó száma (VI. évf., 8. száma).    
1921   Október 6.-án a moszkvai Össz-Oroszországi Irók Klubjában nyílik a második 55 = 25 kiállítás.(→ RÉSZLETEK) Raoul HAUSMANN, Hans ARP, Iván PUNYI és MOHOLY-NAGY László októberben Berlinben közös kiáltványt bocsájtanak ki Elementarismus címmel. (-> RÉSZLETEK)    
1921     BREUER Marcell bíztatására pécsi barátai közül MOLNÁR Farkas, Stefán Henrik, WEININGER Andor és Johan Hugó októberben sikeres felvételi vizsgát tesznek a weimári Bauhaus-ba és annak hallgatói (Bauhäusler) lesznek; megkezdik tanulmányaikat Johannes ITTEN Vorkurs-án.     
1921   Októberben Moszkvában Vaszilij KANDINSZKIJ támogatásával megalakul az Orosz Müvészettudományi Akadémia (RAHN, Rossziszkoj Akagyemi Hudozsesztvennüj Nauk). Az INHUK-ot [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры] a RAHN-hoz csatolják. UITZ Béla Bécsben megalkotja Analízis metszetsorozatát.    
1921   Novembertöl kezdve az INHUK fokozatosan a produktivista ideológusok hatása alá kerül. (-> RÉSZLETEK) A bécsi MA november 15.-i száma közli Kállai Ernö  Kassák Lajos címü cikkét. (-> RÉSZLETEK)    
1921     November és december folyamán a weimári Bauhaus müvészei a berlini Der Sturm galériában állítanak ki.    
1921   Decemberben El LISZICKIJ elhagyja Moszkvát és Berlinbe távozik. December végén El LISZICKIJ Berlinbe települ, ahol összebarátkozik Ilja Ehrenburg-gal. Találkozik Theo van DOESBURG-gel és megkezdi együttmüködését a De Stilj mozgalommal.    
1921   Decemberben Vaszilij KANDINSZKIJ Németországba emigrál. Decemberben Lothar Schreyer, a Bauhaus tanára, levelet ír Walter GROPIUS igazgatónak, amiben ezt írja: "Félek, hogy Ön és Itten úr között nyít harcra kerül sor … Ez a harc … azt fogja szétrombolni, ami lényeges a Bauhausban. … amíg ez a pártharc nem rendezödik, minden konkrét tanítási és mühelyprobléma, szervezeti kérdés nem más, mint ennek eszköze..."    
1922          
1922   Moszkvában januárban nyílik  az újjáéledt Mir Iszkusztva csoport kiállítása Alekszandr Drevin [Александр Давыдович Древин] (Udalcova férje), Pjotr Koncsalkovszkij, Arisztarh Lentulov, Nágyezsda UDALCOVA és Robert FALK munkáival. Ernst Kállai (Ernö) a (Potsdam-Berlin-i) Das Kunstblatt-ban az elsök között közöl cikket El LISSITZKY [Liszickij] prounjairól. Ezt írja: "A proun matematikai és technikai szempontból egzakt formáló erö alkotása. A pilóta képérzékelésével való kapcsolatai nyilvánvalóak. Szükülve mélyülö, koncentrikus körök nyílsebesen és biztosan hívják a pillantást egy olyan térbe, melynek szabadsága messze túllépi a földi gravitáció minden határát."    
1922   Konsztantyin és Georgij MEDUNYICKI valamint Vlagyimir SZTENBERG januárban Moszkvában kiállítják munkáikat egy Konsztruktivizm címü kiállításon. Ez az elsö alkalom, amikor a kocepció müvészi értelmezést nyer. Alekszandr RODCSENKO és felesége, Varvara SZTYEPANOVA, hatására a "konstruktivista" megnevezés bevonul a szovjet müvészeti életbe. Januárban Weimárban kirobban a nyílt konfliktus Johannes ITTEN és Walter GROPIUS igazgató között (a közvetlen ok Itten beavatkozása a Gropius vezette asztalosmühely munkájába, anélkül, hogy utóbbi erröl tudott volna). Gropius levélbeli felszólítására, hogy hagyjon fel ezirányú tevékenységével Itten vitathatóan reagál: "Személy szerint önnel azt is közlöm, hogy a Bauhaus iránti minden mélyebb érdeklödésemet elveszítettem..." Innen már nincs visszaút. Februárban GROPIUS a Meisterrat elé viszi az ügyet. Johannes ITTEN lemond.    
1922   Bukarestben megjelenik a Contimporanul román avantgárd lap elsö száma. MOHOLY-NAGY László és PÉRI László közös kiállítása februárban a berlini Der Sturm galériában (ez a galéria 105.-ik kiállítása). A kiállításról katalógus készült. Péri kilenc festményt, hat rajzot, két fa- és három betonkompozíciót állit ki. Ezek közül mindössze két alkotás ismert ma. A kiállításon Moholy-Nagy megismerkedik Walter GROPIUS-szal, a Bauhaus igazgatójával (aki késöbb meghívja a weimári iskolába tanítani).    
1922     Februárban látható a hollandiai Groningen-i Kunstzaal Pictura-ban HUSZÁR Vilmos és Theo van DOESBURG közös kiállítása.    
1922     Februárban a De Stijl-ban (5. évf., 2. szám) megjelenik Theo van DOESBURG Der Wille zum Stil címü cikke, melyet elöadás formájában márciusban Jenában, Weimárban és Berlinben is közread.    
1922     Bécsben megjelenik KASSÁK Lajos DUR-mappa címü rajzalbuma.    
1922     Február elsején jelenik meg a MA Iván PUNYI müvészetének szentelt száma (VII. évf., 3. szám) Kállai Ernö bevezetö tanulmányával. UITZ Béla kiválik a lap szerkesztéséböl; Barta Sándor helyettes szerkesztö.    
1922     Február és március tájékán egy konstruktivista csoport találkozik Gert Caden berlini mütermében. A találkozókon többek között részt vesz Hans RICHTER, El LISZICKIJ, Naum GABO, Theo van DOESBURG, Natan ALTMAN, Antoine PEVSNER, Kemény Alfréd, MOHOLY-NAGY László, Kállai Ernö, Hans ARP, Fritz Baumeister, Viking EGGELING, Werner GRAEFF és Ludwig Mies van der Rohe.    
1922     A bécsi MA március 15.-i (Hans ARP munkáknak szentelt) számában KASSÁK Lajos magyarul és németül (újra)közli a Képarchitektúra programcikkét (manifesztumát), amiben így ír: "Bármit alkothatsz. Az alkotás konstruktív jó tett. A konstrukció architektúra. Az abszolút kép  a - képarchitektúra. ... A képarchitektúra ellensége minden müvészetnek, mert csak öbelöle indulhat ki müvészet. ... Mert a képarchitektúra müvészet, a müvészet pedig teremtés, és a teremtés minden".     
1922     Március végén mennek ki a meghívók a Düsseldorfban az év májusában tartandó Haladó müvészek elsö nemzetközi  kongresszusára és a kapcsolódó kiállításra.    
1922     El LISZICKIJ és Ilja Ehrenburg megjelentetik a Vescs / Objet / Gegenstand (Tárgy) nevü  szuprematista folyóiratukat. (->RÉSZLETEK)    
1922   Áprilisban Kazimir MALEVICS Vityebszkröl Petrográdra költözik. Hamarosan követi Ilja CSASZNYIK, Nyikoláj SZUETIN és mások. Vlagyimir TATLIN kezdeményezésére Malevics csatlakozik az INHUK-hoz [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры]. KASSÁK Lajos képarchitektúra manifesztuma nyomán, és részben az addig lappangó elvi és személyi feszültségek felszínre kerülése következtében, vita alakul ki a bécsi magyar emigráció körében. Jó néhány éles hangú Kassák-ellenes cikk jelenik meg a szintén bécsi kiadású két új kommunista emigráns magyar lapban (a májusban induló Egység és a novemberi kezdetü Akasztott Ember folyóiratokban).    
1922   Újvidéken (Novi Sad, Jugoszlávia) áprilisban megjelenik az Út címü folyóirat, a bécsi MA testvérlapja. Az 1922 és 1925 között publikált   magyar nyelvü avantgárd lap  Arató Endre, Csuka Zoltán, Láng Árpád és Fischer Miklós, valamint az újvidéki és szabadkai (Subotica, Jugoszlávia) dada klubok tagságának közremüködésével jelenik meg. Valószínüleg áprilisban jelenik meg Berlinben  El LISZICKIJ a „Két négyzet története" című  könyvecskéje. (-> RÉSZLETEK)     
1922     Május 1.-én avatják a weimári központi temetöben a Kapp-Lüttwitz puccs áldozatainak emlékére emelt, Walter GROPIUS tervezte Märzgefallene emlékmüvet. (Ezzel kapcsolatban jegyzi meg késöbb FORBÁT Afréd: "Gropius elnagyolt vázlatát én fordítottam le háromdimenziós maketté, amit aztán késöbb betonból kiöntöttek.")  A szobrot a nácik 1933-ban lerombolták; 1946-ban, némi változtatással, ismét felállították.)    
1922     Május elején (Kassák sógora) Uitz Béla, februárig a bécsi MA  helyettes szerkesztöje, Bécsben kiadja a magyar emigráns kommunisták új lapját, az Egységet; társszerkesztö: Komját Aladár. A szerzök között van Révai József, Kahána Mózes és Varga Jenö. (A lap 1924. májusi megszüntéig  kilenc szám jelenik meg; 1922-ben Bécsben, 1923-1924-ben Berlinben majd 1924-ben újfent Bécsben).    
