KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1940 - 1949:
Év Magyarország Közép-, és Kelet-Európa Nyugat-Európa Észak-Amerika Dél-Amerika
         
1940        
1940     Sophie TAEUBER-ARP, Sonia DELAUNAY és más müvészek a német invázió elöl menekülve  Párizsból  a dél-franciaországi Grasse-ba költöznek, ahol egy  1943-ig müködö müvésztelepet alapítanak.  Piet MONDRIAN New Yorkba költözik és csatlakozik az American Abstract Artists mozgalomhoz, amelyik tiltakozik a MoMA absztrakcióellenes politikája ellen. A mozgalomhoz, töbek között,  csatlakozik Ad REINHARDT valamint az USA-ban élö európaiak közül Josef ALBERS és MOHOLY-NAGY László is.  
1940     December 31.-én Dessauban megszületik (Klaus Wolf) Imi KNOEBEL.   Buenos Airesben Miguel Martinez és Carmelo ARDEN QUIN közös mütermet bérelnek. Martinez bemutatja ismerösét, Gyula KOSICE-t [korábban: Fernando Fallik] Arden Quin-nek.
1941          
1941   Március 31.-én a moszkvai Metropol szállóban szovjetellenes tevékenység vádjával letartóztatják Herwarth Waldent, a Der Sturm alapítóját. Konrad Zuse Németországban továbbfejleszti korábbi programozható számológépét. A Z3 az első szabadon programozható, teljesen programvezérelt számítógép, amely 24 bites szavakkal dolgozott és memóriájában 16 adatot tudott tárolni. Zuse három évvel megelözi az amerikai számítógép-fejlesztéseket.   Buenos Airesben Carmelo ARDEN QUIN kapcsolatba kerül Godofredo Iommi és Edgar Maldonado [Tomás Maldonado fivére, késöbb a Bailey nevet veszi fel] költökkel, akikkel együtt dolgozik az El Universitario lapban és a Radio del Pueblo-ban.
1941   Október 31.-én az oroszországi Szaratov-i munkatáborban éhenhal Herwarth Walden politikai fogoly.  A Max BILL alapította zürichi Allianz Verlag  Bill szerkesztésében kiadja a 5  Constructionen - 5 Composition, 10 Original Grafische Blätter tíz lapból áló grafikai mappát Max BILL, Richard Paul LOHSE, Leo LEUPPI, Sophie TAEUBER-ARP és mások müveivel. A New Haven-i Yale Egyetem befogadja a Société Anonym, Inc. (Kathrine S. Dreier és Marcel Duchamp) ajándékát: 141 müvész 135 olajképét, 7 szobrát, 186 rajzát valamint 180 fotóját és sokszorosított grafikáját. A gyüjtemény a Yale University Art Gallery-ba kerül. Julio LE PARC megkezdi tanulmányait a Buenos Aires-i Academia de Bellas Artes-en. Ugyanezen a föiskolán tanít Lucio FONTANA, aki a háború miatt visszatért Olaszországból Argentinába.
1941   Moszkvában december 30.-án  tüdöbajban meghal El LISZICKIJ. Utolsó munkája egy háborús propaganda plakát volt: Davajtye pobolse tankov! [Adjatok több tankot!].      
1942          
1942       Január 14.-én nyílik New Haven-ben a Modern Art from the Collection of the Société Anonyme tárlat a Yale Egyetemen, többek között Josef ALBERS, David BURLJUK, Naum GABO és Frank STELLA munkáival. Az év során Joaquín TORRES GARCÍA kiállít a Buenos Aires-i Galería Müller-ben. 
1942       A New York-i New Art Center-ben április 1. és május 15. között Masters of Abstract Art címmel kiállítás Burgoyne DILLER, Theo van DOESBURG, Viking EGGELING, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS és mások müveiböl. A kiállítás kapcsán Stephen C. Lion és Charmion von Wiegand szerkesztésében kötet is megjelenik Piet  Mondrian Pure pastic art és Hans Richter Orchestration of the form irásával. Carmelo ARDEN QUIN és Edgar Bailey Rio De Janeiroba utaznak, hogy felkérjék Maria Helena Vieira da Silva festömüvészt és Vincente Huidobro költöt egy absztrakt müvészettel foglalkozó folyóirat beindításában való részvételre. Visszatérve Montevideoba Arden Quin megnyeri Joaquín TORRES GARCÍA-t a tervben való részvételre.  Felkéri Rhod ROTHFUSS-t is a közremüködésre, aki elsöként fogalmazza meg a kép keretének problémáját: "...találtam egy megoldást arra, amire a kubisták nem voltak képesek: ... egyszerüen szét kell vágni a keretet".
1942       Októberben nyílik New Yorkban Peggy Guggenheim Art of this Century galériája saját gyüjteménye keresztmetszetének bemutatásával, többek között Hans ARP, Naum GABO és Piet MONDRIAN müveivel. Jorge Brito, Claudio Girola, Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO, a Buenos Aires-i Academia de Bellas Artes növendékei, Manifiesto de cuatro jóvenes [Négy fiatal manifesztuma] címmel kiáltványt adnak ki az Akadémia és a XXXII. Salón Nacional zsürije ellen. 
1943          
1943     Sophie TAEUBER-ARP január 13.-án meglátogatja  Max BILL-t Zürichhez közeli Höngg elövárosban lévö házában és - egy hibásan müködö kályha miatt - szénmonoxid mérgezésben az éjszaka során megfullad.    Tomás MALDONADO Montevideoban találkozik Joaquín TORRČS GARCIA-val. 
