KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1930 - 1939:
Év Magyarország Közép-, és Kelet-Európa Nyugat-Európa Észak-Amerika Dél-Amerika
         
1930        
1930 KASSÁK Lajos Munka-körének számos tagja (KEPES György Hegedüs Béla, Trauner Sándor [Dor], Vajda Lajos, KORNISS Dezsö) elhagyja a Magyarországot (csak az utóbbi kettö tér vissza). A kolozsvári Korunk februári számában jelenik meg MOHOLY-NAGY László: A szelet embertől az egész emberig címü tanulmánya (a Bauhausbücher sorozat 14.-ik kötetének [Von Material zu Architektur] bevezetésének magyar fordítása.) A németországi Wendorfban március 13.-án megszületik Günther UECKER.    
1930     Márciusban Párizsban Michel Seuphor és Joaquín TORRES-GARCIA megalakítják a Cercle et Carré [Kör és négyzet] csoportot és lapot. Megjelenik a lap elsö száma.    
1930 Vásárhelyi Gyözö (késöbb: Victor VASARELY) végleg elhagyja Magyarországot.   A német Grete Stern a Bauhausban fotográfiát tanul Walter Peterhans-tól. Megismerkedik a szintén Peterhans-növendék argentín Horacio Coppola-val. (Stern a negyvenes években fontos szerepet játszik az Buenos Aires-i avantgárd mozgalmak kialakulásában.)    
1930 MOHOLY-NAGY László rövid idöre Budapestre látogat (ahová többé már nem tér vissza); kiállít az Ernst Múzeumban, elöadást tart, levetíti néhány filmjét, s futólag még egyszer találkozik KASSÁK Lajossal.   A Wassily KANDINSKY-vel szoros kapcsolatot ápoló Ludwig Grote tartományi müemlékfelügyelö (aki fontos szerepet játszott a Bauhaus Dessauba kerülésében) kora tavasszal jelenti Fritz Hesse dessaui polgármesternek, hogy "... a Bauhausban radikális baloldali mozgolódás folyik, amit az igazgató bátorít".  A város augusztus elején politikai okokból fölmond Hannes Meyer igazgatónak. Meyer kiáll meggyözödése mellett: "De, hát ön, dr. Grote, tudja, hogy tudományos marxista vagyok", azonban távoznia kell. (Meyer ezt követöen12 Bauhaus növendékkel a Szovjetúnióba távozik, ahol 1936-ig Moszkvában, majd Birobidzsánban dolgozik. Ezt követöen visszatér Svájcba.)    
1930     Áprilisban Walter GROPIUS közvetítése nyomán Dessau városi vezetése késöbbi hatállyal a Bauhaus igazgatójává nevezi ki Ludwig MIES VAN DER ROHE-t.    
1930     Tavasszal nyílik Párizsban a Société des Artistes Décorateurs Français kiállítása, melynek német szekcióját Walter GROPIUS, Herbert Bayer, BREUER Marcell és MOHOLY-NAGY László tervezi. Belsöépitészeti tervek, lámpák és bútorok kerülnek bemutatásra, Moholy-Nagy Fénymodulátorával (Licht-Raum-Modulator) egyetemben.    
1930   Április 14-én 37 éves korában     moszkvai lakásán öngyilkosságot követ el Vlagyimir Majakovszkij. A halotti menet felvonulási rendjét és a halottas kocsit Vlagyimir TATLIN tervezte. Áprilisban Párizsban megjelenik a Cercle et Carré 2. száma a Galerie 23-ban rendezett kiállítás katalógusával (többek között Hans ARP, MOHOLY-NAGY László, Antoine PEVSNER és Piet MONDRIAN müveinek reprodukciójával) és Piet MONDRIAN cikkével.     
1930     Áprilisban Párizsban megjelenik a Numéro d'Introduction du Groupe et de la Revue Art Concret folyóirat elsö száma. (-> RÉSZLETEK)    
1930       Május 30.-án  Nashville-ben (Tennesse állam) megszületik Robert RYMAN.   
1930   Júniusban Moszkvában nyílik a Képzömüvészeti alkotások beszerzésének Állami Bizottsága "Új szerzemények" címü kiállítása Kazimir MALEVICS, Vlagyimir TATLIN és mások munkáiból.  Megjelenik a Bauhausbücher 12.  kötete;  Walter GROPIUS: Bauhausbauten, Dessau (Bauhaus épületek, Dessau) címü könyve, borító,  kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München).        