1922     MOHOLY-NAGY László a MA május 1.-i, hetedik évfolyam 5. -6. kettös számának borítóján közli elsö "üvegarchitektúráját" (ami késöbb, 1923-ban a Bauhausban teljesedik ki). A dupla szám közli Kállai Ernö: Technika és konstruktív müvészet címü tanulmányát, valamint KASSÁK Lajos, Theo van DOESBURG, El LISZICKIJ, Piet MONDRIAN, HUSZÁR Vilmos müveit és MOHOLY-NAGY László Nikkelplasztikájának fotóját. Ebben a számban jelenik meg Nyikoláj Punyin cikke Tatlin üvegtornya címmel a III. Internacionálé emlékmüvéröl.    
1922     Május 4.-én Theo van DOESBURG találkozik a Bauhaust látogató Cornelis van EESTEREN holland építészhallhgatóval.    
1922     Májusban megjelenik a Vescs / Objet / Gegenstand (Tárgy) nevü német-francia-orosz nyelvü  folyóirat második és egyben utolsó száma.    
1922     A bécsi Egység második száma magyarul közli Naum GABO és Anton PEVSNER Realista manifesztumát valamint Gabo 1919-es Reliefjének reprodukcióját.    
1922     Május 29. és 31. között Düsseldorfban kerül sorra a Haladó müvészek elsö nemzetközi  kongresszusa.(→ RÉSZLETEK)    
1922     A De Stilj júniusi száma (5. évf., 6. szám) borítóján  közli El LISZICKIJ Proun 1C címü müvét.    
1922   A zágrábi, Ljubomir Micić szerkesztette Zenit júniusi számának címlapján KASSÁK Lajos linometszete látható. Walter GROPIUS júniusban a weimári Bauhaus tanárának szerzödteti Vaszilij KANDINSZKIJ-t. Ezzel megfosztja  Theo van DOESBURG-ot a bahausi tanári állás lehetöségétöl, ami kellöképpen tovább frusztrálta Doesburgot a Bauhaus-ot illetöen.    
1922     A MA maradék munkatársainak júliusi állásfoglalása a düsseldorfi kongresszussal kapcsolatban volt utolsó közös megnyilatkozásuk. A MA válságba kerül; számos kulcsszemélyisége KASSÁK Lajos ellen fordul.     
      Július 1.-én Bécsben megjelenik a MA Theo van DOESBURG száma (VII. évf., 7. szám)    
1922     A De Stilj júliusi számában (5. évf., 7. szám) megjelenik MOHOLYI-NAGY László: Produktion - Reproduktion címü német nyelvü tanulmánya. A lapszám borítóján  közlik PÉRI László (zárójelben: "Hongarije") Ruimconstructie 2 címü müvét.    
1922     Az év során készíti WEININGER Andor a weimári Bauhausban a Stilj-kompozicióit (ezek közül néhány ma a kölni Erzbischöfliches Diözesanmuseumban van).    
1922     Nyáron a Bauhaus mesterei is részt vesznek a Weimári Landesmuseumban rendezett Elsö thüringiai müvészeti kiállításon. A Bauhaus munkák helyi elutasításra találnak; a Bauhausban az ifjúságot "beteg szellemek hasztalan tevékenységek téves útjára vezetik", a modern lakóházmakettek pedig "az alsóbbrendü fajok primitív müformáihoz való visszatérését jelentik."    
1922     Augusztusban Bécsben (KASSÁK Lajos másik sógora) Barta Sándor és felesége Újváry Erzsébet költö, BORTNYIK Sándor, Simon Andor, MOHOLY-NAGY László (akkor már a MA berlini tudósítója) szintén eltávolodnak Kassáktól. Öket hamarosan követi (Ernst) Kállai Ernö mükritikus és Mácza János.    
1922     BORTNYIK Sándor megszakítja kapcsolatát KASSÁK Lajossal és Franciaországba készül. A Bauhausban tanuló MOLNÁR Farkas meghívására útbaejti Weimárt, ahol végül három évet tölt el. Termékeny együttmüködést alakít ki a Bahäuslerekkel, de nem tagja a Bauhausnak.    
1922     Augusztusban Theo van DOESBURG, Hans RICHTER, El LISZICKIJ, Karel Maes és Max Burchartz a De Stijl 5. évf. 8. számában közzéteszik a 'K.I. Konstruktivistische Internationale schöpferische Arbeitsgemeinschaft/I.C. Union Internationale des Constructeurs néo-plasticistes/K.I. Konstruktivistische Internationale beeldende Arbeidsgemeenschap' [K. I. Nemzetközi Konstruktivista Képzömüvészeti Munkacsoport] címü manifesztumukat.    
1922     Augusztusban HUSZÁR Vilmos Weimárba látogat.    
1922     Az augusztusi MA szerkesztöje egyedül KASSÁK Lajos. (-> RÉSZLETEK)    
1922     Szeptember 25.-én rendezi Theo van DOESBURG a Weimarban a Konstruktivisták és Dadisták Nemzetközi Kongresszusát. (→ RÉSZLETEK)    
1922     HUSZÁR Vilmos, a de Stilj mozgalom alapító tagja és Theo van DOESBURG közeli barátja, a De Stilj folyóirat szeptemberi számában élesen támadja a Bauhaust, annak nyári kiállítása kapcsán, tudván, hogy az intézmény pénzügyi helyzete ingatag és igen nagy mértékben függ a thüringiai Parlament jóindulatától. Ezt illetöen HUSZÁR - keze gyaníthatóan DOESBURG által vezetve - így ír: "Igazolható-e egy gazdaságilag és politikailag oly tönkrement országban hatalmas pénzösszegek folyósítása egy olyan intézménynek, mint a mai formájában fenálló Bauhaus? Válaszom így hangzik: NEM - NEM -NEM. A jelenlegi Bauhaust terméketlensége az intézmény »Mesteriskola«-ként való fenntartását az állam és a civilizáció ellen elkövetett büncselekménnyé teszi."    
1922     Szeptemberben Bécsben megjelenik (Ludwig) KASSÁK Lajos és (Ladislaus) MOHOLY-NAGY László szerkesztésében  a Buch Neuer Künstler. (->RÉSZLETEK)    
1922 A gyomai Kner Izidor nyomda kiadja Hevesy Iván: A futurizmus, expresszionizmus és kubizmus címü száz oldalas könyvét, benne KASSÁK Lajos képarchitektúráival.   KASSÁK Lajos Képarchitektúra manifesztumára reagálva a bécsi magyar kommunista emigráció Egység nevü új lapjában jelenik meg (a szeptember 16.-i számban) Asztalos Imre álnéven HEVESY Iván cikke: A négyszögesített világnézet. Ebben Hevesy kifejti, hogy "… a képarchitektúra semmi egyéb, mint az ornamentikának, a síkdekorációnak egy új megjelenési formája. ... egyszerüsített, geometrikus formák egymás mellé helyezése. A képarchitektúra apostolai és alkotói jól tudják, hogy mennyire kézenfekvö a müvészetüket dekorációnak tartani, és már eleve tiltakoznak a meggyanúsítás ellen. ... A képarchitektúra híjával van nemcsak minden ábrázolásnak, hanem minden érzékítö fantáziának. Száraz spekuláció, ... semmi egyéb, mint egy értelmetlen geometria. ... szerzöje: Kassák Lajos."    
1922     A bécsi Egység címü folyóirat 1922. szeptember 16.-i számában jelenik meg magyarul, orosz után az elsö idegen nyelven, Kazimir MALEVICS  A tárgy nélküli alkotás és a szuprematizmus tanulmánya; késöbb innen vették át a nyugati publikációk is. A cikket Malevics 34 litográfiájából kiválasztott 5 litográfia illusztrálja,melyek ugyan nem reprodukciók, hanem Uitz Béla átdolgozásai, melyek mind irányukban, mind fekete-fehér viszonylatukban meg vannak fordítva. Uitz: "A leközölt reprodukciókban [kivéve az elsöt] a fekete-fehér megfordítottja az eredeti fehér-fekete sorrendjének. Ezen változtatás oka az, hogy pénzszükében a kliséket magunk készítettük el: linóleumból, amely igen vékony vonalakat és formákat pozitívként nem bír el. Kérjük Malevics elnézését."     
1922     A bécsi MA október 15.-i, VIII. évf., elsö (nagyformátumú) számában megjelenik El LISZICKIJ Proun kiáltványa, valamint Raoul Hausmann Optofonetika tanulmánya.    
1922     Hágában a De Stilj októberi-novemberi számában (5. kötet, 10/11. szám) megjelenik El LISZICKIJ a „Két négyzet története" című kötete Theo van DOESBURG szerkesztésében Suprematisch worden van twee kwadraten in 6 konstrukties címmel. A holland kiadás 50 számozott és aláírt példányban is megjelenik.     
1922     A berlini van Diemen galériában  október 15.-én nyílik az Erste Russisches Kunstausstellung. (-> RÉSZLETEK)    
1922     Október 13.-án Walter GROPIUS és munkatársai felhívást intéznek a Bauhäslerekhez: "A Bauhaus 1923 nyarára tervezett Elsö Kiállításának elsö ízben kell a Bauhaus munkáját és céljait a nyilvánosság széles köreiben megmutatnia … Ha fenn akarunk maradni, akkor ... minden munkát erre a célra [kell] összpontosítsunk. Mától fogva rendkívüli állapot lép életbe..."    