1943 A Pester Lloyd szeptember  26.-i számában eredetileg németül (Moderne Kunst in der Schweitz) jelent meg Kállai Ernö cikke A modern müvészet Svájcban - Szabadság és tolerancia címmel, amiben így ír: "Hogy Max Billnél maradjunk: a legkövetkezetesebb konstruktivisták közé tartozik, amennyiben az "abszolút tisztaság, a tudományos törvényszerüség, a mérhetöség iránti kérlelhetetlen akarat"-tól vezérelve alkotja képeit, rajzait, szobrait."        Joaquín TORRČS GARCIA Montevideoban megnyitja a Taller Torres García-t [Torres García Müterem] többek között Julio Alpuy, Gonzalo Fonseca, José Gurvich, Manuel Pailós, Francisco Matto, Sergio de Castro, Elsa Andrada valamint fiai, Augusto és Horacio Torres részvételével. A csoport célja a szigorú geometrián és síkfesztészeten alapuló alkotások létrehozása volt. 
1943         Rhod ROTHFUSS a montevideoi Barreiro könyvtárban állítja ki kubista, de megvágott keretü (formázott) festményeit.
1943       A Connecticut-i New Londonban októberben nyílik Société Anonyme válogatásából az Exhibition of Russian Art Vasily KANDINSKY, El LISZICKIJ, Kazimir MALRVICS, Nágyezsda UDALCOVA és mások müveiböl. Edgar Bailey [eredeti nevén Maldonado] közbenjárására Buenos Airesben Carmelo ARDEN QUIN megismerkedik Tomás MALDONADO-val, Lidy PRATI-val és Manuel Espinosa-val, akik mind készen állnak egy absztrakt müvészettel foglalkozó folyóirat beindításában való részvételre. Gyula KOSICE is csatlakozik a csoporthoz, amely a Rubí és La Fragata kávéházakban találkozik és Arturo-nak nevezi el magát. A csoport egy szintén  Arturo-nak nevezett pre-manifesztumot dolgoz ki.
1944          
1944         Ignacio Pirovano Buenos Aires-i Comte nevü galériájában látható a  Salón de pintores modernos uruguayos (Modern uruguayi festök szalonja) többek között Joaquín TORRES GARCÍA, Barradas, Cúneo, Figari, Amalia Nieto, Horacio és Augusto Torres (Joaquín Torres García fiai) alkotásaival. 
1944       Február 1.-én New Yorkban 72 éves korában tüdögyulladásban meghal Piet MONDRIAN.  
1944 Kállai Ernö kötete Cézanne és a XX. század konstruktív müvészete a budapesti Anonymus Könyvkiadó év nélküli kiadásában, ahol "…a fiatal sváci építész", Max BILL Végtelen kanyar [valószínüleg a Möbius-szalagra gondolt Kállai] címü müvéröl írja: "… pompásan lendülö önmagába visszatérö és önmagából egyre újra nekiiramló téri szerkezet..., mint elemi ösforma az ösformák között, de a tiszta szellemi lendületnek minden földi nehézséget legyözö, remek diadalaként."  (A tanulmány már 1944 tavaszán ki volt nyomtatva, de a német invázió miatt akkor nem kerülhetett forgalomba,"... mint a kultúrbolsevizmus lényeges terméke ...".)     Chicago-ban a Theobald kiadásában megjelenik KEPES György: Language of Vision címü könyve (amelyet 12 év múlva követ majd a The New Landscape in Art and Science kötet, szintén a Theobaldnál).    Márciusban Buenos Aires-ben megjelenik az Arturo: Revista de Artes Abstractas elsö száma. A kiadvány köré szervezödik az Arte-Concreto-Invención mozgalom. 
1944         Április 5.-én a Buenos Aires-i Editorial Poseidón kiadja Joaquín TORRES GARCÍA Universalismo constructivo - contribución a la unificción del arte y la cultura de América [Konstruktív univerzalizmus - hozzájárulás az amerikai müvészet és kultúra egyesítéséhez] címü terjedelmes könyvét. A kötetben külön fejezetek találhatók a konstruktív müvészetröl, az absztrakt müvészetröl, a neoplaszticizmusról, Mondrian-ról és Arp-ról.
1944     A zürichi Galerie des Eaux-vives kiadásában Max BILL elindítja az Allianz mozgalom Abstrakt/Konkrete címü folyóiratát.   Gyula KOSICE megalkotja a Röyi-t, az elsö - a nézö közremüködését igénylö - mozgó alkatrészekböl álló szobrot, így elsöje generációjának, aki kinetikus müvészettel kísérletezik. 
1944     Július 13. és 30. között, egy hónappal Párizs felszabadulása elött, a párizsi rue La Boétie  124. szám alatti lakás-üzletében  Denise René (sz. Denise Bleibtreu, aki növérével Renée-Lucienne-nel "Société Denise René" néven  divatárú üzletet üzemeltetett) megnyitja galériáját Victor VASARELY kiállításával (Vasarely. Dessins et compositions graphiques) és támogatásával. A második kiállítást - immár Párizs felszabadulása után november 10. és december 20. között - szintén VASARELY munkáinak szenteli (Les Dessins et les compositions de Vasarely), melynek sikere indítja el a Denise René galériájának karrierjét. A MOHOLY-NAGY László vezette Chicago School of Design az év során Institute of Design-ra változtatja a nevét. Tomás MALDONADO megszervezi az Arturo csoport elsö kiállítását Ignacio Pirovano Buenos Aires-i Comte galériájában Carmelo ARDEN QUIN, Benicio Núńez és Lidy PRATI alkotásaiból.