1930     Június 30.-án jelenik meg Párizsban a Cercle et Carré harmadik és egyben utolsó száma. A Cercle et Carré csoport feloszlik, s két év múlva - hasonló elveket vallva - követi a szintén párizsi alapítású Abstraction-Création csoport.    
1930   A VHUTEIN [BXУTEИH (Bxyтeин) = Выcший Гocyдapcтвенный Художественнo-Texнический Институт] ismét átszervezödik.  Augusztus 5.-én kinevezik Ludwig MIES VAN DER ROHE-t  a dessaui Bauhaus igazgatójává. Mies depolitizát intézményt óhajt. Ezen elképzelés a kommunista diákok zavargásához vezet, s pár hétre be is zár a Föiskola.     
1930     Augusztus19. és szeptember 30. között rendezi Otto Carlsund Stockholmban a poszt-kubista müvészet nemzetközi kiállítását (Internationell Utstĺllning av post-kubistisk konst / L'Exposition internationale d'Art post-cubisme) elegyítve svéd müvészek munkáival. A tárlaton többek között Theo van DOESBURG,  Adrian Nilsson, Jean ARP, Christian Berg, Serge Charchoune, de Zweed Eric Grate, Joseph Mellor Hanson, Sven Jonson , Fernand Léger, MOHOLY-NAGY László, Piet MONDRIAN, Erik Olson,  Bengt Osterblom, Antoine PEVSNER, Sophie TAEUBER-ARP, Léon Tutundjian, Georges VANTONGERLOO, Friedrich VORDENBERGE-GILDEWART és  Marcel Wantz müvei láthatók.    
1930   A kolozsvári Korunk októberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Az új film problémái címü cikkét. Moholy-Nagy az új médiumok szempontjából értelmezi a hagyományos pigmentfestészetet és Kazimir MALEVICS fejlődését: [Malevics] Utolsó képe: a fehér négyszög a négyszög alakú fehér vásznon világos szimbóluma a filmképek és -előadások vetítőernyőjének, s a pigmentfestészet feladásának a direkt fényalakítás javára: a fehér síkon a fény közvetlenül, mégpedig mozgásban projiciálható.” Októberben Bécsben Kortárs Szovjet müvészet tárlat nyílik, többek között Kazimir MALEVICS müveivel.    
1930     Október 8. és november 15. között látható a zürichi Kunstsalon Wolsberg-ben Hans ARP és Siegfrid Giedion szervezésében a Production Paris 1930 tárlat. Theo van DOESBURG is kiállít a tárlaton.    
1930   A szovjet hatóságok Kazimir MALEVICS-et letartóztatják, majd kis idö múltán szabadon engedik. Gabo. Konstruktive Plastik címü  kiállítása november 6. és 23 között a Hannover-i Kerstner Gesellschaft-ban látható (23 mü került bemutatásra).    
1930          
1931          
1931   Vlagyimir TATLIN megtervezi az emberi erövel müködtetett Letatlin egyszemélyes repülö szerkezetet. (->RÉSZLETEK) Párizsban február 15.-én Auguste HERBIN, Jean HÉLION és Georges VANTONGERLOO vezetésével megalakul a Abstraction-Création csoport. (-> RÉSZLETEK)  Januárban és februárban a New York-i Becker Gallery rendezi az elsö Bauhaus kiállítást Amerikában.  
1931   A Łódź-i múzeum megrendezi az Új müvészet nemzetközi kiállítását. A kiállítás célja az elsösorban Párizsban élö nemzetközi müvészek, valamint a lengyel alkotók munkáiból álló, a helyi munkásság számára is elérhetö gyüjtemény megteremtése. Február végén, rosszabbodó asztmája miatt, Theo van DOESBURG a svájci Davosba költözik. Állapota azonban nem javul és március 7.-én szívroham következtében meghal. New Yorkban a West 8th Street-en megalakul a Gertrude Vanderbilt Whitney gyüjteményére alapozott Whitney Museum. A 700 müvel induló múzeum elsödleges feladatának a XX.-ik századi amerikai müvészet gyüjtését tekinti.  
1931     Június 11. és 30. között látható a párizsi Galerie de la Renaissance-ban August HERBIN rendezésében a non-figurativ müvészek 1940 Premiere Exhibition címü tárlata, többek között Theo van DOESBURG alkotásaival.    
1931     Októberben a németországi náci párt (NSDAP) indul a dessaui választásokon. Egyik választási célkitüzésük a Bauhaus bezáratása és épületeinek megsemmisítése.    