1922     November 1.-én Bécsben Barta Sándor szerkesztésében megjelenik a KASSÁK Lajos környezetéböl most már a második körben kivált egyéb szerzök új, a proletkult müvészeti-irodalmi eszméit képviselö lapja: az Akasztott Ember, amely két évfolyamot él meg (a lap címe azonos Barta Sándornak a MA 1920 (V. évf.) 4. számában megjelent versének címével).  A szerkesztésben részt vesznek még ?? Hartl és Uitz Béla. (Két év múlva Barta belép a Kommunisták Magyarországi Pártjába (KMP); 1925-ben a Szovjetúnióba költözik, ahol 1938-ban letartóztatják, majd kivégzik.) [Szerkesztés alatt]    
1922     Novemberben Theo van DOESBURG végleg elhagyja Weimárt és visszaköltözik Hollandiába.    
      KASSÁK Lajos november 11.-én  Berlinbe  érkezik az októberben nyílt orosz nagykiállítást megnézni. (-> RÉSZLETEK)    
1922   Moszkvában novemberben a Festök Új Társasága (NOZs, oroszul kés) elsö kiállítása. A csoport  Alekszandr Exter, Kazimir Malevics és Vlagyimir Tatlin korábbi tanítványaiból verbuválódott azzal a céllal, hogy megfordítsák a produktivizmus "el a festöállványtól!" irányvonalát. A düsseldorfi kongresszust követöen Weimar-ban novemberben Theo van DOESBURG, Hans RICHTER, LISZICKIJ, K. MAES és Max BURCHARTZ megalakítják a Konstruktivistische internationale schöpferische Arbeitsgemeinschaft-ot (a Nemzetközi Konstruktivista Alkotóközösséget), mely alkalomból manifesztumot jelentetnek meg (a de Stilj 8. számában), ahol definálják a konstruktivizmus fogalmát: "Az élet újraalkotása, kortudatunknak megfelelöen, univerzális kifejezöeszközökkel. Ezeknek a kifejezöeszközöknek logikus, világos alkalmazása, ellentétben minden szubjektív, túlnyomórészt érzelmekre épülö müvészeti produkcióval".    
1922     KASSÁK Lajos berlini látogatása kapcsán november 21.-én kerül sor Berlinben a Der Sturm helyiségében  a MA irodalmi estjére, Simon Jolán (Kassák élettársa) szereplésével. A Der Sturm novemberi száma (a borítólapon) KASSÁK metszetével jelenik meg.    
1922   Moszkvában decemberben megjelenik Alekszej GAN: A konstruktivizmus címü könyve. (-> RÉSZLETEK). A bécsi Akasztott Ember december 3.-i számában jelenik meg MOHOLY-NAGY László cikke a Vita az új tartalom és az új forma problémájáról. (-> RÉSZLETEK)     
1922     A bécsi MA decemberben  beszámol a düsseldorfi kongresszusról. (-> RÉSZLETEK)    
1922     Herwarth Walden a Der Sturm kiadásában Berlinben megjelenteti PÉRI László linometszet mappáját Kemény Alfréd elöszavával: Die konstruktive Kunst und Peris Raumkonstruktionen (A konstruktív müvészet és Péri térkonstrukciói). Ebben írja Kemény: "… Intuitiv matematikai alkotásról beszélhetünk ott, ahol a formák aritmetikai-geometriai viszonyai dominálnak. ... A konstruktív müvészet a kollektív akarása. ... Ezekben a [Péri] müvekben a négyszög vízszintes-függöleges ellentéte még fennáll ... A kompozíció a növekvö formatömegektöl centrifugális excentrikus dinamikába torkollik. Innen vezet az út a jövö építészetéhez."    
1922     Dynamisch-konstruktives Kraftsystem (Dinamikus-konstruktív erörendszer) címmel közöl cikket a Der Sturm decemberi számában Kemény Alfréd és MOHOLY-NAGY László. Ebben leszögezik, hogy "… a statikus anyagkonstrukciók (anyag- és formaviszonyok) helyett dinamikus konstrukciókat (vitális konstruktivitást, eröviszonyokat) kell szervezni, ahol az anyag csak mint eröhordozó szerepel.. Az önálló dinamikus konstrukció továbbvezetve adja a dinamikus-konstruktív erörendszert, amelyben a befogadó ember aktív faktorrá válik..."     
1922     Decemberben nyílik a berlini Der Sturm galériában BORTNYIK Sándor kiállítása. Itt mutatja be Képarchitektúra-albumát. (A húsz kiállított müvet megveszi egy svéd gyüjtö.)    
1922   A KURI (Konstruktiv Utilitár Racionális Internacionális) manifesztum megjelenik az újvidéki (Novi Sad) Út címü folyóirat decemberi számában.) Decemberben Weimárban a Bauhaus-szal kapcsolatban lévö müvészek megfogalmazzák a KURI-manifesztumot. (-> RÉSZLETEK)         
1923          
1923   Moszkvában Nyikoláj Ladovszkij [Николай Александрович Ладовский], a VHUTEMASz  [Felsöfokú Képzömüvészeti Tanmühely; Вхутемас: Высшие художественно-технические мастерские] tanára és az INHUK [(Müvészeti Kultúra Intézete), ИНXУK (Инхук) = Институт Художественной Культуры] tagja, Vlagyimir Krinszkij-jel és más avantgárd építészekkel megalakítja az ASzNOVA [АСНОВА: Ассоциация новых архитекторов] építészeti társulást. Az ASzNOVÁ-nak egy idöben Konsztantyin MELNYIKOV is tagja volt. (Az avantgárd társaság a 30-as évek elejéig müködött, akkorra a szovjet hatóságok az összes avantgárd müvészeti társulást megszüntették.)  A berlini Der Sturm kiadja PÉRI László Linoleumschnitte mappáját.(→ RÉSZLETEK) A New York-i Brooklyn Museum Contemporary Russian Paintings and Sculpture (Kortárs orosz festészet és szobrászat) címmel rendez tárlatot.  
1923 Kállai Ernö Berlini kiállítások címen a budapesti Ars Uná-ban közöl cikket HUSZÁR Vilmos,  MOHOLY-NAGY László,  MOLNÁR Farkas és  PÉRI László müveiröl.   A bécsi magyar emigráció Akasztott Ember címü lapjának   január 1-i számban jelenik meg BORTNYIK Sándor Müvészet és proletárforradalom írása valamint Kállai Ernö: A berlini orosz kiállításról szóló kritikája. (-> RÉSZLETEK) Alekszandr ARCHIPENKO az Egyesült Államokba emigrál.  
1923     Lothar Schreyer tanár elhagyja a weimari Bauhaust.    
1923     Januárban látható a hanoveri Kerstner-Gesellschaft helyíségében El LISZICKIJ egyéni kiállítása.    
1923     A bécsi magyar emigráció Egység címü lapjának február 4.-i számában jelenik meg Kemény (Durus) Alfréd kritikája: Jegyzetek az orosz müvészek  berlini kiállításához.     
1923     1922 februári elsö közös kiállításukra egy évre, februárban nyílik PÉRI László és MOHOLY-NAGY László második közös kiállítása  a berlini Der Sturm galériában.    
      Februárban jelenik meg Berlinben 550 számozott példányban  a Verlag der Sturm kiadásában (a bécsi Elbemühl nyomda kivitelezésében) a MA-buch Gedichte von Ludwig KASSÁK, Andreas Gáspár [Endre] elöszavával. A német nyelvü kötet reproduálja Kassák négy képarchitektúráját, közli néhány versét (többek között  Das Pferd stirbt und die Vögel fliegen hinaus [A ló meghal, a madarak kirepülnek]  és képverseit.     
1923     Márciusban Johannes ITTEN elhagyja a Bauhaus-t; Walter GROPIUS igazgató március 31.-én kinevezi MOHOLY-NAGY Lászlót a Bauhaus mesterévé (Meister) és a Fémmühely vezetöjévé, egyben - az eltávozott Itten helyébe - felkéri a Vorkurs (Elötanfolyam) vezetésére is. Ugyanakkor nevezi ki a hallgatók sorából Josef ALBERS-t fiatal mesterré (Jungmeister) - jóllehet Moholy-Nagy a 28 évével hét évvel fiatalabb volt Albersnál. Albers tanította a Vorkurs elsö szemeszterét, míg Moholy-Nagy a második szemesztert.    
1923   Márciusban Moszkvában Vlagyimir Majakovszkij és Oszip Brik megalapítják a Lef címü folyóiratot [Bal Müvészeti Front,  Levüj Front Iszkussztv, Левый фронт искусств], amely a szovjet konstruktivizmus produktivista szárnyát képviselte. A lap borítóit  Alekszandr RODCSENKO tervezte. 1927-ig jelenik meg. Ezután a Novüj Lef váltotta fel. Március 21.-én az olaszországi Possagno-ban megszületik  Grégorio VARDANEGA.    
1923     Áprilisban a Merz folyóirat 2. számában Theo van DOESBURG, Kurt Schwitters, Hans ARP, Tristan Tzara és Christof Spengemann megjelentetik a Manifest Proletkunst [A proletármüvészet kiáltványa] címü (március 6.-ra keltezett és Hágában készült) kiáltványukat.    
1923   Kazimir MALEVICS elkészíti elsö planit grafikáit.   Katherine Dreier,a Société Anonyme, Inc. alapító tagja, New Yorkban találkozik David Burljuk-kal, aki innentöl kezdve segíti az orosz emigrációval való kapcsolatait.  
