KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1930 - 1939: |
Év |
Magyarország |
Közép-, és Kelet-Európa |
Nyugat-Európa |
Észak-Amerika |
Dél-Amerika |
|
|
|
|
|
1930 |
|
|
|
|
1930 |
KASSÁK Lajos Munka-körének számos tagja (KEPES
György Hegedüs Béla, Trauner Sándor [Dor], Vajda
Lajos, KORNISS Dezsö) elhagyja a Magyarországot
(csak az utóbbi kettö tér vissza). |
A kolozsvári Korunk
februári számában jelenik meg MOHOLY-NAGY László: A
szelet embertől az egész emberig címü
tanulmánya (a Bauhausbücher sorozat 14.-ik kötetének [Von
Material zu Architektur] bevezetésének magyar
fordítása.) |
A németországi Wendorfban március 13.-án megszületik
Günther UECKER. |
|
|
1930 |
|
|
Márciusban Párizsban Michel Seuphor és Joaquín TORRES-GARCIA megalakítják a Cercle et Carré [Kör és négyzet]
csoportot és lapot. Megjelenik a lap elsö száma. |
|
|
1930 |
Vásárhelyi Gyözö (késöbb: Victor VASARELY) végleg elhagyja Magyarországot. |
|
A német
Grete Stern a Bauhausban fotográfiát tanul Walter Peterhans-tól. Megismerkedik a szintén Peterhans-növendék argentín Horacio Coppola-val. (Stern a negyvenes években fontos
szerepet játszik az Buenos Aires-i avantgárd mozgalmak kialakulásában.) |
|
|
1930 |
MOHOLY-NAGY László rövid idöre Budapestre látogat (ahová többé már
nem tér vissza); kiállít az Ernst Múzeumban, elöadást tart, levetíti néhány filmjét, s futólag még
egyszer találkozik KASSÁK Lajossal. |
|
A Wassily KANDINSKY-vel szoros
kapcsolatot ápoló Ludwig Grote
tartományi müemlékfelügyelö (aki fontos szerepet játszott a Bauhaus Dessauba kerülésében) kora tavasszal jelenti Fritz Hesse dessaui polgármesternek, hogy "... a
Bauhausban radikális baloldali mozgolódás folyik, amit az igazgató
bátorít".
A város augusztus elején politikai okokból fölmond Hannes Meyer igazgatónak. Meyer kiáll
meggyözödése mellett: "De, hát ön, dr. Grote,
tudja, hogy tudományos marxista vagyok", azonban
távoznia kell. (Meyer ezt
követöen12 Bauhaus növendékkel a Szovjetúnióba távozik, ahol 1936-ig Moszkvában, majd Birobidzsánban dolgozik. Ezt követöen visszatér Svájcba.) |
|
|
1930 |
|
|
Áprilisban Walter GROPIUS
közvetítése nyomán Dessau városi
vezetése késöbbi hatállyal a Bauhaus
igazgatójává nevezi ki Ludwig MIES VAN DER ROHE-t. |
|
|
1930 |
|
|
Tavasszal nyílik Párizsban a Société
des Artistes Décorateurs Français kiállítása,
melynek német szekcióját Walter GROPIUS, Herbert Bayer, BREUER Marcell és
MOHOLY-NAGY László tervezi. Belsöépitészeti tervek, lámpák és bútorok
kerülnek bemutatásra, Moholy-Nagy Fénymodulátorával (Licht-Raum-Modulator) egyetemben. |
|
|
1930 |
|
Április 14-én 37 éves
korában moszkvai lakásán öngyilkosságot követ el Vlagyimir
Majakovszkij. A halotti menet felvonulási rendjét
és a halottas kocsit Vlagyimir TATLIN tervezte. |
Áprilisban
Párizsban megjelenik a Cercle
et Carré 2. száma a Galerie
23-ban rendezett kiállítás katalógusával (többek
között Hans ARP, MOHOLY-NAGY László, Antoine PEVSNER és Piet MONDRIAN
müveinek reprodukciójával) és Piet MONDRIAN cikkével. |
|
|
1930 |
|
|
Áprilisban Párizsban megjelenik a Numéro d'Introduction
du Groupe et de la Revue Art Concret folyóirat elsö száma. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
1930 |
|
|
|
Május 30.-án Nashville-ben (Tennesse állam) megszületik Robert RYMAN. |
|
1930 |
|
Júniusban Moszkvában nyílik a Képzömüvészeti alkotások beszerzésének Állami
Bizottsága "Új szerzemények" címü kiállítása Kazimir MALEVICS, Vlagyimir TATLIN és mások
munkáiból. |
Megjelenik a Bauhausbücher 12. kötete;
Walter GROPIUS: Bauhausbauten, Dessau (Bauhaus épületek, Dessau) címü könyve, borító, kötésterv, tipográfia: Moholy-Nagy László (Albert Langen Verlag, München). |
|
|
1930 |
|
|
Június 30.-án jelenik meg Párizsban a Cercle
et Carré harmadik és egyben utolsó száma. A Cercle et Carré csoport feloszlik, s
két év múlva - hasonló elveket vallva - követi a szintén párizsi alapítású Abstraction-Création csoport. |
|
|
1930 |
|
A
VHUTEIN [BXУTEИH (Bxyтeин) =
Выcший
Гocyдapcтвенный
Художественнo-Texнический
Институт] ismét
átszervezödik. |
Augusztus 5.-én kinevezik
Ludwig MIES VAN DER ROHE-t a dessaui Bauhaus igazgatójává. Mies depolitizát intézményt óhajt. Ezen elképzelés a kommunista
diákok zavargásához vezet, s pár hétre be is zár a Föiskola. |
|
|
1930 |
|
|
Augusztus19. és szeptember 30.