1931   A kolozsvári Korunk decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Fényjáték - film címü cikkét.      
1932          
1932     Huszonkét évvel alapítása után megszünik Herwarth Walden lapja a Der Sturm. Walden a fenyegetö náci uralom elöl a Szovjetúnióba emigrál. A Rice Institute Pamphlet 5. évfolyamában megjelenik George D. Birkhoff amerikai matematikus  A mathematical theory of Aesthetics [Az esztétika matematikai elmélete] címü tanulmánya. Az elméletet egy évvel késöbb Aesthetic Measure [Esztétikai mérték] címmel a bostoni Cambridge Massachusetts’ University adja ki. Az ergodikus tételeket kidolgozó Birkhoff e különös munkája matematikai eszközökkel kísérli meg az esztétikai érték mérését.  
1932     Január 21.-én a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt (NSDAP) javaslatot terjeszt Anhalt tartomány parlamentjének a dessaui Bauhaus lerombolására. A  javaslatot (egyelöre) elutasítják.    
1932   Herwarth Walden a Szovjetúnióba érkezik. Tizenöt évvel alapítása után,   januárban megszünik a De Stilj folyóirat. Az utolsó, tematikus, számot elsö szerkesztöjének szentelik: van Doesburg 1917-1931 címmel. A borító Hans ARP: Für Theo van Doesburg címü, 1931 márciusában Meudon-ban írt versével jelenik meg.    
1932     Január 15. és február 1. között látható a párizsi Parc des Expositions-ban az 1940 Deuxieme Exhibition tárlat Theo van DOESBURG poszthumusz, 59 müvet felsorakoztató retrospektív tárlatával.     
1932   A kolozsvári Korunk februári száma közli MOHOLY-NAGY László: Festészet és fényképészet címü cikkét.  Bezár a dessaui Bauhaus. (-> RÉSZLETEK)    
1932 MOLNÁR Farkas  Az új építésért címmel a CIAM [Congrčs International d'Architecture Moderne]  magyar csoportjának bemutatóját szervezi a budapesti Tamás Galériában, majd Ház, város, társadalom címmel rendez kiállítást. Az anyag egy részét a magyar hatóságokelkobozzák, bírósági eljárás indul Molnár ellen, melynek végén egy hónapi fogházra ítélik. A magyar Mérnöki Kamara kizárja Molnárt soraiból. Vlagyimir TATLIN a Moszkvában és Leningrádban május és augusztus között rendezett kiállításainak katalógusában a Müvészetet a technikába címü írásában írja: "… A legegyszerüb formák anyagi konstrukciói felöl haladtam a bonyolultabbak felé, a ruháktól, a környezetben használt tárgyaktól egészen a Komintern tiszteletére készült építészeti alkotásig. A repülögép a legösszetettebb forma munkám jelenlegi fázisában. ... Ezeknek a formáknak a tanulmányozása vezetett engem ahhoz a következtetéshez, hogy a legesztétikusabb formák egyben a legökonomikusabbak is." Abstraction-Création: art non-figuratif: az azonos nevü csoport évente egy számmal jelentkezö folyóirata összesen öt alkalommal jelenik meg 1932 és 1936 között. Az egyes számok szerkesztését egy szerkesztöbizottság szerkesztette és egyben hívta meg az aktuális szám szerkesztöjét, aki teljesen szabad kezet kapott, hogy kit hív meg közremüködésre (szerkesztök: 1. szám: Auguste HERBIN; 2. szám: Auguste HERBIN; 3. szám:Georges VANTONGERLOO; 4. szám: Georges VANTONGERLOO; 5. szám: Auguste HERBIN, Georges VANTONGERLOO, Etienne BÉÖTHY, Albert GLEIZES és Jean GORIN).           
1932     Joaquín TORRES GARCÍA Párizsból Madridba költözik.    
      Ludwig MIES VAN DER ROHE, a dessaui Bauhaus bezárása után, októbertöl magánintézetként müködteti a Bauhaust egy Berlin - Steglitz-ben elhagyott telefongyár épületében. A berlini Bauhausban 114 hallgató tanul. A tanárok között volt Josef ALBERS, Wassily KANDINSKY, Lili Reich (Mies partnere), Walter Peterhans, Ludwig Hilberseimer, Hinnerk Scheper és Alcar Rudel.    
1933          
1933 Az Új építés elsö száma MOHOLY-NAGY László elöszavával közöl ismertetést Molnár Farkas munkái 1923-1933 címmel. A kolozsvári Korunk márciusi szám közli MOHOLY-NAGY László: Új filmkisérletek címü cikkét.      