1923   Petrográdon nyílik Az összes tendencia müvészeinek festményei címmel nyílik tárlat. Ez az utolsó kiállítás, ahol még  nem-objektív müveket is kiállítanak. Kazimir MALEVICS számos munkát mutat be és a tárlat alkalmából hozza nyilvánosságra a Szuprematista tükör címü manifesztumát.   A bécsi MA május 1.-i, a konstruktivizmusnak szentelt  VIII. évf., 7.-8. dupla számában jelenik meg Kállai Ernö A konstruktivizmus címü cikke, amelyben a következöket  írja: "… A konstruktivizmus a legtisztább immanencia. …  A konstruktiv tudat ahisztorikus. Nincsenek ontologikus és teleologikus szemlélethez való formái. Ok és cél nem állnak egymással szemben dualisztikusan. A legteljesebb lényegbeli azonosság mélyében gyökereznek. ... a konstruktivizmus a mozgás leghatalmasabb koncepcióját és reális lehetöségét bírja, amelyet a müvészet valaha ismert. Kollektivitása nem a jelenben élö kaotikus társadalom képe, hanem abszolút kiegyensúlyozottságra és végleges tisztaságra való törekvés."       
1923     A De Stilj májusi számában (6. évf., 5. szám) jelenik meg  Hans Richter: Filmmoment címü müve.    
1923   Májusban Prágában Karel Teige szerkesztésében megjelenik a Disk címü avantgárd folyóirat. Iván PUNYI (Németországból) Párizsba érkezik; ettöl kezdve Jean POUGNY néven dolgozik.   Június 5.-én a venezuelai Ciudad Bolívar-ban megszületik Jesús Rafael SOTO. 
1923     A Pevsner-testvérek Párizsba érkeznek. Anton (Natan) felveszi az Antoine (PEVSNER) nevet (Némija Pevsner még 1915-ben választotta a Naum GABO müvésznevet a bátyjától való megkülönböztetés végett).     
1923     A bécsi MA július 1.-i, VIII évf., 9.-10. dupla számában jelenik meg Kállai Ernö: Korrektúrát (a "DE STYL figyelmébe") címü cikke, amiben így érvel: "…  A konstruktivizmus emberi lényege, erkölcsi létjogosultsága forog kockán. Tehát ne alacsonyítsuk le esztétikai divattá holmi formaelméleti jóslások és stílusbeli befejezettségek kedvéért. Fogjunk a korrektúrához, míg nem késö, míg egy csak esztétikai megcsömörlés újabb esztétikumok reménytelen taposómalmába nem hajt bennünket."    
1923     Júliusban Hans RICHTER szerkesztésében  G. Zeitschrift für Elementare Gastaltung néven új folyóirat indul Berlinben.     
1923     Augusztus 15. és szeptember 30. között kerül megrendezésre Weimárban a Bauhaus kiállítás.     
1923     A bécsi MA szeptember 15.-i, IX. évf., elsö számában jelenik meg KASSÁK Lajos tulajdonképpeni válasza a képarchitektúra vita különbözö állításaira Vissza a kaptafá-hoz címmel, amiben így ír: "A habzó szájú demagógoknak itt külön kihangsúlyozzuk, hogy mi mindezzel szemben nem a l'art pour l'art müvészetröl beszélünk, nem müvészetet akarunk a müvészetért, hanem a müvészetben magunkat akarjuk adni, az emberi társadalom egy tagját, az EMBERT, az élet meglátóját, felérzöjét, magát a mai életet élöt." A szám Kassák számos képarchitektúráit közli; a hátoldalon a társlapok (Merc, de Styl, Noi, G, La Vie des Lettres, Der Sturm, Út, Die Aktion, Manométre, Het Overzicht) listája.    
1923     Filippo Marinetti levelet küld Milánóból KASSÁK Lajosnak Bécsbe: "... nagy futurista kiállítást szervezünk. Nagy érdeklödéssel és a legnagyobb szimpátiával figyelem a MA csodálatos megnyilatkozásait. Remélem, hamarosan kezet szoríthatok Önnel Bécsben és jól kibeszélhetjük magunkat a bennünket érdeklö dolgokról." (A találkozóra 1924. október 16.-án déltájt a bécsi Erzherzog Karl szálloda halljában kerül majd sor.)    
1923     Október 15. és november 15. között rendezi Leónce Rosenberg párizsi Galerie de l'Effort Moderne galériájában a De Stilj építészeti kiállítását. Theo van DOESBURG és Cornelis EESTEREN kiállítják a Rosenberg megbízásából készített Maison Particuličre terveit és modelljét. A tárlat bemutatja még HUSZÁR Vilmos, Willem Van Leusden, J.J.P. Oud, Gerrit Rietveld, Jan Wils és Ludwig Mies van der ROHE munkáit.    
1923 A budapesti Kékmadár lap 9-10. számában Hevesy Iván kritikát közöl Kazimir MALEVICS  1921 januárjában publikált Szuprematizm: 34 riszunka címü litográfia albumáról.    Az ösz folyamán megjelenik a Staatliches Bauhaus Weimar 1919 - 1923 összefoglaló könyv.    
1923     Az öszön HUSZÁR Vilmos elhagyja a De Stilj mozgalmat. Egy ideig Gerrit RIETVELD-del dolgozik a berlini zsürimentes kiállítás belsö tervein - a tárlatot késöbb lemondták. A következö években Huszár visszatér a figurális festészethez.    
1923     Nevember 23.-án ismeretlen politikai feljelentés nyomán  a katonaság házkutatást tart Walter GROPIUS weimári magánlakásában.    
1923     December 16. és (1924) január 23. között látható a weimári Landesmuseumban Theo van DOESBURG egyéni kiállítása.    
1924      
1924 Budapesten január 5.-én megszületik Gács [Grünfeld] Vera (késöbb: Vera MOLNAR/Molnár Vera). El LISZICKIJ elkészíti a Felhövasalóként (Wolkenbügel) ismert magas irodaépület terveit a moszkvai Nyikickij-térre. Elkészül a Gerrit RIETVELD tervezte utrechti Schröder Huis. A Truus Schröder-Schräder közremüködésével épült ház az elsö épület, amely a De Stilj elvei szerint készült.    
1924     Cesar DOMELA Párizsban találkozik Theo van DOESBURG-gel és Piet MONDRIAN-nal; csatlakozik a De Stilj mozgalomhoz.    
1924   El LISZICKIJ-t februárban TBC-vel diagnosztizálják; gyógykezelésre a svájci Locarnoban utazik. Közben reklámokat készít a Pelikan Industries számára, akik gyógykezelését fizetik. Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART és Hans Nitzschke Hannoverben megalakítják a Gruppe K csoportot.    
1924     Február 9.-én Hans ARP, Sophie TAEUBER-ARP és Mart Stam fogadják a Zürichbe érkezö El LISZICKIJ-t.    
1924     Februárban rendezi a bécsi Würthle galériában KASSÁK Lajos elsö kiállítását, ahol mintegy harminc müvét mutatja be, többek között a térkonstrukcióit is.     
1924 Budapesten megjelenik a két számot megélt Is nevü dadaista szellemü avantgárd folyóirat. A lapot Gerö György, Kristóf Károly, valamint a Mezei Árpád és Pán Imre testvérpáros jegyzi. Hans ARP a lap külsö munkatársa. Magyarországon elsöként készít Gerö ebben a periódusban avantgárd filmeket.   Februárban a thüringiai regionális parlamenti választásokon a jobboldal (Ordnungsbunde [Rendszövetség]) nyer és alakít polgári-konzervatív kormányt. A Bauhaus weimári jövöje bizonytalanná válik. A Bauhaus, Walter GROPIUS mindenekfeletti szándéka ellenére a helyi politikai csatározások célpontja lett.    
1924   Márciusban Henryk BERLEWI kiállít a varsói Austro Daimler autószalonban. Márciusban intellektuális és müvészi nézeteik eltávolodása következtében megromlik  Theo van DOESBURG  és Piet MONDRIAN kapcsolata. Piet MONDRIAN kivonul a  De Stijl mozgalomból.    
1924   Márciusban Varsóban megjelenik a BLOK címü avantgárd lap elsö száma. Létezésének két éve alatt a lapból 11 szám jelenik meg. Az év júliusáig Mieczysław Szczuka, Henryk STAŻEWSKI, Teresa Żarnower és a költö Edmund Miller szerkesztik a lapot, majd júliustól csak Szczuka és Żarnower. A lap körüli csoporthoz tartozik még: Katarzyna KOBRO, Władysław STRZEMIŃSKI, Witold Kajruksztis, egy rövid ideig Henryk BERLEWI, majd késöbb Jan Golus, Maria Nicz-Borowiak és Aleksander Rafałowski. Amédée OZENFANT párizsi levele KASSÁK Lajoshoz a MA kapcsán: "… a fenomenális világ, annak utánzása nem célja a képzömüvészetnek; még nem régen a festészetet az "utánzómüvészetek" közé sorolták. ...  Az ön lapját ezért laboratóriumnak tekintem, ahol ebben az irányban folynak kísérletek ... Bátorság, Kassák; felszólítok mindenkit, akiben bízom, hogy segítsen önnek."    
1924     Március 22. és április 30. között Robert Mallet-Stevens a párizsi L'Ecole Spécial d'Architecture-ben újra berendezi a De Stilj  (1923 október 15. és november 15. között Leónce Rosenberg párizsi Galerie de l'Effort Moderne galériájában már bemutatott) építészeti kiállítását.    