között rendezi Otto Carlsund Stockholmban a poszt-kubista müvészet
nemzetközi kiállítását (Internationell Utstĺllning
av post-kubistisk konst / L'Exposition internationale d'Art post-cubisme) elegyítve svéd müvészek munkáival. A tárlaton többek között
Theo van DOESBURG, Adrian Nilsson, Jean ARP, Christian Berg, Serge Charchoune, de Zweed Eric Grate, Joseph Mellor Hanson, Sven Jonson , Fernand Léger, MOHOLY-NAGY László,
Piet MONDRIAN, Erik Olson, Bengt Osterblom, Antoine PEVSNER, Sophie TAEUBER-ARP, Léon Tutundjian, Georges VANTONGERLOO,
Friedrich VORDENBERGE-GILDEWART és Marcel Wantz müvei láthatók. |
|
|
1930 |
|
A kolozsvári Korunk
októberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Az új film
problémái címü cikkét. Moholy-Nagy az új médiumok szempontjából értelmezi a hagyományos
pigmentfestészetet és Kazimir MALEVICS fejlődését: „ [Malevics] Utolsó képe: a fehér négyszög a négyszög alakú fehér vásznon
világos szimbóluma a filmképek és -előadások vetítőernyőjének,
s a pigmentfestészet feladásának a direkt fényalakítás javára: a fehér síkon
a fény közvetlenül, mégpedig mozgásban projiciálható.” |
Októberben Bécsben Kortárs Szovjet müvészet tárlat nyílik, többek között Kazimir MALEVICS müveivel. |
|
|
1930 |
|
|
Október 8. és november 15.
között látható a zürichi Kunstsalon Wolsberg-ben Hans ARP és Siegfrid Giedion szervezésében a Production Paris 1930 tárlat. Theo van
DOESBURG is kiállít a tárlaton. |
|
|
1930 |
|
A szovjet hatóságok Kazimir MALEVICS-et letartóztatják, majd kis idö
múltán szabadon engedik. |
Gabo. Konstruktive Plastik címü
kiállítása november 6. és 23 között a Hannover-i
Kerstner Gesellschaft-ban látható (23 mü került
bemutatásra). |
|
|
1930 |
|
|
|
|
|
1931 |
|
|
|
|
|
1931 |
|
Vlagyimir TATLIN megtervezi az emberi erövel
müködtetett Letatlin egyszemélyes repülö szerkezetet. (->RÉSZLETEK) |
Párizsban február 15.-én Auguste HERBIN, Jean HÉLION
és Georges VANTONGERLOO vezetésével megalakul a Abstraction-Création csoport.