1933   A kolozsvári Korunk májusi számában jelenik meg MOHOLY-NAGY László: A tipográfia mai problémái címü cikke. Április 11.-én Berlinben a náci karhatalmisták fizikai értelemben bezárják a Bauhaust. (->RÉSZLETEK)  Josef ALBERS (a Bauhaus elsö emigránsaként) az Egyesült Államokba érkezik és az North-Carolina-i Black Mountain College-ben vállal állást.  
1933     Joaquín TORRES GARCÍA Madridban megalapítja a Grupo Constructivo csoportot, amely három írásban fekteti le irányelveit (Guiones) a konstruktivista müvészetet illetöen.    
1933     Ludwig MIES VAN DER ROHE augusztus 10.-én  értesíti a hallgatókat arról, hogy  feloszlatja a Bauhaust. (-> RÉSZLETEK)    
1933   [Kemény Alfréd 1933-ban Csehszlovákiába, majd 1935-ben onnan a Szovjetúnióba menekül; 1935-től 1937-ig a Forradalmi Képzőművészek Nemzetközi Irodájának titkára; a II. világháborúban a szovjet hadsereg tisztjeként vett részt; 1945 augusztusában meghalt.] A nácik állást ajánlottak Naum GABO-nak. (->RÉSZLETEK) New York Queens városrészének Jamaica negyedében április 1.-én megszületik Dan Flavin.  
1933   A kolozsvári Korunk októberi számában megjelenik MOHOLY-NAGY László 1923 és 1926 között írt alapvetö tanulmánya: A festéktöl a fényig. Ebben írja, hogy "… az optikai alakítás a jövöben nem lehet a mai optikai kifejezésformák egyszerü átvétele, mert az új szerszámok s az eddig kultiválatlan anyag (a fény) csak új, ezekhez az eredményekhez mért eredményeket tesz idöszerüvé. ... [elöttünk] az a jövö áll, mely olyan fényalkotásokkal számol, melyek egyenesen kapcsolhatóan minden nemben, tetszés szerinti minöségben és mennyiségben, festék nélkül ragyognak fel: a színesen ömlö fény projektórikus játékaival, folyékony lebegéssel, áttetszö tüznyalábban."       
1933   A kolozsvári Korunk decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: A fotográfia: napjaink látási formája címü tanulmányát. Max BILL elsö találkozása Georges VANTONGERLOO-val. (Vantongerloo haláláig szoros barátságban voltak, s kölcsönösen hatottak egymásra.)    
1934          
1934 Walter  GROPIUS az év elején Budapesten tart elöadást Az új építészet mérlege címmel. Gropius megemlíti, hogy amit Németországban a kultúrbolsevizmus építészeti stílusának neveznek, az a Szovjetúnióban a "nyugati burzsoá építészet" jelzöt kapja. Az elöadás szövege magyarul megjelenik a Tér és Forma 1934/3. számában.    BREUER Marcell a zürichi Schweizerischer Werkbund rendezésében Wo stehen wir heute? [Hol állunk ma?] címmel tart elöadást, amelyben áttekinti a "modern építészet indítóokait" és alapelveit. (Az elöadás szövege magyarul megjelenik a Tér és Forma 1935/1. számában.)    
1934     Az év elején az egyre fenyegetö fasizmus elöl Grete Stern fotográfus Berlinböl Londonba emigrál.    
1934 MOLNÁR Farkas Fogalomzavar az építészet és a politika körül címü írását közli a Nyugat 20. száma. (->RÉSZLETEK)   Március 2. és 16. között látható Párizsban az Abstraction - Création csoport Avenue de Wagram 44. szám alatti kiállítóhelyíségében Jean ARP, Ben NICHOLSON, Max BILL, Erni, August HERBIN, Moos, Wolfgang Paalen, Roubillotte, Tihanyi Lajos és Paule Vezélay csoportos kiállítása.   Április 30.-án Joaquín TORRES GARCÍA visszatér Madridból Montevideoba. Letelepedése után rendszeresen ír és elöad az európai avantárdról.
1934 Walter GROPIUS amerikai kivándorlása előtt felkeresi MOLNÁR Farkast Budapest II. kerületi (1933-ban saját maga tervezte) Lotz Károly utca 4/b alatti villájában. Vélhetöen ekkor javasolta, hogy kövesse példáját és emigráljon az Egyesült Államokba. Molnár a tanácsot nem fogadta el és nem emigrált. A kolozsvári Korunk májusi száma közli MOHOLY-NAGY László: Nyílt levél a filmről címü cikkét. BREUER Marcell április 27.-én nagyhatású elöadást tart a zürichi Schweizerischer Werkbund szervezésében Wo stehen wir heute? [Hol állunk ma?] címmel, amely mintegy a Bauhaus építészeti mérlege. Breuer áttekinti a "modern építészet indítóokait" és alapelveit. BREUER az új építészet történelmi szükségességéröl értekezett és mogfogalmazta a modern építészet máig is ható alapelveit és módszereit. (Az elöadás szövege magyarul megjelenik a budapesti Tér és Forma címü szaklap1935/1. számában.) West Redding-ben és New Yorkban megalakul a Group A; tagjai között van: Josef ALBERS, Burgoyne DILLER, Kathrine Dreier, Harry Holtzman és Paul Outbridge.  
1934     Június 15. és 30. között látható Párizsban az Abstraction - Création csoport Avenue de Wagram 44. szám alatti kiállítóhelyíségében MOHOLY-NAGY László kiállítása.    
1934 Összel BREUER Marcell a letelepedés szándékával visszatér Magyarországra. Fischer Józseffel és MOLNÁR Farkassal megnyeri a XXX. Budapesti Nemzetközi Vásár föbb pavillonjainak koncepciójára kiírt pályázat elsö diját; a tervböl csak egy kis rész valósul meg.    Szeptember 19.-én a németországi Schilde-ben megszületik Gerhard von GRAEVENITZ.    
1935          
##### A Tér és Forma 1935/1. száma közli BREUER Marcellnek a zürichi Schweizerischer Werkbundban 1934-ben tartott elöadásának (Wo stehen wir heute? [Hol állunk ma?]) magyar szövegét.    Január 28.-án Rómában megszületik Francesco LO SAVIO. A Hartford-i (Conn.) Wadsworth Atheneum-ban Abstract Art címmel kiállítás többek között Naum GABO, Anoine PEVSNER, Piet MONDRIAN és César DOMELA munkáiból. Joaquín TORRES GARCÍA  Montevideoban megalakítja az Asociación de Arte Constructivo [Konstruktív Müvészeti Egyesület] csoportot, amely 1942-ig müködik - 1940-töl csökkenö intenzitással.  A csoport tagjai között van az argentin Héctor Ragni, Amalia Nieto, Julián Álvarez Marques, Rosa Acle valamint Torres García két fia, Augusto és Horacio.
1935   Május 15.-én Leningrádban (57 évesen) rákban meghal Kazimir MALEVICS. Májusban MOHOLY-NAGY László Londonba költözik; elkészíti elsö háromdimenziós térmodulátorát, publikálja három angol fotóalbumát (Street Markets of London, An Oxford Univesity Chest, Eton portrait) és leforgat egy dokumentumfilmet a tengeri rákok életéröl (Life of lobsters).     
1935   A kolozsvári Korunk júniusi száma közli MOHOLY-NAGY László: A képtől a fényarchitechtúráig címü tanulmányát. Max BILL megalkotja végtelen (Möbius-) szalag szobrának elsö változtát; a következö két évben többször visszatér a témához.   Az uruguayi Carmelo ARDEN QUIN [született: Carmelo Heriberto Alves Oyarzun] Montevideoban a Palais Díaz-ban (a helyi teozófiai társulat székhelyén) meghallgatja az Európából csupán egy éve hazatelepült Joaquín TORRES GARCÍA elöadását. Arden Quin megismerkedik Torres Garcia-val: töle hall elöször a nonfiguratív müvészetröl valamint az orosz konstruktivizmusról és a párizsi Circle et carré csoport munkásságáról.
1935 BREUR Marcelt a magyar Mérnöki Kamara nem veszi fel tagjai sorába, ezért Magyarországon tervezési munkát nem vállalhat. BREUER összel végleg elhagyja Magyarországot és Angliába települ. A kolozsvári Korunk novemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Hangosfilm- színesfilm: És azután? címü tanulmányát. Naum GABO Herbert Read Design Unit One csoportjában dolgozik.   Októberben a már házas Grete Stern és Horacio Coppola Buenos Aires-be érkeznek és hamarosan közös fotókiállítást rendeznek, amelyet az elsö Argentinában tartott modern fotókiállításnak tekintenek. 
1935       Decemberben Philadelphiában The Art of Soviet Russia címmel nyílik kiállítás többek között Alexandr Drevin, Nágyezsda UDALCOVA, Sevcsenko  és Konsztantyin Vjalov munkáiból.  
1936          
1936     A brnoi Telehor (The International Review New Vision / Mezinárodni casopis pro visuální kulturu / Internationale Zeitschrift für visuelle Kultur / Revue internationale pour la culture visuelle) címü négynyelvü folyóirat [Telehor távolbalátást jelent, mint a Fernsehen, vagy televízió], Frantisek Kalivoda szerkesztésében, Siegfried Giedion elöszavával kettös MOHOLY-NAGY László különszámot (No. 1-2) jelentet meg, kapcsolódva Moholy-Nagy brnoi kiállításához. A kettös számban jelennek meg Moholy-Nagy: A pigmenttöl a fényig, A látás új eszözei, A modern film problémái, Ha egyszer csirke, akkor mindig csirke (film forgatókönyv Kurt Schwitters Aguste Bolte müvére) címü írásai.  (Alexander) Korda Sándor producer Londonban megbízza MOHOLY-NAGY Lászlót, hogy a Things to come [Eljövendö dolgok] címü filmjéhez készítsen különleges effektusokat. MOHOLY-NAGY a Denham-stúdióban kinetikus fényszobrot tervez, de ötletét a film rendezöje végül elutasítja. A New York-i Museum of Modern Art kiadásában jelenik meg Alfred H. Barr jr. alapkönyve a Cubism and Abstract Art jelentös teret szentelve Alekszandr ARHIPENKO, Hans ARP, Alexander CALDER, Sonia DELAUNAY, Theo van DOESBURG, Naum GABO Julio GONZALEZ, Vaszilij KANDINSZKIJ, Frank KUPKA, Miháil LARIONOV, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS, MOHOLY-NAGY László, Piet MONDRIAN, Ben NICHOLSON, Antoine PEVSNER, Alexander RODCSENKO, Vlagyimir TATLIN és Georges VANTONGERLOO munkásságának.  [1]
1936       Elsö alkalommal nyílik a Londonban, a Lefčvre Gallery-ben  (Nicolete Gray rendezésében) Abstract and Concrete címmel és tartalommal kiállítás az év tavaszán, többek között Alexander CALDER, Naum GABO, MOHOLY-NAGY László Piet MONDRIAN és Ben NICHOLSON alkotásaival. (A kiállításról a Circle folyóirat számol be 1937-ben.)   Májusban Joaquín TORRČS GARCIA Montevideoban útjára indítja  az Asociación de Arte Constructivo [Konstruktív Müvészeti Egyesület] lapját, a Circulo y Cuardro folyóiratot, ami a Párizsban 1929. és 1930. között a Michel Seuphor és Joaquín Torrčs Garcia szerkesztésében megjelenö Cercle et Carré második korszaka: "Secunda época de Cercle et Carré … revista de la Asociacion de Arte Constructivo". (1938 szeptemberéig összesen hét szám jelenik meg.)
1936        Max BILL rendezésében június 13. és július 22. között látható a zürichi Kunsthaus-ban  a Zeitprobleme in der Schweizer Malerei  und Plastik [A svájci festészet és szobrászat jelenkori problémái] címü kiállítás, többek között Hans ARP, Max BILL, Fritz GLARNER, Verena LOEWENSBERG, Richard Paul LOHSE és Sophie TÄUBER-ARP alkotásaival. A tárlat katalógusa közli BILL a Konkrete Gestaltung (Konkrét müvészet) címü programadó tanulmányának elsö változatát.    
1936  A nyár folyamán MOHOLY-NAGY László Magyarországra látogat. Ez volt utolsó hazalátogatása.   Naum GABO Londonba települ, ahol absztrakt müvészetét illetöen "megértésre és optimizmusra lel".     Carmelo ARDEN QUIN a montevideoi Ateneo-ban részt  vesz egy, a spanyol köztársaságiak megsegítésére rendezett kiállításon.
1936        Max BILL-t a svájci hatóságok "menekültek ismételt rejtegetése miatt" jelentös pénzbüntetésre ítélik. (Többek között Bill Höngg-i házában rejtözött Alfred Thomas német antifasiszta újságíró, akit feladtak és ennek következtében a svájci hatóságok kitoloncolták - sorsa máig ismeretlen.) Októbertöl kezdve a svájci rendörség megfigyelés alatt tartja Max Billt. (Mint késöbb kiderült, ez a megfigyelés több, mint ötven (50) évig tartott.)    
1936      A kolozsvári Korunk decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: A felszabadult szinfényképezés felé címü tanulmányát.      
1937            
1937 Az év elején Walter GROPIUS Budapesten tart elöadást Az új építészet mérlege címmel. Herwarth Walden, a Der Sturm alapítója, 1937 és 1939 között Moszkvában tanít és a Das Wort német irodalmi lap állandó munkatársa. Január 16. és február 14. között Konstruktivisten címmel 177 mü kerül kiállításra a baseli Kunsthallé-ban Viking EGGELING, Theo van DOESBURG, Naum GABO, El LISZICKIJ, MOHOLY-NAGY László, Piet MONDRIAN, Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART és mások munkáiból. Januárban New Yorkban megalakul a (máig is müködö) American Abstract Artists csoport.   
1937 Február 9.-én Orosházán megszületk FAJÓ János.   Sophie TAEUBNER-ARP elindítja új francia, német és angol nyelvü folyóiratát, a Plastique-ot. (->RÉSZLETEK) Április 3. és 17. között New Yorkban látható az American Abstract Artists csoport elsö kiállítása (Josef ALBERS is kiállít).  
1937 Június 11.-én Budapesten megszületik MAURER Dóra.        
1937     Júniusban MOHOLY-NAGY László kiállítása látható Londonban.    
1937       Júniusban, londoni kiállítása után, MOHOLY-NAGY László Angliából áttelepül az Egyesült Államokba, ahova az Association of Arts Industrial egyesület hívta meg egy iparmüvészeti iskola megalapítására és vezetésére.  Moholy-Nagy Chicagoba utazik és megalapítja az általa New Bauhaus-nak nevezett intézményt, melyet (változó névvel) 1945-ig  vezet. (Pénzügyi nehézségek miatt az iskola a következö évben egy évre bezár, majd azt követöen Chicago School of Design nyílik újra meg. 1944-ben az Institute of Design nevet veszi fel, majd 1949-ben az Illinois Institute of Technology része lesz. Tanárai között voltak többek között: Alexander ARCHIPENKO, John Cage, KEPES György és Buckminster Fuller.)  
1937     Július 19.-én Münchenben   nyílik az Entartete Kunst (Degenerált müvészet) propagandakiállítás. (-> RÉSZLETEK)  Walter GROPIUS Angliából az Egyesült Államokba költözik.  
1937     A londoni Faber & Faber adja ki J. L. Martin, Ben NICHOLSON és Nam GABO szerkesztésében  a Circle: International Survey of Constructive Art címü folyóiratot. Bár a közölt cikkek igen izgalmas kérdéseket tárgyalnak (Naum Gabo: The constructive idea in art, Piet Mondrian: Plastic art and pure plastic art, Herbert Read: The faculty of abstraction, Le Corbusier: The quarrel with realism, J. B. Bernal: Art and the scientist, Walter Gropius: Art education and the state, Moholy-Nagy László: Light painting) a folyóirat Angliában teljes érdektelenségre lel. (A szigetország csak az 50-es évek elején fedezi fel magának a konstruktív müvészetet - amit mindig is így hív majd és nem konstruktivista müvészetnek.)     
1937     Júliusban Londonban Constructive Art címmel nyílik tárlat a Circle csoport tagjainak müveiböl.    
1937     Augusztus 23.-án Zürichben megalakul az Alianz -Vereinigung moderner Schweitzer Künstler Leo Leuppi, Richard Paul LOHSE, Hans R. Schiess, Walter Bodmer és Hans Erni vezetésével.    
1937       Októberben a New York-i Columbia Egyetemen az American Abstract Artists tárlata látható.  
1937       Az év végén BREUER Marcel az Egyesült Államokba települ, hogy Cambridge-ben (Massachusetts Állam), Walter GRUPIUS tanszékvezetése mellett, elfoglalja a Harvard Egyetem építész tanszékén a számára felajánlott oktatói állást.  
1938          
1938  A magyar Mérnöki Kamara az 1932-es Ház, város, társadalom címü kiállítása miatt ismét eljárást indít MOLNÁR Farkas ellen és ismét kizárja tagjai sorából. Molnárt kivándorlási tervek foglalkoztatják, írásban keresi meg az Egyesült Államokba emigrált Walter GROPIUS-t. Gropius a Mérnöki Kamaránál tiltakozik Molnár kizárása ellen. Alekszandr Drevin festömüvészt (Nágyezsda UDALCOVA férjét) január 17.-én az NKDV (Belügyi Népbiztosság) letartóztatja, majd február 26.-án kivégzi. Január 9. és február 2. között látható a Neue Kunst in der Schweiz címü tárlat a baseli Kunsthallé-ban Max BILL, Camille GRAESER, Leo LEUPPI, Vera LOEWENSBERG és Sophie TÄUBER-ARP munkáiból. A New York-i MoMA rendezi meg december 8. és 1939 január 31. között a Bauhaus 1919 -1928 tárlatot - az elsöt e tárgyban Amerikában.  
1938     A párizsi Éditions des chroniques du jour 220 példányban kiadja Max BILL tizenöt lapos (32 * 32 cm méretü) quinze variations sur un męme thčme [tizenöt variáció ugyanarra a témára] címü litográfia sorozatát. Februárban nyílik a New York-i American Fine Arts Society-ban az American Abstract Artists csoport második kiállítása A tárlatról katalógus jelenik meg.  
1938     Március 21.-én a hollandiai Nieuwpoort-ban megszületik Ad DEKKERS. Márciusban Hartford-ban (Connecticut) látható Naum GABO kiállítása a Wadsworth Atheneumban. Carmelo ARDEN QUIN áttelepül Montevideoból Buenos Airesba; bekapcsolódik a Sinesis címü folyóirat köré csoportosuló avantgárd irók és képzömüvészek tevékenységébe.
1938     Piet MONDRIAN Londonban  csatlakozik Naum GABO-hoz és Ben NICHOLOSON-hoz a Circle vezetöségében.    
1938     Max BILL a Werk címü lap1938/8. számában közli a Konkrete Kunst címü írását .    
1938     Az Oslo-i Kunstnerforbundet-ben szeptember 16. és október 2. között Hans ARP, Sophie TAEUBER-ARP és Bjerke-Petersen International Nutidkunst: Konstruktivisme, Neoplasticisme, Abstrakt Kunst, Surrealisme címmel rendez kiállítást 18 müvész, többek között Hans ARP, Theo van DOESBURG, Alberto MAGNELLI, SophieTAEUBER-ARP és Georges VANTONGERLOO müveiböl.    
1939          
1939  A Mérnöki Kamara ismét visszaveszi tagjai sorába MOLNÁR Farkast.   (Ernst) Kállai Ernö a párizsi Plastique címü folyóirat (szerkesztök: Sophie TAEUBNER-ARP, Hans ARP, César DOMELA,  Albert Eugene Gallatin és George L.K. Morris) 1939/5. számában közli Zu der Arbeiten von Max Bill cikkét. Május 31.-én nyílik New York-ban Hilla Rebay igazgatóságával a Museum of Non-Objective Art (a késöbbi Guggenheim Múzeum). Emilio Pettorutti montevideoi  (a Subte Municipalban tartott) kiállítása kapcsán  Carmelo ARDEN QUIN megismerkedik (az akkor 19 éves)  Carlos María (Rhod) ROTHFUSS-szal.
1939 Júliusban Budapesten betiltják KASSÁK Lajos Munka címü lapját, öt magát "fegyveres erö elleni gyülöletre izgatás" miatt jogerösen kéthónapi fogházra ítélik. (A büntetést a következö év októberének elejétöl december elejéig a budapesti Gyüjtöfogházban tölti le.)   A párizsi Galerie Charpentier-ben látható csoportos tárlat, többek között KASSÁK Lajos, Francis Picabia, Ferdinand Léger és Léopold Survage alkotásaival.   Carmelo ARDEN QUIN többször találkozik Montevideoban Joaquín TORRES GARCÍA-val; mütemében meglátja utóbbi  Pez en madera recortada [Hal faragott fában] címü szobrát és Torres García korábban készült gyerekjátékait, amelyeknek késöbb vélhetöen ihletö szerepük lett  Arden Quin forgatható (mobil) szobrainak megalkotásában. Arden Quin-t ezekre a látogatásokra több alkalommal Rhod ROTHFUSS is elkísérte.
1939     A II. Világháború kitörésekor Naum GABO követi  Barbara Hepworth-öt és Ben Nicholson-t a Cornwall-i St. Ives-be, ahol kezdetben  Adrian Stokes mükritikusnál lakik. A chicagoi New Bauhaus, egy év kényszerszünet után, MOHOLY-NAGY László vezetésével Chicago School of Design néven folytatja munkáját.  
1939     Karácsony tájékán, egy közös ismerösüknek köszönhetöen Párizsban találkozik Vásárhelyi Gyözö (Victor VASARELY) és Denise Bleibtreu [késöbb: Denise René]. A találkozás, és az abból kifejlödö több évtizedes közeli kapcsolat, meghatározó a geometrikus és kinetikus müvészet késöbbi fejlödésében.    
      VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK    
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           

[1]
Andras Szollosi-Nagy:
[17]p258