1924   Április 26.-án Kassán megszületik František Fallik [késöbb Argentinában: Ferdinando Fallik]. (A Fallik a latin nyelvekben kétségkívül kissé szokatlanul hangzik ezért, még késöbb ugyanott  a Gyula KOSICE nevet veszi fel). Áprilisban a hanoveri Kestner-Gesellschaft helyiségében látható Theo van DOESBURG egyéni tárlata.    
1924   Május 25.-én Moszkvában 35 éves korában meghal Ljubov POPOVA.  Májusban a berlini Der Strurm galériában nyílik KASSÁK Lajos és (a berlini születésü, 1938-ban Budapestre, majd 1944-ben New Yorkba emigráló) Nikolaus BRAUN [Barna Miklós] kiállítása. A galéria 130.-ik kiállításának katalógusához Kállai Ernö ír elöszót. Kassák 50 munkával jelenik meg. Kassáknak feltehetöleg nem volt alkalma (és pénze) saját kiállításán részt venni.    
1924     Májusban a hanoveri Kestner-Gesellschaft helyiségében látható Gruppe K tárlata, többek között Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART és Hans Nitzschke alkotásaival.    
1924 KASSÁK Lajos Álláspont (Politika és müvészet) címü, a bécsi MA kiadásában megjelent brosurája miatt Budapesten ismét elfogatóprancsot adnak ki Kassák ellen; a MA folyóiratot a magyar hatóságok kitiltják Magyarországról.    Májusban a bécsi MA kiadásában megjelenik KASSÁK Lajos Álláspont (Politika és müvészet) címü brosurája.     
1924     A De Stilj 6.-7. számában Theo van DOESBURG, Cornelius van EESTEREN és Gerrit RIETVELD - □ + = R4 címü írásukban így írnak: "… Tanulmányoztuk méret, arány, tér, idö és a különbözö anyagok kölcsönös viszonylatait, és megtaláltuk végérvényes módszerét annak, hogy egységbe szerkesszük öket. ... Kijelöltük a színeket megilletö helyet az építészetben, és kijelentjük, hogy az építészeti tértöl elszakított festészetnek (nevezetesen a táblaképnek) nincs többé létjogosultsága. ... A destrukció korszaka végérvényesen lejárt. Új korszak kezdödik: a konstrukció nagy korszaka."    
1924     A Der Sturm júniusi negyedévi száma csaknem egész terjedelmében a MA munkatársainak alkotásait közli. Ennek kapcsán a  MA IX. évf. 6.-7. száma jelenti: "Ez az elsö eset, hogy a magyar müvészet ilyen kiválasztott csoportban jelenik meg a külföld elött. A lapban képekkel, metszetekkel, versekkel és cikkekkel a következök szerepelnek: KASSÁK Lajos, Kállai Ernö, MOHOLY NAGY [sic] László, ... Bernáth Aurél, ..., Mattis Teutsch János..."    
1924 A Nyugat júliusi számában jelenik meg Hevesy Iván: Péri - Linoschnitte címü kritikája, amelyben Péri 1922/23-ban készített munkáiról ezt írja: "… [Péri] síkon dolgozik, síkkal, azonban az egyes síkformák, még a legegyszerübb metszetekben is, térbeli viszonylatban állnak egymással. Így végeredményben Péri síkmüvészete is térkonstrukciókat hoz, mert hiszen a problémák szempontjából egyre megy, hogy a megoldás három dimenzióban valóságos vagy két dimenzióban illuzórikus-e." A varsói Blok folyóirat közli Hevesy Iván kritikáját Kazimir MALEVICS  (1921 januárjában publikált) Szuprematizm: 34 riszunka címü litográfia albumáról. Az írás eredetileg a budapesti Kékmadár címü lap 9-10. számában jelent meg. Constructivistes Russes, Gabo et Pevsner: Peintures, Constructions címmel nyílik Naum GABO és Antoine PEVSNER közös kiállítása a párizsi Galerie Percier-ben június 19. és július 5. között. A 12 oldalas katalógushoz Waldemar George írt bevezetö szöveget.     
1924   Kazimir MALEVICS Lenin-emlékmü tervet nyújt be a moszkvai hatóságoknak, amit azok elutasítanak, mert a terv Lenint kocka alakjában ábrázolja.      
1924     A berlini Der Strum galériában júliusban látható Henryk BERLEWI kiállítása.    
1924     A berlini Der Strum galériában augusztusban látható Henryk BERLEWI és Bernáth Aurél közös kiállítása.    
1924   PÉRI László Lenin emlékmütervével  részt vesz az moszkvai Elsö Általános Képzömüvészeti Kiállításon. A terv a kiállítás katalógusának elsö oldalán szerepelt.  A Velencei XIV. Biennálé orosz szekciója Alekszandra EXTER, Kazimir MALEVICS, Nágyezsda UDALCOVA és Alekszandr VESZNYIN müveit állítja ki.    
1924 A budapesti Magyar Írás szeptemberi száma közli "Az új müvészetröl feltett körkérdésre" a weimári Staatliches Bauhaus magyar müvészeinek válaszát.  A Marcel Janco alapította bukaresti Contimporanul (1924-27) szeptemberi száma KASSÁK Lajos címlapon közölt linometszetével jelenik meg. Szeptemberben a thüringiai Parlament "elövigyázatossági intézkedés" gyanánt (1925. március 31.-i hatálybalépéssel) felfüggeszti a Bauhaus Mesterek szerzödését és felére csökkenti az intézmény költségvetését.  A Bauhaus pénzügyileg ellehetetlenül és további weimári müködése krízisbe kerül.    
1924     Szeptember 24. és október 12. között Bécsben Friedrich Kiesler nemzetközi színháztechnikai kiállítást rendez a Konzerthausban. A kiállítás katalógusában a MA részéröl egyedül MOHOLY-NAGY László szerepel.    
1924      A bécsi színháztechnikai kiállítás alkalmából október 16.-án déltájt a bécsi Erzherzog Karl szálloda halljában találkozik KASSÁK Lajos, Filippo Marinetti, Enrico Prampolini, Theo van DOESBURG és Jakob MORENO LEVY. Kassák és Marinetti - utóbbi fasizmus iránti vonzalma és a Mussolini iránti hódolata miatt - alaposan összetüznek, amely közel tettlegességig fajul.    
1924     Októberben megalakul a Bauhaus Barátainak Köre, többek között Peter Behrens, Marc Chagall, Albert Einstein, Gerhard Hauptman, Arnold Schönberg, Franz Werfel, Igor Sztravinszkij, Oskar Kokoschka, Josef Hoffmann tagokkal.    
1924     Az év vége felé Theo van DOESBURG diagonális elemeket kezd alkalmazni festészetében. Ezeket a müveket késöbb Counter-Compositions-nak nevezi. Az elementarizmussal való ilyetén kapcsolata a neoplaszticizmussal történö végleges szakítást jelenti.    
1924   Decemberben a kassai Vychodoslovensky Múzeum-ban látható BORTNYIK Sándor kiállítása. Az év végén BORTNYIK Sándor elhagyja Weimárt és rövid kassai kitérö után hazatér Budapestre.    
1924   December 21.-én nyílik Moszkvában a májusban elhunyt Ljubov POPOVA nagyszabású poszthumusz retrospektív tárlata.    December 26.-án a Bauhaus Mestertanácsa (Meisterrat) bejelenti a weimári Bauhaus 1926. április 1.-i hatállyal történö bezárását.    
1925          
1925 BORTNYIK Sándor visszatelepül Budapestre.   Hans ARP és El LISZICKIJ kiadják Die Kunstismen - Les Ismes de l'Art - The Isms of Art: 1914-1924  címü háromnyelvü közös könyvüket .     
1925     Január 15.-én jelenik meg a MA tízéves jubileumi száma.    
1925     Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART Hanoverben találkozik Theo van DOESBURG-gal és csatlakozik a De Stilj mozgalomhoz.    
1925     A koppenhágai I Morgen februári száma KASSÁK Lajos címlapon közölt linometszetével jelenik meg.    
1925 Februárban a budapesti Mentor könyvkereskedés Andrássy úti helyiségében rendez kiállítást BORTNYIK Sándor, amelyen Bauhaus hatást tükrözö diszlettervei is szerepelnek. A kiállításon Jean Cocteau: Az Eiffel-torony násznépe címü színdarabjához készített díszlet- és jelmeztervei szerepelnek.   Az év elején tárgyalások folytak Franfurt am Main és Dessau városvezetöivel a Bauhaus  esetleges ottani folytatásáról és befogadásáról. Walter GROPIUS és a Meisters Dessau-t preferálták. Fritz Hesse dessaui polgármester és Ludwig Grote müvészettörténész mindent megtettek a kedvezö fogadtatásért.    
1925 Március 24.-én az európai avantgárdhoz való csatlakozásként alapította meg Budapesten Hevesy Iván és Mittay László a Zöld Szamár elnevezésü színházat. (A színház BORTNYIK Sándor 1924-ben festett azonos címü képe után kapta a nevét.) Műsorukon szerepelt Jean Cocteau: Az Eiffel-torony násznépe címü gramofon-pantomimje, valamint Ivan Golltól egy jazz band recitativ és  írógép-orchester.( A produkcióban  Bortnyik Sándor, Jemnitz Sándor, Laziczius Gyula, Madzsar Alice, Molnár Farkas és Palasovszky Ödön  vettek részt.)   Márciusban Dessau városi tanácsa a Bauhaus befogadása mellett döntött. Míg Weimárban a Bauhaus állami oktatási intézmény volt és a Land döntött a finanszírozásról, Dessauban a város szavaz az iskola költségvetéséröl.    