(-> RÉSZLETEK) |
Januárban és februárban a New York-i Becker
Gallery rendezi az elsö Bauhaus kiállítást Amerikában. |
|
1931 |
|
A Łódź-i múzeum megrendezi az Új müvészet
nemzetközi kiállítását. A kiállítás célja az
elsösorban Párizsban élö nemzetközi müvészek, valamint a lengyel alkotók
munkáiból álló, a helyi munkásság számára is elérhetö gyüjtemény
megteremtése. |
Február végén, rosszabbodó
asztmája miatt, Theo van DOESBURG a svájci Davosba költözik. Állapota azonban nem javul és március 7.-én
szívroham következtében meghal. |
New Yorkban
a West 8th Street-en
megalakul a Gertrude Vanderbilt Whitney gyüjteményére alapozott Whitney
Museum. A 700 müvel induló múzeum elsödleges
feladatának a XX.-ik századi amerikai müvészet gyüjtését tekinti. |
|
1931 |
|
|
Június 11. és 30. között
látható a párizsi Galerie de la Renaissance-ban August HERBIN rendezésében a non-figurativ müvészek 1940 Premiere Exhibition címü tárlata,
többek között Theo van DOESBURG alkotásaival. |
|
|
1931 |
|
|
Októberben a németországi náci
párt (NSDAP) indul a dessaui
választásokon. Egyik választási célkitüzésük a Bauhaus bezáratása és épületeinek megsemmisítése. |
|
|
1931 |
|
A kolozsvári Korunk
decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Fényjáték
- film címü cikkét. |
|
|
|
1932 |
|
|
|
|
|
1932 |
|
|
Huszonkét évvel alapítása után
megszünik Herwarth Walden lapja
a Der Sturm. Walden a fenyegetö náci uralom elöl a Szovjetúnióba emigrál. |
A Rice
Institute Pamphlet 5. évfolyamában megjelenik George D. Birkhoff amerikai
matematikus A
mathematical theory of Aesthetics [Az esztétika
matematikai elmélete] címü tanulmánya. Az elméletet egy évvel késöbb Aesthetic Measure [Esztétikai mérték]
címmel a bostoni Cambridge Massachusetts’
University adja ki. Az ergodikus tételeket
kidolgozó Birkhoff e
különös munkája matematikai eszközökkel kísérli meg az esztétikai érték
mérését. |
|
1932 |
|
|
Január 21.-én a
Nemzetiszocialista Német Munkáspárt (NSDAP) javaslatot terjeszt Anhalt tartomány parlamentjének a
dessaui Bauhaus
lerombolására. A javaslatot (egyelöre)
elutasítják. |
|
|
1932 |
|
Herwarth Walden a Szovjetúnióba érkezik. |
Tizenöt évvel alapítása
után, januárban megszünik a De Stilj folyóirat. Az utolsó,
tematikus, számot elsö szerkesztöjének szentelik: van
Doesburg 1917-1931 címmel.
A borító Hans ARP: Für
Theo van Doesburg címü, 1931 márciusában Meudon-ban írt versével jelenik meg. |
|
|
1932 |
|
|
Január 15. és február 1. között
látható a párizsi Parc des Expositions-ban az 1940 Deuxieme Exhibition tárlat Theo van DOESBURG poszthumusz, 59 müvet felsorakoztató
retrospektív tárlatával. |
|
|
1932 |
|
A kolozsvári Korunk februári száma közli
MOHOLY-NAGY László: Festészet és fényképészet címü cikkét. |
Bezár a dessaui Bauhaus. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
1932 |
MOLNÁR Farkas Az új építésért címmel a CIAM [Congrčs International
d'Architecture Moderne] magyar csoportjának bemutatóját szervezi a budapesti Tamás
Galériában, majd Ház,
város, társadalom címmel rendez kiállítást. Az
anyag egy részét a magyar hatóságokelkobozzák, bírósági eljárás indul Molnár
ellen, melynek végén egy hónapi fogházra ítélik. A magyar Mérnöki Kamara kizárja Molnárt
soraiból. |
Vlagyimir TATLIN a Moszkvában és Leningrádban május és augusztus között
rendezett kiállításainak katalógusában a Müvészetet
a technikába címü írásában írja: "… A legegyszerüb formák anyagi konstrukciói felöl haladtam
a bonyolultabbak felé, a ruháktól, a környezetben használt tárgyaktól egészen
a Komintern tiszteletére készült építészeti alkotásig. A repülögép a
legösszetettebb forma munkám jelenlegi fázisában. ... Ezeknek a formáknak a
tanulmányozása vezetett engem ahhoz a következtetéshez, hogy a
legesztétikusabb formák egyben a legökonomikusabbak is." |
Abstraction-Création: art
non-figuratif: az azonos nevü csoport évente egy számmal
jelentkezö folyóirata összesen öt alkalommal jelenik meg 1932 és 1936 között.
Az egyes számok szerkesztését egy szerkesztöbizottság szerkesztette és egyben
hívta meg az aktuális szám szerkesztöjét, aki teljesen szabad kezet kapott,
hogy kit hív meg közremüködésre (szerkesztök: 1. szám: Auguste HERBIN; 2.