1944     Theo van DOESBURG 14 évvel ezelött lefektetett elveit követve Max BILL a baseli Kunsthalle-ban megszervezi a Konkrete Kunst kiállítást, amelyen - többek között - Josef ALBERS, BILL, DOESBURG, Verena LOEWENSBERG, Richard Paul LOHSE és Piet MONDRIAN munkáit is kiállítja. A katalógusban Ein Standpunkt címmel közöl tanulmányt.    
1945          
1945 Január elején bombatalálat éri MOLNÁR Farkas budapesti Lotz Károly utcai villáját. Molnár súlyosan megsebesül és pár nappal később, január 12.-én belehal sérüléseibe.     John W. Mauchly és J. Jesper Eckert megépítik az ENIAC-ot (Electronic Numerical Integrator And Computer), az elsö általános célú elektronikus számítógépet. Ez még nem Neumann-elvű gép volt, csak a számításhoz szükséges adatokat tárolta, a programot kapcsolótáblán kellett beállítani. A gép elektroncsővel működött, a programozása kizárólag gépi nyelven történt, A gép súlya 30 tonna volt, és 18 ezer rádiócsövet tartalmazott. A programozáshoz 6000 kapcsolót kellett átállítani. Januárban jelenik meg Montevideoban a Taller Torres-García [Torres García Müterem] kiadásában a Removedor [Oldószer] folyóirat elsö száma. A periodika "a konstruktivizmus ideáiért folyatott küzdelem lapja". 1953-as megszünéséig összesen 26 szám jelent meg.  
1945         Januárban Buenos Airesben beindul az Invención füzetek kiadása. Az Invención No.1 Gyula KOSICE munkáinak van szentelve - elsö alkalommal közlik Röyi címü mobil szobrának fotóját. Az Invención No.2 száma Eduardo Bailey irásait tartalmazza. Itt közli a La batalla por la invención [Küzdelem az invencióért] címü manifesztumát.
1945     A párizsi Galerie René Drouin rendezi (Nelly van Doesburg [Doesburg özvegye] segítségével) június 15. és július 13. között a Art Concret kiállítást Hans ARP, César DOMELA, Robert és Sonia DELAUNAY, Otto FREUNDLICH, Jean GORIN, Auguste HERBIN, Vasily KANDINSKY, Alberto MAGNELLI, Piet MONDRIAN, Antoine PEVSNER, Sophie TAEUBER-ARP és Theo van DOESBURG munkáinak bemutatásával. Modern Art from the Collection of the Société Anonyme címmel látható tárlat a Mount Holyoke College-ben (South Hadley, Mass.) David BURLJUK, Vasily KANDINSKY, Piet MONDRIAN, Nágyezsda UDALCOVA és mások müveiböl. A nyolc esztendös braziliai diktatúra megszüntével Mario Pedroso müvészettörténész és mükritikus visszatér számüzetéséböl és a Rio de Janeiro-i avantgárd mozgalom szervezésébe kezd.
1945         Szeptemberben Eduardo Bailey, Manuel ESPINOSA, Claudio GIROLA, Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO csatlakoznak az argentin kommunista párthoz. Elméleti jellegü viták miatt az Invención csoport kettébomlik. Eduardo Bailey, Manuel ESPINOSA és Lidy PRATI követik Tomás MALDONADO-t , míg 
Gyula KOSICE Carmelo ARDEN QUIN-nel marad.



1945         Október 8.-án nyílik Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Buenos Aires-i lakásán az Art Concret Invention címü multidiszciplináris kiállítás (a meghívó szerint: "Elmélet, vita, zene, festészet, szobrászat és elementarista konkrét versek") Ramón Melgar, Juan Carlos Paz, Esteban Eitler, Rhod ROTHFUSS, Gyula KOSICE, Carmelo ARDEN QUIN és Valdo Wellington részvételével. Arden Quin szabálytalan keretben lévö absztrakt festményeket és mobil szobrot, Rothfuss egy figuratív festményt poligonális keretben, míg Kosice mobil szobrokat mutat be.
1945         Buenos Airesben több részre szakad az Arte-Concreto-Invención mozgalom. Megalakul a Grupo Madí, a Perceptismo és más kisebb csoportok. (->RÉSZLETEK)
1945         December 2.-án az Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Buenos Aires-i lakásán rendezett októberi kiállítást követöen a Movimiento Arte-Concreto-Invención tagjai a (volt Bauhäusler) Grete Stern fotográfus Ramos Mejía-i házában rendezi második tárlatukat. Itt mutatják be Carmelo ARDEN QUIN és Rhod ROTHFUSS koplanáljaikat (coplanalos), melyek egy adott szerkezettel egybekapcsolt geometriai elemek kombinációi.
1946          
1946 Gács Vera (késöbb: Vera MOLNAR) elkészíti elsö non-figuratív  (absztrakt geometrikus) munkáit. Moszkvában Georgios Costakis a szovjet-orosz konstruktivista müvészek alkotásaiból álló gyüjteménye kialakításába kezd. (->RÉSZLETEK)    Abstract and Cubist Art címmel látható tárlat a Duke Egyetemen (Durham, North Carolina) Kazimir MALEVICS, Piet MONDRIAN, Nágyezsda UDALCOVA, Paul Klee és mások müveivel. Lucio FONTANA Buenos Airesben Jorge Romero Brest és Jorge Larco társaságában megalapítja az Academia Altamira-t. 
1946       Az amerikai Electronics Associates, Inc. kifejleszti az elsö pont-plottereket. A Xerox cég forgalomba hozza a D-modellt, az elsö szárazon müködö másológépet.  Február 20.-án Edgar Bayley  Sobre Arte Concreto címmel közöl cikket a Buenos Aires-i Orientación folyóiratban, amelyben történelmi kontextusba helyezi a konkrét müvészetet: egyfelöl a II. Világháború utáni helyzetbe, másfelöl a tudományos technikai forradalom adta lehetöségek terébe, kiemelve a  az orosz konstruktivizmussal, a holland neoplaszticiszmussal és a Bauhaus (különösen az alkalmazott müvészet területén elért) eredményeivel való folytonosságot.
1946       Az amerikai légierö számára a Whirlwind projekt keretében Robert Everett kifejleszti a Light Gun [fény-pisztoly] eszközt. A light-gun a fényceruza elödje. A project célja a légiirányítás real-time irányítása dinamikus interaktív grafika támogatásával.  Március 18. és április 3. között látható a Buenos Aires-i Salón Peuser-ben az Asociación Arte Concreto-Invención egyesület kiállítása, amelynek kapcsán a csoport valamennyi tagja (Tomás MALDONADO, Eduardo Bailey, Alfredo HLITO,Enio IOMMI, Raúl Lozza és testvérei: Rafael és Rembrandt, Alberto Molemberg, Primaldo Mónaco, Oscar Núńez valamint Jorge Souza) aláírják a  Manifiesto Invencionista elnevezésü kiáltványukat.  A Manifestoban rögzítik, hogy "az ábrázolás fikciójának müvészete lejárt ...  tudományos esztétika váltja fel az ezeréves spekulatív és idealista esztétikát ... az invenció öröméért ... az elit müvészet ellen ... NEM KERESNI, NEM TALÁLNI: KITALÁLNI!"
1946         Júniusban Buenos Aires utcáin terjesztik a Moviemento MADI röpiratát. (->RÉSZLETEK)
1946     Naum GABO áttelepül Londonból az Egyesült Államokba.   Mario Pedrosa a Rio de Janeiro-i Correio da Manhá napilapban avantgárd vitarovatot nyit.
1946     Július 19. és augusztus 18. között kerül megrendezésre  Párizsban az elsö Salon des Réalités Nouvelle  Art Abstrait, Concret, Constructivisme, Non figuratif. (->RÉSZLETEK)     
1946         Augusztus 3. és 6. között Buenos Airesben látható az elsö Madí kiállítást. (->RÉSZLETEK) 
1946         Augusztus elején, egyidöben a Madi csoport elsö kiállításával és megalakulásával, jelenik meg Buenos Airesben az Asociación Arte Concreto-Invención csoport kiadásában az Arte Concreto-Invención elnevezésü lap Tomás MALDONADO szellemi irányításával. A laphoz csatlakozik még: Manuel ESPINOSA, Lidy PRATI és késöbb Alfredo HLITO, Primaldo Mónaco valamint  Jorge Souza. A lap közli Enio IOMMI elsö konkrét szobrának (Direcciones opuestas) reprodukcióját és Alberto Molemberg elsö koplanalját (Función blanca).
1946         Augusztusban Buenos Airesben élénk vita bontakozik ki az új müvészeti irányzatok körül. Félix Molina Tellez az Aquí Está lapban publikál támogató cikket Madí: capilla artistica de los nuevos iluminados [Madi: az új megvilágosodás müvészi kápolnája] címmel; a Removedor-ban Saradí Cabrera (a Taller Torres Garcia-ból) az Originalidad e Invención [Az eredetiség és invenció] címü cikkében viszont élesen támadja a Madit. 
1946         Augusztus végén rendezi második kiállítását az Asociación Arte Concreto-Invención csoport a Buenos Aires-i Galería Pacífico-ban. Juan MELÉ és Raúl LOZZA bemutatják elsö koplanáljaikat.
1946         Szeptember 5.-én nyílik a Buenos Aires-i Centro de Profesores Diplomados de Enseńanza Secundaria-ban  az Asociación Arte Concreto-Invención csoport harmadik kiállítása. 
1946         Október 11. és 23. között látható a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plasticos-ban az Asociación Arte Concreto-Invención csoport negyedik kiállítása. 
1946         Október 14. és 31. között kerül sor Buenos Airesben a Salón Altamira-ban a Grupo Madi második kiállítására Carmelo ARDEN QUIN,  Eduardo Bailey, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Ossona, Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER és Valdo Wellington részvételével.  
1946       November 24.-én leukémiában 51 éves korában meghal MOHOLY-NAGY László. Hamvait Chicagoban temették el, sírjánál Walter GROPIUS mondott gyászbeszédet. November 2. és 18. között kerül sor Buenos Airesben a Galerías Pacifíco Bohemian Club-jában a Grupo Madi harmadik kiállítására Carmelo ARDEN QUIN, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Esteban Eitler, Juan Esteban Fassio, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER és Valdo Wellington részvételével.  
1946         Novemberben Buenos Airesben     megjelenik a Manifesto Blanco. (-> RÉSZLETEK)
1946         Decemberben Buenos Airesben megjelenik a Boletin de l'Asociación Arte Concreto-Invención No.2, az  Asociación Arte Concreto-Invención csoport lapjának (korábban: Arte Concreto-Invención) második száma. Tomás MALDONADO a Torres-García contra el arte moderno címü cikkében keményen válaszol az uruguayi Romovedor-ban megjelent, a Taller Torres García nézeteit közvetítö cikkre. Kifejti, hogy a konstruktív univerzalizmus eklektikus, dekadens és ellentmondásos, mert összekeveri a modern absztrakció és a figuratívitás elemeit. A polémia felszínre hozta az uruguayi konstruktívek és az argentín konkrétok közötti jelentös különbségeket. 
1946         December 9.-én nyílik Montevideoban a Salón AIAPE (Asociación de los Intelecuales, Artistas, Periodistas y Escritores) a Grupo Madí elsö nemzetközi kiállítása. Résztvevök: Carmelo ARDEN QUIN, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Esteban Eitler, Juan Esteban Fassio, Ricardo Humbert, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Ricardo Pereyra, Aldo Prior, Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER   és Rodolfo Uricchio. Mindeddig Maldonado Asociación Arte Concreto-Invención csoportja és az Arden Quin valamint Kosice vezette Grupo Madi egymás mellett léteznek, egyfajta koexisztenciában.
1947          
1947 Gács Vera (késöbb: Vera MOLNAR) ösztöndíjjal Rómába utazik, ahol a Villa Julia-ban dolgozik. Nem tér vissza Magyarországra, hanem áttelepül Párizsba; azóta is ott él és dolgozik.   Párizsban megjelenik a Réalítés nouvelles 1947 No. 1 album, amely az elözö évi SRN (Salon des Réalités Nouvelle) katalógusa. Megjelenik MOHOLY-NAGY László Vision in Motion [Látás mozgásban] címü könyve  posztumusz kiadásban. A Carmelo ARDEN QUIN és Gyula KOSICE közötti feszültség következtében Buenos Airesben szétesik a Grupo Madí. Esteban Eitler, Martín és Ignacio BLASZKO Arden Quint követik. Rhod ROTHFUSS, Anibal J. Biedma, Nelly Esquivel, Juan Pedro Delmonte, Diyi Laań, Rodolfo Uricchio és még néhányan Kosicével tartanak. Kosice Madinemsor-nak nevezi át a csoportot, azonban kis idö múlva visszaveszi a Madí nevet.[1]
1947     François  MORELLET Párizsban találkozik Joël STEIN-nel (késöbb közösen alakitják meg a GRAV csoportot).   Februárban, reagálva a Lucio FONTANA ihletett Manifesto Blanco [Fehér kiáltvány]-ra, Tomás MALDONADO a Buenos Aires-i Arquitectura építészeti folyóiratban Volumen y dirección en las artes del espacio  [Tömeg és irány a tér müvészetében] (késöbb: Espacialismo y artes espaciales) címmel közöl írást.
1947         Február és március között indítja útjára Gyula KOSICE az Arte Madí Universal No. 0 (no. 1) folyóiratot, amelyböl 1954-ig 8 szám jelenik meg. Kosice e lapban jelenteti meg  a Manifiesto de la escuola [Az iskola manifesztuma] címü kiáltványt spanyolul és franciául. (Ez a szöveg ugyanaz, mint az 1946. augusztusában a Galería Van Riel-ben tartott elsö Madí kiállítás megnyitójaként Carmelo ARDEN QUIN által felolvasott Introduccion al Manifesto röpirat. Az aktus nem járult hozzá barátságuk helyreállításához - Arden Quin 60 év elteltével is plagizáló [Falliknak (=fasz)] hívja Kosicét.)
1947     Max BILL gipszböl készítí a Koninuität címü szobra nagyléptékü változatát Zürichben (amely a következö évben vandalizmus áldozata lesz). Március 19. és április 12 között a New York-i Rose Fried Gallery-ben Charmion von Wiegand rendezi a The White Plane címü kiállítást, ahol 18 müvel szerepel Ilya BOLOTOWSKY, Burgoyne DILLER, Fritz GLARNER, Josef ALBERS, Kazimir MALEVICS és Piet MONDRIAN. A venezuelai Carlos CRUZ-DIEZ New Yorkba utazik a reklám szakmát kitanulni.
1947     Párizsban júliusban nyílik a második Salon des Réalités Nouvelle (SRN).  A dél-amerikai geometrikus csoportokból Juan del Prete, Manuel ESPINOSA,  Alfredo HLITO, Enio IOMMI, Jacqueline Lorin Kaldor, Diyi Laań, Gyula KOSICE, Tomás MALDONADO, Juan MELÉ, Alberto Molemberg, Lidy PRATI,  Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Jorge Souza, Rodolfo Uricchio, Gregorio VARDÁNEGA és Virgilio Villalba alkotásai vesznek részt a szalonon. Dan FLAVIN beiratkozik a Brooklyn-i (USA) papneveldébe, ahol öt évet tölt el. Július 2.-án nyílik a Buenos Aires-i Atelier de Faustoban a Muestra Retrospectiva de Martín Blaszko [Martín BLASZKO retrospektív tárlata].
1947         Szeptember 1. és 15. között látható a Buenos Aires-i Galerías Pacifico Bohemian Clubjában a Movimiento Madinemsor Universal rendezésében Gyula KOSICE verseinek és 32 szobra fotóinak kiállítása. Ekkor mutatja be elöször a neon-, ill. argongázzal töltött fénycsövekböl készített  Estructuras lumínosa elnevezésü fény-reliefjeit.
1947         A brazil Hélio OITICICA Washingtonba (DC) költözik két évre.
1947         Szeptember 11.-én nyílik Eduardo Bailey rendezésében a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plásticos helyíségében Manuel ESPINOSA és Tomás MALDONADO Pintura Concreta [Konkrét festészet] címü közös kiállítása.
1947         Október 30. és november 1. között látható a Buenos Aires-i Salón Kraft-ban az Arte Nuovo  címü csoportos tárlat.  (→ RÉSZLETEK)
1947         November 27. és december 5. között látható a Buenos Aires-i Galería Payer-ben a második Arte Nuovo [Új müvészet] címü csoportos tárlat.
1947         Decemberben Buenos Airesben a LOZZA fivérek kiválnak az Asociación Arte Concreto-Invención csoportból.   (→ RÉSZLETEK)
1947         Az év végére a Buenos Aires-i absztrakt geometrikus müvészet szcénáját 4 csoport határozza meg: az Asociación Arte Concreto-Invención csoport Tomás MALDONADO irányításával, Raúl LOZZA Perceptismo csoportja, Carmelo ARDEN QUIN Madí csoportja és Gyula KOSICE Madi(nemsor) csoportja.
1948          
1948     Gács Vera Párizsba költözése után együtt dolgozik Molnár Ferenccel. Házasságot kötnek és innentöl a Vera MOLNAR nevet használja.  New Yorkban megjelenik Charles Biederman: Art as the Evolution of Visual Knowledge címü, 1938 és 1946 között írt könyve a konstruktivizmus és az absztrakt müvészet történelmi fejlödéséröl. Alexander CALDER Braziliába látogat és kiállít a Rio de Janeiro-i új Museo de Arte Moderna-ban (MAM-RJ). Mario Pedrosa konferenciát rendez Calder munkáiról, s válik a konkrét müvészet rioi terjesztöjévé.
1948       Az MIT Press Bostonban megjelenteti Norbert Wiener matematikus Cybernetics: Or Control and Communication in the Animal and the Machine [Kibernetika vagy szabályozás és hírközlés élőlényekben és gépekben] címü alapvetö könyve. Wiener a kibernetikát a szabályozás tudományának definiálja élő és nem élő rendszerekben egyaránt. A szabályozás - akárcsak az információ - általános fogalom, amellyel jellemezhető minden rendszer, így az összes szervezet és tevékenység is, függetlenül attól, hogy az gazdasági vagy esztétikai természetü. A kötet nagy hatással van a kinetikus és luminkinetikus müvészet kialakulására. (A kötet magyarul 26 év múlva jelenik meg Budapesten a Gondolat Kiadónál.)  Március 4.-én nyílik a Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) Centro Cultural Israelita kultúrális központban a 42 Artistas Figurativos, No Figurativos, Abstracis y Concretos címü csoportos tárlatot, többek között Carmelo ARDEN QUIN,  Martín BLASZKO, Manuel ESPINOSA, Raúl és Rafael LOZZA, valamint Oscar Núńez részvételével.

1948         Március 18.-án nyílik a Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) Centro Cultural Israelita kultúrális központban kiálítás Raúl LOZZA festményeiböl. 
1948         Április 4.-én rendezi Carmelo ARDEN QUIN Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) lakásában az Acte essentiel! Matinée Madiste! matinét. A francia nyelvü meghívó hátsó oldalán a következö szöveg olvasható: Avant Madí rien. Aprčs Madí rien non plus. [A Madi elött semmi. A Madi után még kevésbé.] A matinén Arden Quin, Martín és Ignacio BLASZKO, E. Levin és S. Rojas müveit állitják ki. Arden Quin kiállítja elsö Formes gable [Kerek formák] munkáit.
1948     Május elején Tomás MALDONADO Európába utazik, ahol számos konkrét müvésszel (Max BILL, Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART, Richard Paul LOHSE, Max Huber, Bruno MUNARI és Georges VANTONGERLOO) teremt kapcsolatot. Ezek a találkozások meghatározók lesznek a Buenos Aires-i Asociación Arte Concreto-Invención csoport esztétikai orientációjában. A csoport tagjai visszatérnek a derékszögü és négyszög alakú képekhez.    
1948     Párizsban július 23. és augusztus  29. között kerül megrendezésre a 3čme Salon Réalités Nouvelles (SRN).             (→ RÉSZLETEK) Augusztusban a Connecticut-i Norfolk Art School-ban a Société Anonyme válogatást mutat be többek között Josef ALBERS, BORTNYIK Sándor és David BURLJUK müveiböl.  
1948       Barnett NEWMAN megfesti az Onement címü képét (amelynek a hatvanas években nagy hatása lesz az amerikai müvészekre); munkája egyelöre visszautasításra talál. Júliusban nyílik, Carmelo Arden Quin kezdeményezésére, a Galería Madí Martín Blaszko Buenos Aires Cabrera utcai lakásában. ARDEN QUIN kiállítja az Estructuras extensas [kiterjeszthetö strúktúrák] elnevezésü mozgatható (mobil) szobrait. A mü részei és így súlypontja eltolhatók és ezzel egészen más kompozíció hozható létre. Láthatók még Arden Quin Superposiciónes (Indios-nak is hívott) festményei is. Martín BLASZKO a Columna Madí címü fehér monokróm szobrát állítja ki.
1948     A párizsi Arts magazin júliusi számában a 3čme Salon Réalités Nouvelles kapcsán Pierre Descargues közöl Le groupe d'avant-garde Madí címmel kritikát, amelyben többek között ezt írja: "… ez a robbanás pillanata a festészetben. A müvészet széttöri a derék[szögü] négyszögletes képet. Brutális, barbár, arcátlan, teljesen új. ... olyan, mint az indián müvészet, érzed a pampákat ... még esetlen, de zseniális. Imádnivaló az ilyen ifjúság."    
1948         Augusztus 2.-án nyílik a Buenos Aires-i Teatro del Pueblo-ban a Movimento Madínemsor (Gyula KOSICE csoportja) kiállítása.
1948         Augusztus 9. és 21. között látható Eduardo Bailey rendezésében a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plásticos  (SAAP) helyíségében Enio IOMMI Juan MELÉ Virgilio VILLALBA közös kiállítása.
1948     Németország amerikai megszállási hatósága megbízza Max BILL-t, hogy készítsen szakvéleményt a német müvészeti föiskolák háború utáni állapotáról.                     (→ RÉSZLETEK)   Augusztus 12. és szeptember 26. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel három termében, feltehetöen a párizsi Salon Réalités Nouvelles (SRN) mintájára, a Salón de Nuevas Realidades: Arte Abstracto, Concreto, No figurativo címü tárlat 28 müvész részvételével külön csoportokba rendezve. Az Arte Concreto-Invención csoportot Manuel ESPINOSA, Claudio GIROLA, Alfred HLITO, Enio IOMMI, Tomás MALDONADO, Juan MELÉ, Alberto Molenberg, Lidy PRATI, Jorge Sousa, Gregorio VARDÁNEGA és Virgilio VILLALBA; a Madí csoportot Carmelo ARDEN QUIN, Martín BLASZKO és Rhod ROTHFUSS, míg a függetleneket Juan Del Prete, Forte és Yente képviselték.
1948     Ellsworth KELLY Párizsba költözik. GABO - PEVSNER kiállítás látható a New York-i MoMA-ban. A nyár végén Carmelo ARDEN QUIN Párizsba utazik.
1948     Szeptemberben Carmelo ARDEN QUIN Párizsban talákozik Michel Seuphor-ral, aki bemutatja Georges VANTONGERLOO-nak; Arden Quin elkezdi a Formes blanches sorozatát.    
1948         Októberben jelenik meg Buenos Airesben a Madimensor jegyzésében az Arte Madí Universal No. 2 száma. Ebben a számban publikálja Gyula KOSICE angolul a Manifiesto Madí-t, valamint a Diccionario portátil Madí-t [Hordozható Madí szótár] és ugyancsak itt jelenik meg Grete Stern Madí fotomontázsa.
1948         Októberben a Buenos Aires-i Editorial Diálogo kiadja Abraham Haber: Raúl Lozza y el Perceptismo [Raúl LOZZA és a percepcionizmus] címü könyvét. Lozza konkrét festészete matematikai és fizikai szemléletet tartalmaz - érvel Haber. "Nyilt struktúrák" bevezetésével definiál alakzatokat, ahol a centrifugális viszonyok határozzák meg a síkformát, valamint értelmezi a sikfelületi forma-szín összefüggésre kidolgozott kvalimetriáját. Lozza alkalmazza elöször a color field elnevezést és technikát.
1948         Október 24.-én nyílik  a  Caracas-i Salón Mercaderes-ben a Mimó Mena y el Grupo Concrete Buenos Aires kiállítás. Mimó mellett, többek között, Juan Del Prete, Alfredo HLITO, Juan MELÉ, Lidy PRATI, Jorge Souza és N. de Souza müvei is láthatók. A fiatal venezuelai müvészek számára ez a tárlat volt az elsö találkozás az argentín konkrét müvészettel. 
1948         November - december körül jelenik meg Buenos Airesben az összesen két számot megélt Ciclo nevü lap elsö száma. A lap különös keveréke volt a szürrealista és konkrét müvészetnek. (A szerkesztöbizottság tagjai: Aldo Pellegrini, Enrique Pichón Rivičre és Elías Piterbarg; laptervet  Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO készítik.) Elsö alkalommal jelennek meg spanyolul Piet Mondrian, Moholy-Nagy László és Max Bill írásai.
1948         Decemberben Alfredo HLITO-t és Tomás MALDONADO-t a "müvészeti kérdésekben való elhajlásért" kizárják az argentin kommunista pártból. [2]
1949          
#####     A hamburgi Claasen & Goverts kiadja Max Bense: Konturen Einer Geistesgeschichte Der Mathematik II. Die Mathematik in der Kunst [A matematika szellemtörténetének körvonalai II.: Matematika a müvészetben] címü tanulmányát.      
#####     A winterthuri Das Werk 3. száma közli Max BILL: Die mathematische Denkweise in der Kunst unserer Zeit  [Matematikai gondolkodás korunk müvészetében] címü tanulmányát. A The University of Illinois Press (Urbana) kiadja Claude E. Shannon és Warren Weaver: The Mathematical Theory of Communication [A kommunikáció matematikai elmélete] címü könyvét. A kötet Shannon elözö évben a Bell System Technical Journal-ban megjelent tanulmányának kibövített változata. (A kötet magyarul 37 év múlva jelenik meg Budapesten az OMIKK kiadásában.) A március-áprilisi második számmal megszünik a Buenos Airesben megjelenö Ciclo nevü lap. 
1949       Júniusban Bostonban  Société Anonyme of the Twentieth Century Painting címmel nyílik tárlat az Institute of Contemporary Art-ban többek között Fritz GLARNER, Wassily KANDINSKY, Paul Klee, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS, Piet MONDRIAN alkotásaiból. A tárlat egy bövített változata (Burgoyne DILLER és MOHOLY-NAGY László müveivel kibövitve) nyílik ugyanott szeptemberben. Júniusban tart elöadássorozatot Léon Degand a Buenos Aires-i Instituto de Arte Moderno-ban Del arte figurativo al arte abstracto: El arte abstracto en Francia [Figuratív és absztrakt müvészet: absztrakt müvészet Franciaországban] címmel.
1949     Tomas MALDONADO  meglátogatja Max BILL-t Zürichben. BREUER Marcell tervei alapján készül el a kiállítási ház a New York-i MoMA kertjében. Augusztus 8.-án 75 éves korában Montevideoban meghal Joaquín TORRES GARCÍA, a konstruktív univerzalizmus megalapítója, és tágabb értelemben a dél-amerikai konstruktivizmus  megalapozója.
1949     John CAGE meglátogatja Ellsworth KELLY-t Párizsban. Cage is Kelly levelezésben állnak egészen Kelly 1954-es Egyesült Államokba való visszatértéig. Donald JUDD a New York-i Columbia Egyetemen filozófiát hallgat (1953-ban végez) és az Art Students League-ben nappali tagozaton folytat müvészeti tanulmányokat. Szeptemberben Buenos Airesben a XXXIX. Salón Nacional de Bellas Artes [Nemzeti Szépmüvészeti Szalon] megnyitóján a peronista kormány oktatásügyi minisztere ünnepi beszédében elítéli az absztrakt müvészetet: "… ami megbukott, bár képviselöi örökkévalóságot remélnek munka nélkül, tanulmányok nélkül, felkészültség és erkölcs nélkül ... absztrakt müvészet: a tisztátalanság müvészete, perverzió, a becstelenség müvészete - mindezt visszautasítjuk".
1949     Október 15. és november 13. között látható a zürichi Kunsthaus-ban Antoine PEVSNER, Georges VANTONGERLOO és Max BILL közös kiállítása; a katalógusba Bill ír tanulmányt die mathematische denkweise in der kunst unserer zeit [Matematikai gondolkodás korunk müvészetében] címmel. A cikk újraközli a Winterthur-i Das Werk 1949/3. számában megjelent tanulmány ujraközlése.   A braziliai Săo Paulo Museu de Arte Moderna (MAM-SP [Museu de Arte Moderna - Săo Paolo]) mérföldkönek számító kiállítással nyit Do figurativismo ao Abstractionismo címmel; a 95 kiállított munkát a francia René Drouin és Denise René válogatták sok európai müvész alkotásaiból (Victor VASARELY is a beválogatottak között volt). A kiállítás továbbutazik Buenos Airesbe.
1949         Október 23. és 31. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel termeiben a második Salón Argentino de Arte No figurativo (abstracto - concreto -madí - madínemsor) [Az argentín non-figurativ müvészet szalonja (absztrakt - konkrét - madi- madinemsor)]. A 18 résztvevö között van Carmelo ARDEN QUIN, Aníbal Biedma, Edgar Bayley, Martín BLASZKO, Juan Del Prete,  Esteban Eitler, Alfredo HLITO, Enio IOMMI, Gyula KOSICE, Diyi Laań, Tomás MALDONADO, Lidy PRATI, Rhod ROTHFUSS, Virgilio VILLALBA, Wainstein és Yente.
1949         Október 31. és november 12. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel-ben Raúl LOZZA elsö perceptista  tárlata Primera exposición de pintura perceptista  címmel. A kiállítas katalógusába Abraham Haber ír. Ugyanitt található Lozza, a perceptizmus alapelveit leszögezö kiáltványa a Manifiesto Perceptista. Ebben így ír: "... A perceptizmust nem egészíti ki a környezet, de ö maga hat a környezet alakítására. ... új korszakot nyit a Müvészetben ... elöször érte el a szín-sík valóságát ... feloldotta a forma és tartalom örökös ellentmondását, vagyis az ábrázoló müvészet lényegi belsö ellentmondását és az absztrakt müvészet lidércnyomását".
1949         A Boletín 2 del Centro de Estudiantes de Arquitectura lapban Tomás MALDONADO megjelenteti elsö cikkét az ipari formatervezésröl. 
1949     (Az argentin) Claudio GIROLA Párizsban - ahol találkozik Georges VANTONGERLOO-val -  és Milánóban dolgozik. A milánói Salto galériában egyéni kiállitást rendez, késöbb ugyanott a Movimiento de Arte Concreto-val van csoportos tárlata.   A Buenos Aires-i Atelier Fausto-ban nyílik Martín BLASZKO elsö retrospektív tárlata.
      VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK    
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
           
       
       

[1]
Andras Szollosi-Nagy:
[73]p115
[2]
Andras Szollosi-Nagy:
[72]p50