1925     Márciusban látható Theo van DOESBURG egyéni kiállítása a hanoveri Der Quader galériában. A New York-i Little Review Gallery március-áprilisi csoportkiállításán bemutatja Theo van DOESBURG munkáit.  
1925     Áprilisban beindul a képzés a Dessau-i Bauhausban. Gerhard Marcks kivételével az összes Meister áttelepül az új székhelyre. Walter GROPIUS igazgató megszünteti a kettös mühelyvezetés weimári gyakorlatát és öt frissen végzett növendéket Jungemeister-ré nevez ki. Herbert Bayer a reklám és tipográfiai mühelyt, BREUER Marcell a bútorasztalos-mühelyt, Hinnerk Scheppert a falfestömühelyt, Joost Schmidt a szobrászmühelyt és betügrafikát, Gunta Stölzl pedig a textilmühelyt vezeti.    
1925     Párizsban áprilisban megnyílik az Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes (Nemzetközi Iparmüvészeti Kiállítás). A kiállítás területén felépül Konsztyantin MELNYIKOV fából készített konstruktivista szellemiségü szovjet pavilonja, amelyet a Szovjetúnióban a "formák irreális játéka" miatt erösen támadtak. Le Corbusier bemutatja a Le Pavillon de l'Esprit Nouveau épület makettjét. A De Stilj pavillon építését a rendezök elutasítják. Németországot kizárták a kiállításon való részvételböl. Az Egyesült Államok lemondja a részvételt, arra hivatkozva, hogy Amerikában nincs "modern design".    
      A Bauhausban Walter GROPIUS és MOHOLY-NAGY László szerkesztésében júniusban indul útjára a Bauhausbücher sorozat.    
1925     Az Albert Langen Verlag (München) kiadásában megjelenik a Bauhausbücher  2.  kötete; Paul KLEE: Pädagogisches Skizzenbuch (Pedagógiai vázlatkönyv) címü könyve,  borító és tipográfia: Moholy-Nagy László.    
1925     Május 3.-án a berlini UFA-Theater matinéján kerül sor a Der Absoluten Film címü filmbemutatóra. Ekkor vetítik Walter Ruttman, Hans RICHTER, Ludwig Hirschfeld Mack, Viking EGGELING (Diagonal-Symphonie), René Clair, Fernand Léger és Dudley Murphy absztrakt experimentális filmjeit.     
1925     Május 22.-én a svájci Fribourgban megszületik Jean TINGUELY.    
1925   El LISZICKIJ visszatér Svájcból Moszkvába  Június 13.-án a svájci hatóságok érvénytelenítik El LISZICKIJ vízumát.    
1925     Megjelenik a Bauhausbücher 3.   kötete; Adolf Meyer: Ein Versuchshaus des Bauhauses in Weimar (A Bauhaus kísérleti háza Weimárban), tipográfia: Adolf Meyer (Albert Langen Verlag, München).    
1925   El LISZICKIJ a moszkvai VHUTEMASz-on [Felsöfokú Képzömüvészeti Tanmühely; Вхутемас: Высшие художественно-технические мастерские] tanít belsöépítészetet, fémszerkezeteket és építészetet. Június 15.-én Bécsben utoljára jelenik meg KASSÁK Lajos lapja, a MA (X. évf., 3.-4. szám). Ezután Kassák már nem tudja a lapot megjelentetni. Utolsó írása a lapban a Bortnyik Sándor és Hevesy Iván vagy az elövezetett Zöld Szamár címmel jelenik meg. Ebben írja: "Számtalanszor leírtuk már, hogy az új müvészet az új szociális ember életének lirai kifejezödése és tiltakozunk ellene, hogy nagyszájú fezörök és fafejü dilettánsok undorító pocsolyává mocskolják."  Kassák utolsó mondata MÁ-ban: "Nincs más mód: egymás mellett vagy egymás ellen az új müvészetért."    
1925     Megjelenik a Bauhausbücher  4. kötete;  [Oskar] SCHLEMMER - MOHOLY-NAGY [László] - MOLNÁR [Farkas]: Die Bühne im Bauhaus (A Bauhaus-színpad),  címlap: Oskar Schlemmer, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München). (A kötet 53 év múlva magyarul is megjelenik Budapesten a Bauhaus színháza címmel a Corvina Könyvkiadó gondozásában.)    
1925   Júliusban Moszkvában a Szovjetúnió Kommunista Pártjának (SzKP) Központi Bizottsága (KB) határozatot hoz a Párt müvészetpolitikája az irodalom területén címmel. A határozat sürgeti a "milliók által közérthetö" stílus követését, azonban továbbra is hirdeti a különbözö müvészi elképzelések közötti nyílt versengést. El LISZICKIJ meghívást kap a Hannover-i Kestnergesellschafttól; a társaság  mappákban adja közre El Liszickij proun litográfiákáit (Kestner-Mappe) 1925 és 1928 között. New Yorkban a Société Anonyme, Inc. kiadja Louis Lozowick: Modern Russian Art címü kötetét.  
1925   Baloldali tendenciák az elmúlt 15 év orosz festészetében címmel nyílik tárlat Moszkvában. Megjelenik a Bauhausbücher 5.   kötete; Piet MONDRIAN: Neue Gestaltung, Neoplastizismus Nieuwe Beelding (Új formaadás, neoplaszticizmus, új képzömüvészet),  borító, kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).    
1925     Megjelenik a Bauhausbücher  6. kötete;  Theo van DOESBURG: Grundbegriffe der neuen gestaltenden Kunst (Az új alkotómüvészet alapfogalmai),  tipográfia és kötésterv: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).    
1925     El LISZICKIJ elkészítí a Hannover-i Niedersächsisches Landesmuseum modern kabinetjének belsö dekorációját. A müvett késöbb a nácik elpusztítják.    
1925     Walter GROPIUS tervei alapján szeptemberben Dessauban megkezdödik a Bauhaus új épületegyüttesének (iskolaépület, mühelyépület és 28 müteremlakásból álló lakóház a diákok számára) kivitelezése. Ezzel párhuzamosan folyik a mesterek ikerházainak építése.    
1925     Megjelenik a Bauhausbücher  7. kötete; Walter GROPIUS (szerk.): Neue Arbeiten der Bauhauswerkstätten (A Bauhaus mühelyek új munkái),   tipográfia és kötésterv: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).    
1925     Október 14.-én Dessauban, ideiglenes helyen, újra megnyílik a Bauhaus. Októbertöl kezdve a Bauhaus minden kiadványát a német ipari DIN szabványnak megfelelöen adja ki. A hónap során Dessauban egyben megalakul a Bauhaus-ellenes polgári kör.    
1925     A Bauhaus mulatságokon a Bauhaus-zenekar szolgáltaja a zenét. Tagjai: Xanti SCHAWINSKY, WEININGER Andor, Heinrich Koch és Herbert Bayer.    
1925     BREUER Marcell  a Bauhausban  kifejleszti a hajlított acélcsö-vázas Wassily elnevezésü  klubfoteljét.                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
1925     November 30. és december 21. között látható Párizsban az I. Világháború befejezése óta elsö ízben nemzetközi non-figuratív tárlat. A tárlatot Victor-Yanaga Poznanski lengyel festö  rendezte Art d'Aujourd'hui címmel. A kiállítás célja a francia és nemzetközi absztrakt tendenciák egyesítése. Közel 250 müvet mutat be a tárlat. A de Stilj csoport részéröl Piet MONDRIAN, Theo van DOESBURG, César DOMELA és Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART munkái láthatók, míg a párizsi iskolát Pablo Picasso, Juan Gris és Amadée Ozenfant képviseli. Müvekkel szerepel Willy Baumeister, Natálja GONCSAROVA, Paul Klee és MOHOLY-NAGY László.     
1926          
1926   Januárban Moszkvában  Moise Ginzburg [Моисей Яковлевич Гинзбург] és Alekszandr Vesznyin szerkesztésében megjelenik a SzA  (Szovremennaya Arkitektura = Kortárs építészet) folyóirat. A periodika 1930-as betiltásáig a lap a konstruktivista eszmék fö propagátora. Megjelenik a Bauhausbücher 9.  kötete; Wassily KANDINSKY: Punkt und Linie zu Fläche (Pont - vonal -sík) címü könyve, tipográfia: Herbert Bayer (Albert Langen Verlag, München).    
1926   Márciusban megszünik a varsói BLOK avantgárd lap. A francia Vouloir márciusban közli Piet MONDRIAN cikkét a müvészetröl, tisztaságról és absztrakcióról, amelyben Theo van DOESBURG elementarizmusának szigorú kritikáját adja.    
1926     Március 12. és 31. között a De Stilj müvészei részt vesznek a Nancy-i Galeries Poirel tárlatán.    
1926     Március 21.-én a dessaui Bauhaus új épülete szerkezetileg elkészül -  az alkalom kapcsán gleichni ünnepséget tartanak.    
1926     Április 30.-án a franciaországi Cholet-ben megszületik François MORELLET.    
1926     Május 8.-án a bécsi Herrengasse 10. alatti Schwartzwaldsaal-ban rendezi KASSÁK Lajos a MA 1925/6 éveket összefoglaló, s egyben búcsúestjét. Az eseményt hirdetö plakát fejrészén a Konstruktive Kunst, alul pedig az Aktivistische Künstlergruppe MA szövegek állnak.    