szám: Auguste HERBIN; 3. szám:Georges VANTONGERLOO; 4. szám: Georges
VANTONGERLOO; 5. szám: Auguste HERBIN, Georges VANTONGERLOO, Etienne BÉÖTHY,
Albert GLEIZES és Jean GORIN). |
|
|
1932 |
|
|
Joaquín TORRES GARCÍA Párizsból
Madridba költözik. |
|
|
|
|
|
Ludwig MIES VAN DER ROHE, a dessaui Bauhaus bezárása után, októbertöl magánintézetként müködteti a Bauhaust egy Berlin - Steglitz-ben elhagyott
telefongyár épületében. A berlini Bauhausban
114 hallgató tanul. A tanárok között volt Josef ALBERS, Wassily KANDINSKY, Lili Reich (Mies partnere), Walter Peterhans, Ludwig Hilberseimer, Hinnerk Scheper és Alcar Rudel. |
|
|
1933 |
|
|
|
|
|
1933 |
Az Új építés elsö száma MOHOLY-NAGY László elöszavával közöl ismertetést Molnár Farkas munkái 1923-1933 címmel. |
A kolozsvári Korunk
márciusi szám közli MOHOLY-NAGY László: Új
filmkisérletek címü cikkét. |
|
|
|
1933 |
|
A kolozsvári Korunk
májusi számában jelenik meg MOHOLY-NAGY László: A
tipográfia mai problémái címü cikke. |
Április 11.-én Berlinben a náci karhatalmisták
fizikai értelemben bezárják a Bauhaust. (->RÉSZLETEK) |
Josef ALBERS (a Bauhaus elsö emigránsaként) az Egyesült Államokba érkezik és az North-Carolina-i Black Mountain College-ben vállal
állást. |
|
1933 |
|
|
Joaquín TORRES GARCÍA Madridban megalapítja a Grupo Constructivo csoportot, amely
három írásban fekteti le irányelveit (Guiones) a konstruktivista müvészetet illetöen. |
|
|
1933 |
|
|
Ludwig MIES VAN DER ROHE augusztus 10.-én értesíti a hallgatókat arról, hogy feloszlatja a Bauhaust. (-> RÉSZLETEK) |
|
|
1933 |
|
[Kemény
Alfréd 1933-ban Csehszlovákiába, majd 1935-ben
onnan a Szovjetúnióba menekül; 1935-től 1937-ig a Forradalmi Képzőművészek Nemzetközi Irodájának titkára; a II. világháborúban a szovjet hadsereg tisztjeként
vett részt; 1945 augusztusában meghalt.] |
A nácik állást ajánlottak Naum GABO-nak.
(->RÉSZLETEK) |
New York Queens városrészének Jamaica negyedében április 1.-én megszületik Dan
Flavin. |
|
1933 |
|
A kolozsvári Korunk
októberi számában megjelenik MOHOLY-NAGY László 1923 és 1926 között írt
alapvetö tanulmánya: A festéktöl a fényig. Ebben írja, hogy "… az optikai
alakítás a jövöben nem lehet a mai optikai kifejezésformák egyszerü átvétele,
mert az új szerszámok s az eddig kultiválatlan anyag (a fény) csak új,
ezekhez az eredményekhez mért eredményeket tesz idöszerüvé. ... [elöttünk] az a jövö áll, mely olyan
fényalkotásokkal számol, melyek egyenesen kapcsolhatóan minden nemben,
tetszés szerinti minöségben és mennyiségben, festék nélkül ragyognak fel: a
színesen ömlö fény projektórikus játékaival, folyékony lebegéssel, áttetszö
tüznyalábban." |
|
|
|
1933 |
|
A kolozsvári Korunk
decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: A
fotográfia: napjaink látási formája címü
tanulmányát. |
Max BILL elsö találkozása
Georges VANTONGERLOO-val. (Vantongerloo haláláig szoros barátságban voltak, s kölcsönösen hatottak
egymásra.) |
|
|
1934 |
|
|
|
|
|
1934 |
Walter GROPIUS az év elején Budapesten tart elöadást Az új építészet
mérlege címmel. Gropius megemlíti, hogy amit Németországban a kultúrbolsevizmus
építészeti stílusának neveznek, az a Szovjetúnióban a "nyugati burzsoá építészet"
jelzöt kapja. Az elöadás szövege magyarul megjelenik a Tér és Forma 1934/3. számában. |
|
BREUER Marcell a zürichi Schweizerischer
Werkbund rendezésében Wo
stehen wir heute? [Hol állunk ma?] címmel tart
elöadást, amelyben áttekinti a "modern
építészet indítóokait" és alapelveit. (Az
elöadás szövege magyarul megjelenik a Tér és Forma 1935/1. számában.) |
|
|
1934 |
|
|
Az év elején az egyre fenyegetö
fasizmus elöl Grete Stern fotográfus
Berlinböl Londonba
emigrál. |
|
|
1934 |
MOLNÁR Farkas Fogalomzavar az építészet és a politika
körül címü írását közli a Nyugat 20. száma. (->RÉSZLETEK) |
|
Március 2. és 16. között
látható Párizsban az Abstraction - Création csoport Avenue de Wagram 44. szám alatti
kiállítóhelyíségében Jean ARP, Ben NICHOLSON, Max BILL, Erni, August HERBIN, Moos, Wolfgang
Paalen, Roubillotte, Tihanyi Lajos és Paule Vezélay csoportos kiállítása. |
|
Április 30.-án Joaquín TORRES
GARCÍA visszatér Madridból Montevideoba. Letelepedése után
rendszeresen ír és elöad az európai avantárdról. |
1934 |
Walter GROPIUS amerikai
kivándorlása előtt felkeresi MOLNÁR Farkast Budapest II. kerületi (1933-ban saját maga tervezte) Lotz Károly utca 4/b alatti
villájában. Vélhetöen ekkor javasolta, hogy kövesse példáját és emigráljon az Egyesült Államokba. Molnár a tanácsot nem fogadta el és
nem emigrált. |
A kolozsvári Korunk
májusi száma közli MOHOLY-NAGY László: Nyílt levél
a filmről címü cikkét. |
BREUER Marcell április 27.-én
nagyhatású elöadást tart a zürichi Schweizerischer
Werkbund szervezésében Wo