1926   Júniusban Varsóban megjelenik a Praesens folyóirat. A lapot öt éves fennállása alatt Henryk STAŻEWSKI szerkeszti.       
1926 A budapesti Magyar Müvészetben Architektúrális leszerelés címmel közöl kritikát Kállai Ernö FORBÁT Alfréd weimári kiállításáról. Szeptemberben a moszkvai VHUTEMASz-t  [Felsöfokú Képzömüvészeti Tanmühely; Вхутемас: Высшие художественно-технические мастерские] intézetté alakítják VHUTEIN [BXУTEИH (Bxyтeин) = Выcший Гocyдapcтвенный Художественнo-Texнический Институт] néven.  Megjelenik a Bauhausbücher 10.  kötete;  Jan J. Peter OUD: Holländische Architektur (Holland építészet) címü könyve, borító,  kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München). Kathrine Dreier a New York-i Société Anonyme International-ban kiállítja Piet MONDRIAN müveit.  
1926     Szeptember 26.-án Theo van DOESBURG, Hans ARP és Sophie TAEUBER-ARP megkezdik a strassburgi Café Aubette belsöépítészeti felújítási tervének elkészítését. A terv minden részletében a De Stilj elveit kívánják követni.    
1926 Hat éves bécsi emigrációja után KASSÁK Lajos októberben hazatér Budapestre (ahol haláláig él). [A bécsi magyar nagykövetség hazatérési igazolványát november 3.-i dátummal állították ki.] Szociáldemokrata politikusok és írók fellépésének köszönhetö, hogy az érvényben lévö elfogatóparancs ellenére Kassák szabadlábon marad. Uitz Béla októbertől a Szovjetúnióban él; az új típusú moszkvai főiskola, a VHUTEIN [BXУTEИH (Bxyтeин) = Выcший Гocyдapcтвенный Художественнo-Texнический Институт]  tanára lesz 1927–30 között. 1938-ban  letartóztatják és csak egy év múlva tér vissza Moszkvába. 1970-ben végleg visszatért Magyarországra.  A Pevsner-testvérek (Naum GABO és Antoine PEVSNER) a Gyagilev-balett La Chatte elöadásához terveznek diszleteket és ruhákat.    
1926     Októberben a németországi Anhalt tartomány kormánya elfogadja a dessaui Bauhaus új szabályzatát és az intézményt föiskolai rangra emeli  Hochschule für Gestaltung (Formatervezési Föiskola) elnevezéssel. A Mesterek professzori rangot kapnak, a Meisterrat pedig Konferenz-cé alakul át.     
1926     Hans ARP és Sophie TAEUBER-ARP a Párizs környéki Meudon-ba költöznek.  A New York-i Fifth Avenue 55 alatt novemberben és decemberben a The Little Review Gallery bemutatja a "müvészet új mozgalmait" és többek között kiállítja Theo van DOEBURG, Naum GABO és Antoine PEVSNER munkáit.   
1926 Decemberben Budapesten KASSÁK Lajos Dokumentum címmel új folyóiratot indít.   December 4.-én Dessauban felavatják a Bauhaus új, Walter GROPIUS tervezte épületkomplexumát. Az eseményen több mint ezer meghívottvesz részt. Az alkalomból jelenik meg a bauhaus [sic] folyóirat elsö száma, amelyet az 1928/1 számig MOHOLY-NAGY László szerkeszt. A lap negyedéves gyakorisággal jelenik meg.    
1927          
1927   Januártól Vlagyimir Majakovszkij szerkesztésében jelenik meg Moszkvában a Novüj Lef. A lap szoros kapcsolatban van a SzA    építész-, valamint a Proletarszkoje Foto fényképészeti folyóiratokkal. A lap maga 1929-ig jelenik meg.      
1927   Alfred H. Barr jr., amerikai müvészettörténész (a késöbbi New York-i MoMA elsö igazgatója) Moszkvában és Leningrádban tölt két évet. Barr számos szovjet konstruktivistával  (Alekszandr RODCSEKO, El LISSZICKIJ, STERENBERG, Vlagyimir TATLIN) találkozik és létesít kapcsolatot. Megjelenik a Bauhausbücher  11. kötete;  Kazimir MALEVICS Die gegenstandlose Welt (A tárgynélküli világ) címü könyve, borító,  kötésterv,  tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).  A könyvhöz MOHOLY-NAGY László ír bevezetöt. A kötetben Malevics úgy érvel, hogy festészet központi kategóriája a tiszta színek és geometrikus formák keltette, a szuprematizmusban kiteljesedö "tiszta érzet".    
1927 Március 5.-re tüzi ki Budapesten KASSÁK  Lajos a Dokumentum folyóirat irodalmi estjét, melynek megtartását a rendörség nem engedélyezi. A lap további kiadását Kassák beszünteti.   Hannoverben Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART, Carl BUCHHEISTER, Hans Nitzschke, Rudolf Jahns, César DOMELA és Kurt Schwitters megalakítják a Die Abstrakten Hannover csoportot Buchheister elnökletével.    
1927     Áprilisban Walter GROPIUS, a dessaui Bauhaus igazgatója kinevezi Hannes Meyer svájci építészt a Bauabteilung (Építészeti Osztály) vezetöjévé. Ugyanakkor egy szabad festészeti osztályt is indít Paul KLEE és Wassily KANDINSKY vezetésével. Ezzel a Bauhausban, elöször történetében, tiszta müvészképzés is indul.    
1927     Áprilisban Max BILL - egyes források szerint Hannes Meyer-t követve - beiratkozik a dessaui Bauhausba, részt vesz Josef ALBERS Vorkurs-án és a következö évtöl MOHOLY-NAGY László fém-mühelyében dolgozik. Esetenként a Bauhaus-zenekarban is játszik.    
1927     Áprilisban és májusban  a Basel-i Kunsthalle-ban Bauhaus Dessau címmel kiállítás Josef ALBERS, Wladimir KANDINSKY, Paul KLEE és Oskar SCHLEMMER munkáiból.    
1927     Kazimir MALEVICS 73 festményének és gouche-ának valamint számos grafikájának egyéni kiállítása május 7. és szeptember 30. között a Großen Berliner Kunstausstellung keretében. Malevics március 29. és június 5. között Lengyelországban, majd Berlinben és Dessauban tartózkodik. Berlinben találkozik Hans ARP-pal és Naum GABO-val; a Bauhausban pedig Walter Gropius-szal és Le Corbusier-vel. Június elején kap egy váratlan levelet, majd hirtelen visszautazik Oroszországba. A levél tartama nem ismert. Berlini látogatásával Malevics elöször és egyben utoljára, jár külföldön. A kiállított 78 Malevics mü közül 18 mind a mai napig ismeretlen helyen lappang. New Yorkban a The Little Review galéria május 16. és 28. között Machine-Age Exposition (Gépkorszaki kiállítás) címmel Jean Heap, a The Little Review szerkesztöje rendez tárlatot, amelyröl katalógus is megjelenik. A kiállított müvészek között van Alexander ARCHIPENKO, Charles Demuth, Theo van DOESBURG, Man Ray, Louis Lozowick, John STORRS, Antoine PEVSNER, Naum GABO és Hans ARP. (Az orosz müvek késön érkeztek és ezért a katalógusban nincsenek dokumentálva.)  
1927   Októberben Karel Teige Prágában elindítja a Red nevü folyóiratot. A lap öt évig müködik. Október 12.-én és 13.-án Bartók Béla Walter GROPIUS meghívására a dessaui Bauhausba látogat és saját müveiböl ad koncertet .    
1927   Novemberben Leningrádban nyílik tárlat Legújabb tendenciák a müvészetben címmel. Georges VANTONGERLOO Párizsba költözik.    
1928          
1928     A dessaui helyi sajtó keményen támadja Walter GROPIUS-t. Belefáradva az igaztalan támadásokba Gropius január 17.-én bejelenti visszavonulási szándékát a Bauhaus tantestületének. Ebbeli szándékát február 4.-én írásban közli Dessau polgármesterével, kijelentve, hogy "utódomul ... Hannes Meyer urat javaslom, akit szakmai és személyes tulajdonságainál fogva alkalmasnak tartok arra, hogy az intézetet további üdvös kibontakozás felé vezesse."   František Fallik [késöbb: Ferdinando Falli.]családjával Szlovákiából Argentinába érkezik.  A Fallik a latin nyelvekben kétségkívül kissé szokatlanul hangzik ezért - még késöbb, de szintén Argentinában - Fallik a  Gyula KOSICE nevet veszi fel.
1928 KASSÁK Lajos kiállítása a budapesti Mentor könyvkereskedésben látható.   Február 4.-én táncest van a Bauhausban. Amint a Bauhäuslerek megtudják Walter GROPIUS lemondását a Bauhaus igazgatói posztjáról a hangulat feszültté válik. Oskar Schlemmer említi, hogy "... éjjel háromkor Andy WEININGER [Andor] a zongorához ült és régi magyar dalokat énekelt, amitöl általános szomorúság ülte meg az embereket ..." Fritz Kuhr diák: "Lehet, hogy Hannes Meyer jó fiú, de mint Bauhaus igazgató: katasztrófa!" A kedélyeket MOHOLY-NAGY László hüti le. Bezár a Société Anonyme, Inc. New Jersey-i központja. Kathrine Dreier azonban folytatja a társaság gyüjteményének gyarapítását. A gyüjteményben - többek között - Josef ALBERS, Alekszandr ARCHIPENKO, Hans (Jean) ARP, Constantine BRANCUSI, Alexander CALDER, Theo van DOESBURG, Naum GABO, Wassily KANDINSKY, Paul KLEE, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS, MOHOLY-NAGY László, Piet MONDRIAN, Ljubov POPOVA, Frank STELLA és Sophie TÄUBER-ARP munkái is megtalálhatók.  