stehen wir heute? [Hol állunk ma?] címmel, amely
mintegy a Bauhaus
építészeti mérlege. Breuer áttekinti a "modern
építészet indítóokait" és alapelveit. BREUER
az új építészet történelmi szükségességéröl értekezett és mogfogalmazta a
modern építészet máig is ható alapelveit és módszereit. (Az elöadás szövege
magyarul megjelenik a budapesti Tér és Forma címü szaklap1935/1. számában.) |
West Redding-ben
és New Yorkban megalakul
a Group A; tagjai között
van: Josef ALBERS, Burgoyne DILLER, Kathrine Dreier, Harry Holtzman és Paul Outbridge. |
|
1934 |
|
|
Június 15. és 30. között
látható Párizsban az Abstraction - Création csoport Avenue de Wagram 44. szám alatti
kiállítóhelyíségében MOHOLY-NAGY László kiállítása. |
|
|
1934 |
Összel BREUER Marcell a
letelepedés szándékával visszatér Magyarországra. Fischer
Józseffel és MOLNÁR Farkassal megnyeri a XXX. Budapesti
Nemzetközi Vásár föbb pavillonjainak koncepciójára
kiírt pályázat elsö diját; a tervböl csak egy kis rész valósul meg. |
|
Szeptember 19.-én a
németországi Schilde-ben
megszületik Gerhard von GRAEVENITZ. |
|
|
1935 |
|
|
|
|
|
##### |
A Tér és
Forma 1935/1. száma közli BREUER Marcellnek a zürichi Schweizerischer
Werkbundban 1934-ben tartott elöadásának (Wo stehen wir heute? [Hol állunk ma?])
magyar szövegét. |
|
Január 28.-án Rómában megszületik Francesco LO
SAVIO. |
A Hartford-i (Conn.) Wadsworth Atheneum-ban Abstract Art címmel kiállítás többek között Naum GABO, Anoine PEVSNER, Piet
MONDRIAN és César DOMELA munkáiból. |
Joaquín TORRES GARCÍA Montevideoban megalakítja az Asociación de Arte
Constructivo [Konstruktív Müvészeti Egyesület]
csoportot, amely 1942-ig müködik - 1940-töl csökkenö intenzitással. A csoport tagjai között van az argentin Héctor Ragni, Amalia Nieto, Julián Álvarez Marques, Rosa Acle valamint Torres García két fia, Augusto és Horacio. |
1935 |
|
Május 15.-én
Leningrádban (57 évesen) rákban meghal Kazimir
MALEVICS. |
Májusban MOHOLY-NAGY László Londonba költözik; elkészíti elsö
háromdimenziós térmodulátorát, publikálja három angol fotóalbumát (Street Markets of London, An Oxford Univesity Chest, Eton portrait) és leforgat egy
dokumentumfilmet a tengeri rákok életéröl (Life of
lobsters). |
|
|
1935 |
|
A kolozsvári Korunk
júniusi száma közli MOHOLY-NAGY László: A
képtől a fényarchitechtúráig címü tanulmányát. |
Max BILL megalkotja végtelen
(Möbius-) szalag szobrának elsö változtát; a következö két évben többször
visszatér a témához. |
|
Az uruguayi Carmelo ARDEN QUIN
[született: Carmelo Heriberto Alves Oyarzun] Montevideoban
a Palais Díaz-ban (a
helyi teozófiai társulat székhelyén) meghallgatja az Európából csupán egy éve
hazatelepült Joaquín TORRES GARCÍA elöadását. Arden Quin megismerkedik Torres
Garcia-val: töle hall elöször a nonfiguratív müvészetröl valamint az orosz
konstruktivizmusról és a párizsi Circle et carré csoport munkásságáról. |
1935 |
BREUR Marcelt a magyar Mérnöki Kamara nem veszi fel tagjai
sorába, ezért Magyarországon tervezési munkát nem vállalhat. BREUER összel végleg elhagyja
Magyarországot és Angliába települ. |
A kolozsvári Korunk
novemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: Hangosfilm-
színesfilm: És azután? címü tanulmányát. |
Naum GABO
Herbert Read Design Unit One csoportjában dolgozik. |
|
Októberben a már házas Grete Stern és Horacio Coppola Buenos Aires-be érkeznek és hamarosan
közös fotókiállítást rendeznek, amelyet az elsö Argentinában tartott modern
fotókiállításnak tekintenek. |
1935 |
|
|
|
Decemberben Philadelphiában The Art of Soviet Russia címmel nyílik kiállítás többek között Alexandr Drevin, Nágyezsda UDALCOVA, Sevcsenko és Konsztantyin
Vjalov munkáiból. |
|
1936 |
|
|
|
|
|
1936 |
|
A brnoi Telehor (The International Review New Vision / Mezinárodni casopis pro
visuální kulturu / Internationale Zeitschrift für visuelle Kultur / Revue
internationale pour la culture visuelle) címü
négynyelvü folyóirat [Telehor távolbalátást jelent, mint a Fernsehen, vagy televízió], Frantisek Kalivoda szerkesztésében, Siegfried Giedion elöszavával kettös
MOHOLY-NAGY László különszámot (No. 1-2) jelentet meg, kapcsolódva Moholy-Nagy brnoi kiállításához. A kettös számban jelennek meg Moholy-Nagy: A pigmenttöl a fényig, A látás új eszözei, A modern film problémái, Ha egyszer csirke, akkor mindig csirke (film forgatókönyv Kurt
Schwitters Aguste Bolte müvére) címü írásai. |
(Alexander) Korda
Sándor producer Londonban megbízza MOHOLY-NAGY Lászlót, hogy a Things to come [Eljövendö dolgok] címü
filmjéhez készítsen különleges effektusokat. MOHOLY-NAGY a Denham-stúdióban
kinetikus fényszobrot tervez, de ötletét a film rendezöje végül elutasítja. |
A New York-i Museum of Modern Art kiadásában jelenik meg Alfred H. Barr jr.
alapkönyve a Cubism and Abstract Art jelentös teret szentelve Alekszandr ARHIPENKO, Hans ARP,
Alexander CALDER, Sonia DELAUNAY, Theo van DOESBURG, Naum GABO Julio
GONZALEZ, Vaszilij KANDINSZKIJ, Frank KUPKA, Miháil LARIONOV, El LISZICKIJ,
Kazimir MALEVICS, MOHOLY-NAGY László, Piet MONDRIAN, Ben NICHOLSON, Antoine
PEVSNER, Alexander RODCSENKO, Vlagyimir TATLIN és Georges VANTONGERLOO
munkásságának. |
[1] |
1936 |
|
|
Elsö alkalommal nyílik a
Londonban, a Lefčvre Gallery-ben (Nicolete Gray rendezésében) Abstract and Concrete címmel és tartalommal kiállítás az év tavaszán, többek között
Alexander CALDER, Naum GABO, MOHOLY-NAGY László Piet MONDRIAN és Ben
NICHOLSON alkotásaival. (A kiállításról a Circle folyóirat számol be 1937-ben.) |
|
Májusban Joaquín TORRČS GARCIA Montevideoban útjára indítja az Asociación de
Arte Constructivo [Konstruktív Müvészeti Egyesület]
lapját, a Circulo y Cuardro folyóiratot, ami a Párizsban 1929. és 1930. között a Michel
Seuphor és Joaquín Torrčs
Garcia szerkesztésében megjelenö Cercle et Carré második korszaka: "Secunda época de Cercle et Carré … revista de la
Asociacion de Arte Constructivo". (1938
szeptemberéig összesen hét szám jelenik meg.) |
1936 |
|
|
Max BILL rendezésében június
13. és július 22. között látható a zürichi Kunsthaus-ban a Zeitprobleme in
der Schweizer Malerei und Plastik [A svájci festészet és szobrászat jelenkori problémái] címü
kiállítás, többek között Hans ARP, Max BILL, Fritz GLARNER, Verena
LOEWENSBERG, Richard Paul LOHSE és Sophie TÄUBER-ARP alkotásaival. A tárlat
katalógusa közli BILL a Konkrete Gestaltung (Konkrét müvészet) címü programadó tanulmányának elsö
változatát. |
|
|
1936 |
A nyár folyamán MOHOLY-NAGY László
Magyarországra látogat. Ez volt utolsó hazalátogatása. |
|
Naum GABO Londonba települ, ahol absztrakt müvészetét illetöen "megértésre és optimizmusra lel". |
|
Carmelo ARDEN QUIN a montevideoi Ateneo-ban részt vesz egy, a
spanyol köztársaságiak megsegítésére rendezett kiállításon. |
1936 |
|
|
Max BILL-t a svájci hatóságok "menekültek ismételt rejtegetése miatt" jelentös pénzbüntetésre ítélik. (Többek között Bill Höngg-i házában rejtözött Alfred Thomas német antifasiszta
újságíró, akit feladtak és ennek következtében a svájci hatóságok
kitoloncolták - sorsa máig ismeretlen.) Októbertöl kezdve a svájci rendörség
megfigyelés alatt tartja Max Billt. (Mint késöbb kiderült, ez a megfigyelés
több, mint ötven (50) évig tartott.) |
|
|
1936 |
|
A kolozsvári Korunk
decemberi száma közli MOHOLY-NAGY László: A
felszabadult szinfényképezés felé címü tanulmányát. |
|
|
|
1937 |
|
|
|
|
|
1937 |
Az év elején Walter GROPIUS Budapesten tart elöadást Az új építészet mérlege címmel. |
Herwarth Walden, a Der Sturm alapítója, 1937 és 1939 között Moszkvában tanít és a Das Wort német irodalmi lap állandó munkatársa. |
Január 16. és február 14.
között Konstruktivisten címmel
177 mü kerül kiállításra a baseli Kunsthallé-ban
Viking EGGELING, Theo van DOESBURG, Naum GABO, El LISZICKIJ, MOHOLY-NAGY
László, Piet MONDRIAN, Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART és mások munkáiból. |
Januárban New
Yorkban megalakul a (máig is müködö) American Abstract Artists
csoport. |
|
1937 |
Február 9.-én Orosházán megszületk FAJÓ János. |
|
Sophie TAEUBNER-ARP elindítja új francia, német és
angol nyelvü folyóiratát, a Plastique-ot. (->RÉSZLETEK) |
Április 3. és 17. között New Yorkban látható az American Abstract Artists csoport elsö
kiállítása (Josef ALBERS is kiállít). |
|
1937 |
Június 11.-én Budapesten megszületik MAURER Dóra. |
|
|
|
|
1937 |
|
|
Júniusban MOHOLY-NAGY László
kiállítása látható Londonban. |
|
|
1937 |
|
|
|
Júniusban, londoni kiállítása
után, MOHOLY-NAGY László Angliából áttelepül az Egyesült Államokba, ahova az Association of Arts Industrial
egyesület hívta meg egy iparmüvészeti iskola megalapítására és
vezetésére. Moholy-Nagy
Chicagoba utazik és megalapítja az általa New Bauhaus-nak nevezett intézményt,
melyet (változó névvel) 1945-ig vezet.
(Pénzügyi nehézségek miatt az iskola a következö évben egy évre bezár, majd
azt követöen Chicago School of Design nyílik újra meg. 1944-ben az Institute
of Design nevet veszi fel, majd 1949-ben az Illinois Institute of Technology része
lesz. Tanárai között voltak többek között: Alexander ARCHIPENKO, John Cage, KEPES György és Buckminster Fuller.) |
|
1937 |
|
|
Július 19.-én Münchenben nyílik az Entartete Kunst (Degenerált
müvészet) propagandakiállítás. (-> RÉSZLETEK) |
Walter GROPIUS Angliából az
Egyesült Államokba költözik. |
|
1937 |
|
|
A londoni Faber
& Faber adja ki J. L. Martin, Ben NICHOLSON és
Nam GABO szerkesztésében a Circle: International Survey of Constructive Art címü folyóiratot. Bár a közölt cikkek igen izgalmas kérdéseket
tárgyalnak (Naum Gabo: The constructive idea in art, Piet Mondrian: Plastic art and pure
plastic art, Herbert Read: The faculty of abstraction, Le
Corbusier: The quarrel with realism, J. B. Bernal: Art and the scientist, Walter Gropius: Art education and
the state, Moholy-Nagy László: Light painting) a folyóirat Angliában
teljes érdektelenségre lel. (A szigetország csak az 50-es évek elején fedezi
fel magának a konstruktív müvészetet - amit mindig is így hív majd és nem
konstruktivista müvészetnek.) |
|
|
1937 |
|
|
Júliusban Londonban Constructive Art címmel nyílik tárlat a Circle csoport tagjainak müveiböl. |
|
|
1937 |
|
|
Augusztus 23.-án Zürichben megalakul az Alianz -Vereinigung moderner Schweitzer Künstler Leo Leuppi, Richard Paul LOHSE, Hans
R. Schiess, Walter Bodmer és Hans Erni vezetésével. |
|
|
1937 |
|
|
|
Októberben a New York-i Columbia
Egyetemen az American
Abstract Artists tárlata látható. |
|
1937 |
|
|
|
Az év végén BREUER Marcel az Egyesült Államokba települ, hogy Cambridge-ben (Massachusetts Állam), Walter GRUPIUS
tanszékvezetése mellett, elfoglalja a Harvard Egyetem építész tanszékén a számára felajánlott oktatói állást. |
|
1938 |
|
|
|
|
|
1938 |
A magyar Mérnöki Kamara az 1932-es Ház, város, társadalom címü kiállítása miatt ismét eljárást indít MOLNÁR Farkas ellen
és ismét kizárja tagjai sorából. Molnárt kivándorlási tervek foglalkoztatják,
írásban keresi meg az Egyesült Államokba emigrált Walter GROPIUS-t. Gropius a Mérnöki
Kamaránál tiltakozik Molnár kizárása ellen. |
Alekszandr Drevin festömüvészt (Nágyezsda UDALCOVA férjét) január 17.-én az NKDV
(Belügyi Népbiztosság) letartóztatja, majd február 26.-án kivégzi. |
Január 9. és február 2. között
látható a Neue Kunst in der Schweiz címü tárlat a baseli Kunsthallé-ban
Max BILL, Camille GRAESER, Leo LEUPPI, Vera LOEWENSBERG és Sophie TÄUBER-ARP
munkáiból. |
A New York-i MoMA rendezi meg december 8. és 1939 január 31. között a Bauhaus 1919 -1928 tárlatot - az elsöt
e tárgyban Amerikában. |
|
1938 |
|
|
A párizsi Éditions des chroniques du jour 220 példányban kiadja Max BILL tizenöt lapos (32 * 32 cm
méretü) quinze variations sur un męme thčme [tizenöt variáció ugyanarra a témára] címü litográfia
sorozatát. |
Februárban nyílik a New York-i American
Fine Arts Society-ban az American
Abstract Artists csoport második kiállítása A
tárlatról katalógus jelenik meg. |
|
1938 |
|
|
Március 21.-én a hollandiai Nieuwpoort-ban megszületik Ad DEKKERS. |
Márciusban Hartford-ban (Connecticut) látható Naum GABO kiállítása a Wadsworth Atheneumban. |
Carmelo ARDEN QUIN áttelepül Montevideoból Buenos Airesba; bekapcsolódik a Sinesis címü folyóirat köré
csoportosuló avantgárd irók és képzömüvészek tevékenységébe. |
1938 |
|
|
Piet MONDRIAN Londonban csatlakozik Naum GABO-hoz és Ben
NICHOLOSON-hoz a Circle
vezetöségében. |
|
|
1938 |
|
|
Max BILL a Werk címü lap1938/8. számában közli a Konkrete
Kunst címü írását . |
|
|
1938 |
|
|
Az Oslo-i Kunstnerforbundet-ben szeptember 16. és október 2. között Hans ARP, Sophie
TAEUBER-ARP és Bjerke-Petersen International
Nutidkunst: Konstruktivisme, Neoplasticisme, Abstrakt Kunst, Surrealisme címmel rendez kiállítást 18 müvész, többek között Hans ARP,
Theo van DOESBURG, Alberto MAGNELLI, SophieTAEUBER-ARP és Georges
VANTONGERLOO müveiböl. |
|
|
1939 |
|
|
|
|
|
1939 |
A Mérnöki Kamara ismét visszaveszi tagjai sorába MOLNÁR Farkast. |
|
(Ernst) Kállai Ernö a párizsi Plastique címü folyóirat (szerkesztök: Sophie TAEUBNER-ARP, Hans ARP,
César DOMELA, Albert Eugene Gallatin
és George L.K. Morris) 1939/5. számában közli Zu
der Arbeiten von Max Bill cikkét. |
Május 31.-én nyílik New
York-ban Hilla Rebay
igazgatóságával a Museum of Non-Objective Art (a késöbbi Guggenheim Múzeum). |
Emilio Pettorutti montevideoi (a Subte
Municipalban tartott) kiállítása kapcsán Carmelo ARDEN QUIN megismerkedik (az akkor
19 éves) Carlos María (Rhod)
ROTHFUSS-szal. |
1939 |
Júliusban Budapesten betiltják KASSÁK Lajos Munka címü lapját, öt magát "fegyveres
erö elleni gyülöletre izgatás" miatt jogerösen
kéthónapi fogházra ítélik. (A büntetést a következö év októberének elejétöl
december elejéig a budapesti Gyüjtöfogházban tölti le.) |
|
A párizsi Galerie Charpentier-ben látható csoportos tárlat, többek között KASSÁK Lajos, Francis Picabia, Ferdinand Léger és Léopold Survage alkotásaival. |
|
Carmelo ARDEN QUIN többször
találkozik Montevideoban Joaquín
TORRES GARCÍA-val; mütemében meglátja utóbbi
Pez en madera recortada [Hal faragott fában] címü szobrát és Torres
García korábban készült gyerekjátékait, amelyeknek
késöbb vélhetöen ihletö szerepük lett Arden Quin forgatható (mobil)
szobrainak megalkotásában. Arden Quin-t ezekre a látogatásokra több alkalommal Rhod ROTHFUSS is
elkísérte. |
1939 |
|
|
A II. Világháború kitörésekor
Naum GABO követi Barbara
Hepworth-öt és Ben
Nicholson-t a Cornwall-i St. Ives-be,
ahol kezdetben Adrian Stokes mükritikusnál lakik. |
A chicagoi New Bauhaus, egy év kényszerszünet után, MOHOLY-NAGY László vezetésével Chicago School of Design néven
folytatja munkáját. |
|
1939 |
|
|
Karácsony tájékán, egy közös
ismerösüknek köszönhetöen Párizsban találkozik Vásárhelyi Gyözö (Victor
VASARELY) és Denise Bleibtreu
[késöbb: Denise René]. A
találkozás, és az abból kifejlödö több évtizedes közeli kapcsolat,
meghatározó a geometrikus és kinetikus müvészet késöbbi fejlödésében. |
|
|
|
|
|
VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|