1928     Február 16.-án Strassbourgban Theo van DOESBURG, Hans ARP és Sophie TAEUBER-ARP alkotásaival megnyílik a Café Aubette.  (A müveket a nácik késöbb lerombolják.) A De Stilj teljes utolsó számát az Aubette-nek szentelik.    
      A dessaui Bauhausban nyílik Max BILL elsö (Albert Braun-nal közös) kiállítása.    
      (Ernst) Kállai Ernö  cikke Interview mit Baushäusler: Max Bill, a bauhaus - zeitschrift für gestaltung 1928/2-3. számában. Ez a  cikk a Max BILL-röl szóló publikációk legelsöje.    
1928 Budapesten Műhely néven grafikai magániskolát nyit BORTNYIK Sándor, ahol a Bauhaus elvei szerint tanít. Számosan Budapest Bauhaus-ként hivatkoznak az iskolára. A Mühely 1938-ig müködött. A növendékek között volt Vásárhelyi Gyözö (Victor VASARELY), a tanárok közt pedig MOLNÁR Farkas.   Március 28.-án a tiszteletére adott búcsúest után Walter GROPIUS elhagyja Dessaut és Berlinbe települ; MOHOLY-NAGY László, Herbert Bayer és BREUER Marcell is vele mennek. Áprilisban WEININGER Andor követi példájukat.    
1928     Április 1.-én Hannes Meyer, a dessaui Bauhaus új igazgatója átveszi hivatalát.    
1928   El LISZICKIJ visszatér Moszkvába. Hannes Meyer Kállai Ernöt hívja meg a Bauhaus folyóiratának (bauhaus - zeitschrift für gestaltung) szerkesztöjéül. (A lemondott Walter Gropius igazgatósága alatt a folyóiratot Moholy-Nagy László szerkesztette.)    
1928     Megjelenik a Bauhausbücher 13.  kötete;  Albert Gleizes: Kubismus címü könyve, borító,  kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München). (A kötet 56 év múlva magyarul is megjelenik Budapesten a Corvina Kiadó gondozásában.)    
1928     A németországi Bad Laasphe-ban (Westphalia) április 18.-án megszületik Otto PIENE.    
1928     Június 28.-án a svájci Chateau de La Sarraz-ban ül össze La Corbusier, Hélčne de Mandrot (a kastély tulajdonosa) és Siegfried Giedion szervezésében az elsö (három napig tartó) Congrčs Internationaux d'Architecture Moderne (CIAM). A CIAM alapító tagjai között van Hannes Meyer és Gerrit Rietveld. A szovjet delegációban El Liszickij is ott - lett volna, de nem kapott vízumot. Kiadják a La Sarraz deklarációt "az építészet, mint társadalmi müvészet" tartalommal.    
1928 Szeptemberben Budapesten KASSÁK Lajos elindítja új lapját, a Munka címü folyóiratot. A lap rendszeres munkatársai közé tartozik, többek között, Kállai Ernö, József Attila, Forgó Pál, MOHOLY-NAGY László, Trauner Sándor, Korniss Dezsö és KEPES György. ( A Munka, 1939-es betiltásáig, 11 évfolyamot él meg; kiemelkedö jelentöségü a magyar szociofotó (Bass Tibor, Bermann Teréz, Bruck László, Frühof [Gönci] Sándor, Haar Ferenc, Lengyel Lajos, Schmidt Anna)   megteremtésében.)   Joaquín TORRČS GARCIA, Jean HÉLION, Alfred Aberdam, Pierre Daura és Ernest Engel Rozier közös kiállítást rendeznek Párizsban Cinq refusés par le jury du Salon d’Automne [Az öszi Szalon zsürije által visszautasított ötök] címmel. A kiállítást megnézi  Theo van DOESBURG. Torrés García és van Doesburg barátságot köt, ami szoros együttmüködéshez vezet, jelentösen hozzájárulva Torrés García geometrikus stílusának kialakulásához. Torres García azonban - ellentétben Doesburg-al - ragaszkodik ahhoz, hogy a müvészetben az érzelmeknek is helye van. Kettejük kapcsolata megromlik, együttmüködésük egy éven belül megszünik.     
1928     Max BILL novemberben látogatási bizonyítványt kap a dessaui Bauhaustól. Egyes források szerint - pénz híján, mert egy trapéz akrobatával való színpadi ütközése következtében kitörtek felsö fogai (feltehetöen ennek hatására festette a Zwillingsakrobaten címü képét), s azok pótlása elvitte az összes pénzét - visszatér Svájcba; maga BILL 1929-et adta meg visszatérése dátumául.    
1928 A Tér és Forma 12.-ik száma közli Kállai Ernö: Bauhauspedagógia, Bauhausépítészet címü tanulmányát.        
1929          
1929     Michel SEUPHOR és Joaquín TORRČS GARCIA  Párizsban megalapítják a Cercle et Carré csoportot.  Februárban New Yorkban Exhibition of Contemporary Art of Soviet Russia címmel nyílik tárlat.  
1929     MOHOLY-NAGY László elkészíti a Marseille vieux port és a Lichspiel schwartz - weiss - grau címü filmjeit.    
1929 MOHOLY-NAGY László, tíz évvel bécsi emigrációja után, Budapestre látogat és elöadást tart Az új látvány címmel. Moszkvában a Tretyakov Képtárban Kazimir MALEVICS egyéni kiállítása. Március és április folyamán orosz kiállítás a zürichi Kunstgewerbemuseum-ban. A plakátot El LISZICKIJ tervezte.    
1929   A Gaál Gábor szerkesztette kolozsvári Korunk címü folyóirat áprilisi számában megjelenik MOHOLY-NAGY László: Az ember és a háza címü cikke. (A következö nyolc év során a Korunk Moholy-Nagy 14 tanulmányát közli.) Áprilisban Bauhaus utazó kiállítás Baselben, Wroclawban, Mannheimben és Zürichben.    
1929     Május 18. és július 7. között tart nyitva Stuttgartban a Deutsche Werkbund szervezésében az elsö nemzetközi fotográfiai és fotomontázs kiállítás, a Film und Foto. A szovjet részleget El LISZICKIJ tervezi; résztvevök: Szergej Eizenstein (still fotókkal), Alekszandr RODCSENKO és Gustav KLUCIS. Német részröl kiállít Georg Grosz, Kurt Schwitters és Hannah Höch. A massachusettsi Wellesley College-ban április és május során Alfred H. Barr jr. öt elöadást tart a Farnworth Museum of Modern Art-ban. Ezek között szerepelnek a "A modern festészet: a tiszta müvészet ideája", "A dessaui Bauhaus" és a "Moszkvai LEF csoport" témák.  
1929     Augusztus 3. és 19. között Magdeburgban látható az Új tipográfia címü kiállítás többek között Max Burchartz, Walter DEXEL, César DOMELA, Hannes Meyer és Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART munkáival. Theo van DOESBURG, Herbert Bayer, John Heartfield, KASSÁK Lajos és MOHOLY-NAGY László alkotásai a meghívott vendégek körében szerepeltek.     
1929   Augusztusban Moszkvában megalakul a Proletár Építészek Össz-Oroszországi Szövetsége, a VOPRA  [Vszeszojuznoje Objedinenije Asszociaci Proletarszkih Arkitektorov]. A Sztroityelsztvo Moszkvi-ben publikált Deklarációjuk elítéli a konstruktivizmus "mechanikus módszereit", egyben meghirdeti, hogy "az új proletár építészet a dialektikus materializmus talaján kell kifejlessze elméletét és gyakorlatát".                                          Megjelenik a Bauhausbücher 14.  kötete;  MOHOLY-NAGY László: Von Material zu Architektur  címü könyve (Az anyagtól az építészetig), borító,  kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).    
1929     Október 2. és november vége között látható az amszterdami Stedelijk Museum-ban a Nelly van Doesburg (született Nelly van Moorsell) rendezéésében az Expositions selectes d'art contemporain (ESAC). Alkotásokkal szerepel Theo van DOESBURG, Cupera (Nelly van Doesburg), Hans ARP, Marcelle CAHN, Serge Charchoune, Otto FREUNDLICH, Luis Fernández, Joaquín TORRES-GARCIA, Jean Crotti, František KUPKA, Piet MONDRIAN és Léon Tutundjian. A tárlat tovább utazik Hágába, ahol a Pulchri Studioban van kiállítva (december 10 - (1930) január 5.), majd 1930 során Barcelonába.    
1929     Október 6. és november 3. között látható a zürichi Kunsthaus-ban az Absztrakt és szürrealista festmény-, és szoborkiállítás. Többek közott részt vesz Theo van DOESBURG is.    
1929     Október 26. és november 25. között látható Párizsban az elsö Salon des Surindépendants többek között Otto Carlsund, Auguste HERBIN, Léon Tutundjian és Theo van DOESBURG részvételével. (Öt hónappal késöbb Párizsban ök, és Marcel Wantz, adják ki a Base de la peinture concrčte [A konkrét festészet alapjai] címü  manifesztumot.)    
1929     Novemberben Hannes Meyer Bauhaus igazgató kinevezi Walter Peterhans-t a Fotómühely vezetöjévé. Dessau városa politikailag jobbra tolódik. November 7.-én New Yorkban megnyílik a Museum of Modern Art (MoMA). (-> RÉSZLETEK)  
1929     December 21.-én a párizsi Café Zeyer-ben találkozik Theo van DOESBURG, Otto Carlsund, Luis Fernández, Jean HELION, Antoine PEVSNER, Marcel Wantz és Léon Tutundjian.    
      VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK