KONSTRUKTÍV ÉS KONKRÉT PÁRHUZAMOS TÖRTÉNETEK 1940 - 1949: | |||||
Év | Magyarország | Közép-, és Kelet-Európa | Nyugat-Európa | Észak-Amerika | Dél-Amerika |
1940 | |||||
1940 | Sophie TAEUBER-ARP, Sonia DELAUNAY és más müvészek a német invázió elöl menekülve Párizsból a dél-franciaországi Grasse-ba költöznek, ahol egy 1943-ig müködö müvésztelepet alapítanak. | Piet MONDRIAN New Yorkba költözik és csatlakozik az American Abstract Artists mozgalomhoz, amelyik tiltakozik a MoMA absztrakcióellenes politikája ellen. A mozgalomhoz, töbek között, csatlakozik Ad REINHARDT valamint az USA-ban élö európaiak közül Josef ALBERS és MOHOLY-NAGY László is. | |||
1940 | December 31.-én Dessauban megszületik (Klaus Wolf) Imi KNOEBEL. | Buenos Airesben Miguel Martinez és Carmelo ARDEN QUIN közös mütermet bérelnek. Martinez bemutatja ismerösét, Gyula KOSICE-t [korábban: Fernando Fallik] Arden Quin-nek. | |||
1941 | |||||
1941 | Március 31.-én a moszkvai Metropol szállóban szovjetellenes tevékenység vádjával letartóztatják Herwarth Waldent, a Der Sturm alapítóját. | Konrad Zuse Németországban továbbfejleszti korábbi programozható számológépét. A Z3 az első szabadon programozható, teljesen programvezérelt számítógép, amely 24 bites szavakkal dolgozott és memóriájában 16 adatot tudott tárolni. Zuse három évvel megelözi az amerikai számítógép-fejlesztéseket. | Buenos Airesben Carmelo ARDEN QUIN kapcsolatba kerül Godofredo Iommi és Edgar Maldonado [Tomás Maldonado fivére, késöbb a Bailey nevet veszi fel] költökkel, akikkel együtt dolgozik az El Universitario lapban és a Radio del Pueblo-ban. | ||
1941 | Október 31.-én az oroszországi Szaratov-i munkatáborban éhenhal Herwarth Walden politikai fogoly. | A Max BILL alapította zürichi Allianz Verlag Bill szerkesztésében kiadja a 5 Constructionen - 5 Composition, 10 Original Grafische Blätter tíz lapból áló grafikai mappát Max BILL, Richard Paul LOHSE, Leo LEUPPI, Sophie TAEUBER-ARP és mások müveivel. | A New Haven-i Yale Egyetem befogadja a Société Anonym, Inc. (Kathrine S. Dreier és Marcel Duchamp) ajándékát: 141 müvész 135 olajképét, 7 szobrát, 186 rajzát valamint 180 fotóját és sokszorosított grafikáját. A gyüjtemény a Yale University Art Gallery-ba kerül. | Julio LE PARC megkezdi tanulmányait a Buenos Aires-i Academia de Bellas Artes-en. Ugyanezen a föiskolán tanít Lucio FONTANA, aki a háború miatt visszatért Olaszországból Argentinába. | |
1941 | Moszkvában december 30.-án tüdöbajban meghal El LISZICKIJ. Utolsó munkája egy háborús propaganda plakát volt: Davajtye pobolse tankov! [Adjatok több tankot!]. | ||||
1942 | |||||
1942 | Január 14.-én nyílik New Haven-ben a Modern Art from the Collection of the Société Anonyme tárlat a Yale Egyetemen, többek között Josef ALBERS, David BURLJUK, Naum GABO és Frank STELLA munkáival. | Az év során Joaquín TORRES GARCÍA kiállít a Buenos Aires-i Galería Müller-ben. | |||
1942 | A New York-i New Art Center-ben április 1. és május 15. között Masters of Abstract Art címmel kiállítás Burgoyne DILLER, Theo van DOESBURG, Viking EGGELING, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS és mások müveiböl. A kiállítás kapcsán Stephen C. Lion és Charmion von Wiegand szerkesztésében kötet is megjelenik Piet Mondrian Pure pastic art és Hans Richter Orchestration of the form irásával. | Carmelo ARDEN QUIN és Edgar Bailey Rio De Janeiroba utaznak, hogy felkérjék Maria Helena Vieira da Silva festömüvészt és Vincente Huidobro költöt egy absztrakt müvészettel foglalkozó folyóirat beindításában való részvételre. Visszatérve Montevideoba Arden Quin megnyeri Joaquín TORRES GARCÍA-t a tervben való részvételre. Felkéri Rhod ROTHFUSS-t is a közremüködésre, aki elsöként fogalmazza meg a kép keretének problémáját: "...találtam egy megoldást arra, amire a kubisták nem voltak képesek: ... egyszerüen szét kell vágni a keretet". | |||
1942 | Októberben nyílik New Yorkban Peggy Guggenheim Art of this Century galériája saját gyüjteménye keresztmetszetének bemutatásával, többek között Hans ARP, Naum GABO és Piet MONDRIAN müveivel. | Jorge Brito, Claudio Girola, Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO, a Buenos Aires-i Academia de Bellas Artes növendékei, Manifiesto de cuatro jóvenes [Négy fiatal manifesztuma] címmel kiáltványt adnak ki az Akadémia és a XXXII. Salón Nacional zsürije ellen. | |||
1943 | |||||
1943 | Sophie TAEUBER-ARP január 13.-án meglátogatja Max BILL-t Zürichhez közeli Höngg elövárosban lévö házában és - egy hibásan müködö kályha miatt - szénmonoxid mérgezésben az éjszaka során megfullad. | Tomás MALDONADO Montevideoban találkozik Joaquín TORRČS GARCIA-val. | |||
1943 | A Pester Lloyd szeptember 26.-i számában eredetileg németül (Moderne Kunst in der Schweitz) jelent meg Kállai Ernö cikke A modern müvészet Svájcban - Szabadság és tolerancia címmel, amiben így ír: "Hogy Max Billnél maradjunk: a legkövetkezetesebb konstruktivisták közé tartozik, amennyiben az "abszolút tisztaság, a tudományos törvényszerüség, a mérhetöség iránti kérlelhetetlen akarat"-tól vezérelve alkotja képeit, rajzait, szobrait." | Joaquín TORRČS GARCIA Montevideoban megnyitja a Taller Torres García-t [Torres García Müterem] többek között Julio Alpuy, Gonzalo Fonseca, José Gurvich, Manuel Pailós, Francisco Matto, Sergio de Castro, Elsa Andrada valamint fiai, Augusto és Horacio Torres részvételével. A csoport célja a szigorú geometrián és síkfesztészeten alapuló alkotások létrehozása volt. | |||
1943 | Rhod ROTHFUSS a montevideoi Barreiro könyvtárban állítja ki kubista, de megvágott keretü (formázott) festményeit. | ||||
1943 | A Connecticut-i New Londonban októberben nyílik Société Anonyme válogatásából az Exhibition of Russian Art Vasily KANDINSKY, El LISZICKIJ, Kazimir MALRVICS, Nágyezsda UDALCOVA és mások müveiböl. | Edgar Bailey [eredeti nevén Maldonado] közbenjárására Buenos Airesben Carmelo ARDEN QUIN megismerkedik Tomás MALDONADO-val, Lidy PRATI-val és Manuel Espinosa-val, akik mind készen állnak egy absztrakt müvészettel foglalkozó folyóirat beindításában való részvételre. Gyula KOSICE is csatlakozik a csoporthoz, amely a Rubí és La Fragata kávéházakban találkozik és Arturo-nak nevezi el magát. A csoport egy szintén Arturo-nak nevezett pre-manifesztumot dolgoz ki. | |||
1944 | |||||
1944 | Ignacio Pirovano Buenos Aires-i Comte nevü galériájában látható a Salón de pintores modernos uruguayos (Modern uruguayi festök szalonja) többek között Joaquín TORRES GARCÍA, Barradas, Cúneo, Figari, Amalia Nieto, Horacio és Augusto Torres (Joaquín Torres García fiai) alkotásaival. | ||||
1944 | Február 1.-én New Yorkban 72 éves korában tüdögyulladásban meghal Piet MONDRIAN. | ||||
1944 | Kállai Ernö kötete Cézanne és a XX. század konstruktív müvészete a budapesti Anonymus Könyvkiadó év nélküli kiadásában, ahol "…a fiatal sváci építész", Max BILL Végtelen kanyar [valószínüleg a Möbius-szalagra gondolt Kállai] címü müvéröl írja: "… pompásan lendülö önmagába visszatérö és önmagából egyre újra nekiiramló téri szerkezet..., mint elemi ösforma az ösformák között, de a tiszta szellemi lendületnek minden földi nehézséget legyözö, remek diadalaként." (A tanulmány már 1944 tavaszán ki volt nyomtatva, de a német invázió miatt akkor nem kerülhetett forgalomba,"... mint a kultúrbolsevizmus lényeges terméke ...".) | Chicago-ban a Theobald kiadásában megjelenik KEPES György: Language of Vision címü könyve (amelyet 12 év múlva követ majd a The New Landscape in Art and Science kötet, szintén a Theobaldnál). | Márciusban Buenos Aires-ben megjelenik az Arturo: Revista de Artes Abstractas elsö száma. A kiadvány köré szervezödik az Arte-Concreto-Invención mozgalom. | ||
1944 | Április 5.-én a Buenos Aires-i Editorial Poseidón kiadja Joaquín TORRES GARCÍA Universalismo constructivo - contribución a la unificción del arte y la cultura de América [Konstruktív univerzalizmus - hozzájárulás az amerikai müvészet és kultúra egyesítéséhez] címü terjedelmes könyvét. A kötetben külön fejezetek találhatók a konstruktív müvészetröl, az absztrakt müvészetröl, a neoplaszticizmusról, Mondrian-ról és Arp-ról. | ||||
1944 | A zürichi Galerie des Eaux-vives kiadásában Max BILL elindítja az Allianz mozgalom Abstrakt/Konkrete címü folyóiratát. | Gyula KOSICE megalkotja a Röyi-t, az elsö - a nézö közremüködését igénylö - mozgó alkatrészekböl álló szobrot, így elsöje generációjának, aki kinetikus müvészettel kísérletezik. | |||
1944 | Július 13. és 30. között, egy hónappal Párizs felszabadulása elött, a párizsi rue La Boétie 124. szám alatti lakás-üzletében Denise René (sz. Denise Bleibtreu, aki növérével Renée-Lucienne-nel "Société Denise René" néven divatárú üzletet üzemeltetett) megnyitja galériáját Victor VASARELY kiállításával (Vasarely. Dessins et compositions graphiques) és támogatásával. A második kiállítást - immár Párizs felszabadulása után november 10. és december 20. között - szintén VASARELY munkáinak szenteli (Les Dessins et les compositions de Vasarely), melynek sikere indítja el a Denise René galériájának karrierjét. | A MOHOLY-NAGY László vezette Chicago School of Design az év során Institute of Design-ra változtatja a nevét. | Tomás MALDONADO megszervezi az Arturo csoport elsö kiállítását Ignacio Pirovano Buenos Aires-i Comte galériájában Carmelo ARDEN QUIN, Benicio Núńez és Lidy PRATI alkotásaiból. | ||
1944 | Theo van DOESBURG 14 évvel ezelött lefektetett elveit követve Max BILL a baseli Kunsthalle-ban megszervezi a Konkrete Kunst kiállítást, amelyen - többek között - Josef ALBERS, BILL, DOESBURG, Verena LOEWENSBERG, Richard Paul LOHSE és Piet MONDRIAN munkáit is kiállítja. A katalógusban Ein Standpunkt címmel közöl tanulmányt. | ||||
1945 | |||||
1945 | Január elején bombatalálat éri MOLNÁR Farkas budapesti Lotz Károly utcai villáját. Molnár súlyosan megsebesül és pár nappal később, január 12.-én belehal sérüléseibe. | John W. Mauchly és J. Jesper Eckert megépítik az ENIAC-ot (Electronic Numerical Integrator And Computer), az elsö általános célú elektronikus számítógépet. Ez még nem Neumann-elvű gép volt, csak a számításhoz szükséges adatokat tárolta, a programot kapcsolótáblán kellett beállítani. A gép elektroncsővel működött, a programozása kizárólag gépi nyelven történt, A gép súlya 30 tonna volt, és 18 ezer rádiócsövet tartalmazott. A programozáshoz 6000 kapcsolót kellett átállítani. | Januárban jelenik meg Montevideoban a Taller Torres-García [Torres García Müterem] kiadásában a Removedor [Oldószer] folyóirat elsö száma. A periodika "a konstruktivizmus ideáiért folyatott küzdelem lapja". 1953-as megszünéséig összesen 26 szám jelent meg. | ||
1945 | Januárban Buenos Airesben beindul az Invención füzetek kiadása. Az Invención No.1 Gyula KOSICE munkáinak van szentelve - elsö alkalommal közlik Röyi címü mobil szobrának fotóját. Az Invención No.2 száma Eduardo Bailey irásait tartalmazza. Itt közli a La batalla por la invención [Küzdelem az invencióért] címü manifesztumát. | ||||
1945 | A párizsi Galerie René Drouin rendezi (Nelly van Doesburg [Doesburg özvegye] segítségével) június 15. és július 13. között a Art Concret kiállítást Hans ARP, César DOMELA, Robert és Sonia DELAUNAY, Otto FREUNDLICH, Jean GORIN, Auguste HERBIN, Vasily KANDINSKY, Alberto MAGNELLI, Piet MONDRIAN, Antoine PEVSNER, Sophie TAEUBER-ARP és Theo van DOESBURG munkáinak bemutatásával. | Modern Art from the Collection of the Société Anonyme címmel látható tárlat a Mount Holyoke College-ben (South Hadley, Mass.) David BURLJUK, Vasily KANDINSKY, Piet MONDRIAN, Nágyezsda UDALCOVA és mások müveiböl. | A nyolc esztendös braziliai diktatúra megszüntével Mario Pedroso müvészettörténész és mükritikus visszatér számüzetéséböl és a Rio de Janeiro-i avantgárd mozgalom szervezésébe kezd. | ||
1945 | Szeptemberben Eduardo Bailey, Manuel ESPINOSA,
Claudio GIROLA, Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO csatlakoznak az argentin
kommunista párthoz. Elméleti jellegü viták miatt az Invención csoport kettébomlik. Eduardo
Bailey, Manuel ESPINOSA és Lidy PRATI követik Tomás MALDONADO-t , míg Gyula KOSICE Carmelo ARDEN QUIN-nel marad. |
||||
1945 | Október 8.-án nyílik Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Buenos Aires-i lakásán az Art Concret Invention címü multidiszciplináris kiállítás (a meghívó szerint: "Elmélet, vita, zene, festészet, szobrászat és elementarista konkrét versek") Ramón Melgar, Juan Carlos Paz, Esteban Eitler, Rhod ROTHFUSS, Gyula KOSICE, Carmelo ARDEN QUIN és Valdo Wellington részvételével. Arden Quin szabálytalan keretben lévö absztrakt festményeket és mobil szobrot, Rothfuss egy figuratív festményt poligonális keretben, míg Kosice mobil szobrokat mutat be. | ||||
1945 | Buenos Airesben több részre szakad az Arte-Concreto-Invención mozgalom. Megalakul a Grupo Madí, a Perceptismo és más kisebb csoportok. (->RÉSZLETEK) | ||||
1945 | December 2.-án az Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Buenos Aires-i lakásán rendezett októberi kiállítást követöen a Movimiento Arte-Concreto-Invención tagjai a (volt Bauhäusler) Grete Stern fotográfus Ramos Mejía-i házában rendezi második tárlatukat. Itt mutatják be Carmelo ARDEN QUIN és Rhod ROTHFUSS koplanáljaikat (coplanalos), melyek egy adott szerkezettel egybekapcsolt geometriai elemek kombinációi. | ||||
1946 | |||||
1946 | Gács Vera (késöbb: Vera MOLNAR) elkészíti elsö non-figuratív (absztrakt geometrikus) munkáit. | Moszkvában Georgios Costakis a szovjet-orosz konstruktivista müvészek alkotásaiból álló gyüjteménye kialakításába kezd. (->RÉSZLETEK) | Abstract and Cubist Art címmel látható tárlat a Duke Egyetemen (Durham, North Carolina) Kazimir MALEVICS, Piet MONDRIAN, Nágyezsda UDALCOVA, Paul Klee és mások müveivel. | Lucio FONTANA Buenos Airesben Jorge Romero Brest és Jorge Larco társaságában megalapítja az Academia Altamira-t. | |
1946 | Az amerikai Electronics Associates, Inc. kifejleszti az elsö pont-plottereket. A Xerox cég forgalomba hozza a D-modellt, az elsö szárazon müködö másológépet. | Február 20.-án Edgar Bayley Sobre Arte Concreto címmel közöl cikket a Buenos Aires-i Orientación folyóiratban, amelyben történelmi kontextusba helyezi a konkrét müvészetet: egyfelöl a II. Világháború utáni helyzetbe, másfelöl a tudományos technikai forradalom adta lehetöségek terébe, kiemelve a az orosz konstruktivizmussal, a holland neoplaszticiszmussal és a Bauhaus (különösen az alkalmazott müvészet területén elért) eredményeivel való folytonosságot. | |||
1946 | Az amerikai légierö számára a Whirlwind projekt keretében Robert Everett kifejleszti a Light Gun [fény-pisztoly] eszközt. A light-gun a fényceruza elödje. A project célja a légiirányítás real-time irányítása dinamikus interaktív grafika támogatásával. | Március 18. és április 3. között látható a Buenos Aires-i Salón Peuser-ben az Asociación Arte Concreto-Invención egyesület kiállítása, amelynek kapcsán a csoport valamennyi tagja (Tomás MALDONADO, Eduardo Bailey, Alfredo HLITO,Enio IOMMI, Raúl Lozza és testvérei: Rafael és Rembrandt, Alberto Molemberg, Primaldo Mónaco, Oscar Núńez valamint Jorge Souza) aláírják a Manifiesto Invencionista elnevezésü kiáltványukat. A Manifestoban rögzítik, hogy "az ábrázolás fikciójának müvészete lejárt ... tudományos esztétika váltja fel az ezeréves spekulatív és idealista esztétikát ... az invenció öröméért ... az elit müvészet ellen ... NEM KERESNI, NEM TALÁLNI: KITALÁLNI!" | |||
1946 | Júniusban Buenos Aires utcáin terjesztik a Moviemento MADI röpiratát. (->RÉSZLETEK) | ||||
1946 | Naum GABO áttelepül Londonból az Egyesült Államokba. | Mario Pedrosa a Rio de Janeiro-i Correio da Manhá napilapban avantgárd vitarovatot nyit. | |||
1946 | Július 19. és augusztus 18. között kerül megrendezésre Párizsban az elsö Salon des Réalités Nouvelle Art Abstrait, Concret, Constructivisme, Non figuratif. (->RÉSZLETEK) | ||||
1946 | Augusztus 3. és 6. között Buenos Airesben látható az elsö Madí kiállítást. (->RÉSZLETEK) | ||||
1946 | Augusztus elején, egyidöben a Madi csoport elsö kiállításával és megalakulásával, jelenik meg Buenos Airesben az Asociación Arte Concreto-Invención csoport kiadásában az Arte Concreto-Invención elnevezésü lap Tomás MALDONADO szellemi irányításával. A laphoz csatlakozik még: Manuel ESPINOSA, Lidy PRATI és késöbb Alfredo HLITO, Primaldo Mónaco valamint Jorge Souza. A lap közli Enio IOMMI elsö konkrét szobrának (Direcciones opuestas) reprodukcióját és Alberto Molemberg elsö koplanalját (Función blanca). | ||||
1946 | Augusztusban Buenos Airesben élénk vita bontakozik ki az új müvészeti irányzatok körül. Félix Molina Tellez az Aquí Está lapban publikál támogató cikket Madí: capilla artistica de los nuevos iluminados [Madi: az új megvilágosodás müvészi kápolnája] címmel; a Removedor-ban Saradí Cabrera (a Taller Torres Garcia-ból) az Originalidad e Invención [Az eredetiség és invenció] címü cikkében viszont élesen támadja a Madit. | ||||
1946 | Augusztus végén rendezi második kiállítását az Asociación Arte Concreto-Invención csoport a Buenos Aires-i Galería Pacífico-ban. Juan MELÉ és Raúl LOZZA bemutatják elsö koplanáljaikat. | ||||
1946 | Szeptember 5.-én nyílik a Buenos Aires-i Centro de Profesores Diplomados de Enseńanza Secundaria-ban az Asociación Arte Concreto-Invención csoport harmadik kiállítása. | ||||
1946 | Október 11. és 23. között látható a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plasticos-ban az Asociación Arte Concreto-Invención csoport negyedik kiállítása. | ||||
1946 | Október 14. és 31. között kerül sor Buenos Airesben a Salón Altamira-ban a Grupo Madi második kiállítására Carmelo ARDEN QUIN, Eduardo Bailey, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Ossona, Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER és Valdo Wellington részvételével. | ||||
1946 | November 24.-én leukémiában 51 éves korában meghal MOHOLY-NAGY László. Hamvait Chicagoban temették el, sírjánál Walter GROPIUS mondott gyászbeszédet. | November 2. és 18. között kerül sor Buenos Airesben a Galerías Pacifíco Bohemian Club-jában a Grupo Madi harmadik kiállítására Carmelo ARDEN QUIN, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Esteban Eitler, Juan Esteban Fassio, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER és Valdo Wellington részvételével. | |||
1946 | Novemberben Buenos Airesben megjelenik a Manifesto Blanco. (-> RÉSZLETEK) | ||||
1946 | Decemberben Buenos Airesben megjelenik a Boletin de l'Asociación Arte Concreto-Invención No.2, az Asociación Arte Concreto-Invención csoport lapjának (korábban: Arte Concreto-Invención) második száma. Tomás MALDONADO a Torres-García contra el arte moderno címü cikkében keményen válaszol az uruguayi Romovedor-ban megjelent, a Taller Torres García nézeteit közvetítö cikkre. Kifejti, hogy a konstruktív univerzalizmus eklektikus, dekadens és ellentmondásos, mert összekeveri a modern absztrakció és a figuratívitás elemeit. A polémia felszínre hozta az uruguayi konstruktívek és az argentín konkrétok közötti jelentös különbségeket. | ||||
1946 | December 9.-én nyílik Montevideoban a Salón AIAPE (Asociación de los Intelecuales, Artistas, Periodistas y Escritores) a Grupo Madí elsö nemzetközi kiállítása. Résztvevök: Carmelo ARDEN QUIN, Martín és Ignacio BLASZKO, Dieudonné Costes, Esteban Eitler, Juan Esteban Fassio, Ricardo Humbert, Gyula KOSICE, Diyi Laań [Haydée Lagne], Ricardo Pereyra, Aldo Prior, Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Elizabeth STEINER és Rodolfo Uricchio. Mindeddig Maldonado Asociación Arte Concreto-Invención csoportja és az Arden Quin valamint Kosice vezette Grupo Madi egymás mellett léteznek, egyfajta koexisztenciában. | ||||
1947 | |||||
1947 | Gács Vera (késöbb: Vera MOLNAR) ösztöndíjjal Rómába utazik, ahol a Villa Julia-ban dolgozik. Nem tér vissza Magyarországra, hanem áttelepül Párizsba; azóta is ott él és dolgozik. | Párizsban megjelenik a Réalítés nouvelles 1947 No. 1 album, amely az elözö évi SRN (Salon des Réalités Nouvelle) katalógusa. | Megjelenik MOHOLY-NAGY László Vision in Motion [Látás mozgásban] címü könyve posztumusz kiadásban. | A Carmelo ARDEN QUIN és Gyula KOSICE közötti feszültség következtében Buenos Airesben szétesik a Grupo Madí. Esteban Eitler, Martín és Ignacio BLASZKO Arden Quint követik. Rhod ROTHFUSS, Anibal J. Biedma, Nelly Esquivel, Juan Pedro Delmonte, Diyi Laań, Rodolfo Uricchio és még néhányan Kosicével tartanak. Kosice Madinemsor-nak nevezi át a csoportot, azonban kis idö múlva visszaveszi a Madí nevet.[1] | |
1947 | François MORELLET Párizsban találkozik Joël STEIN-nel (késöbb közösen alakitják meg a GRAV csoportot). | Februárban, reagálva a Lucio FONTANA ihletett Manifesto Blanco [Fehér kiáltvány]-ra, Tomás MALDONADO a Buenos Aires-i Arquitectura építészeti folyóiratban Volumen y dirección en las artes del espacio [Tömeg és irány a tér müvészetében] (késöbb: Espacialismo y artes espaciales) címmel közöl írást. | |||
1947 | Február és március között indítja útjára Gyula KOSICE az Arte Madí Universal No. 0 (no. 1) folyóiratot, amelyböl 1954-ig 8 szám jelenik meg. Kosice e lapban jelenteti meg a Manifiesto de la escuola [Az iskola manifesztuma] címü kiáltványt spanyolul és franciául. (Ez a szöveg ugyanaz, mint az 1946. augusztusában a Galería Van Riel-ben tartott elsö Madí kiállítás megnyitójaként Carmelo ARDEN QUIN által felolvasott Introduccion al Manifesto röpirat. Az aktus nem járult hozzá barátságuk helyreállításához - Arden Quin 60 év elteltével is plagizáló [Falliknak (=fasz)] hívja Kosicét.) | ||||
1947 | Max BILL gipszböl készítí a Koninuität címü szobra nagyléptékü változatát Zürichben (amely a következö évben vandalizmus áldozata lesz). | Március 19. és április 12 között a New York-i Rose Fried Gallery-ben Charmion von Wiegand rendezi a The White Plane címü kiállítást, ahol 18 müvel szerepel Ilya BOLOTOWSKY, Burgoyne DILLER, Fritz GLARNER, Josef ALBERS, Kazimir MALEVICS és Piet MONDRIAN. | A venezuelai Carlos CRUZ-DIEZ New Yorkba utazik a reklám szakmát kitanulni. | ||
1947 | Párizsban júliusban nyílik a második Salon des Réalités Nouvelle (SRN). A dél-amerikai geometrikus csoportokból Juan del Prete, Manuel ESPINOSA, Alfredo HLITO, Enio IOMMI, Jacqueline Lorin Kaldor, Diyi Laań, Gyula KOSICE, Tomás MALDONADO, Juan MELÉ, Alberto Molemberg, Lidy PRATI, Rasas Pét, Rhod ROTHFUSS, Jorge Souza, Rodolfo Uricchio, Gregorio VARDÁNEGA és Virgilio Villalba alkotásai vesznek részt a szalonon. | Dan FLAVIN beiratkozik a Brooklyn-i (USA) papneveldébe, ahol öt évet tölt el. | Július 2.-án nyílik a Buenos Aires-i Atelier de Faustoban a Muestra Retrospectiva de Martín Blaszko [Martín BLASZKO retrospektív tárlata]. | ||
1947 | Szeptember 1. és 15. között látható a Buenos Aires-i Galerías Pacifico Bohemian Clubjában a Movimiento Madinemsor Universal rendezésében Gyula KOSICE verseinek és 32 szobra fotóinak kiállítása. Ekkor mutatja be elöször a neon-, ill. argongázzal töltött fénycsövekböl készített Estructuras lumínosa elnevezésü fény-reliefjeit. | ||||
1947 | A brazil Hélio OITICICA Washingtonba (DC) költözik két évre. | ||||
1947 | Szeptember 11.-én nyílik Eduardo Bailey rendezésében a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plásticos helyíségében Manuel ESPINOSA és Tomás MALDONADO Pintura Concreta [Konkrét festészet] címü közös kiállítása. | ||||
1947 | Október 30. és november 1. között látható a Buenos Aires-i Salón Kraft-ban az Arte Nuovo címü csoportos tárlat. (→ RÉSZLETEK) | ||||
1947 | November 27. és december 5. között látható a Buenos Aires-i Galería Payer-ben a második Arte Nuovo [Új müvészet] címü csoportos tárlat. | ||||
1947 | Decemberben Buenos Airesben a LOZZA fivérek kiválnak az Asociación Arte Concreto-Invención csoportból. (→ RÉSZLETEK) | ||||
1947 | Az év végére a Buenos Aires-i absztrakt geometrikus müvészet szcénáját 4 csoport határozza meg: az Asociación Arte Concreto-Invención csoport Tomás MALDONADO irányításával, Raúl LOZZA Perceptismo csoportja, Carmelo ARDEN QUIN Madí csoportja és Gyula KOSICE Madi(nemsor) csoportja. | ||||
1948 | |||||
1948 | Gács Vera Párizsba költözése után együtt dolgozik Molnár Ferenccel. Házasságot kötnek és innentöl a Vera MOLNAR nevet használja. | New Yorkban megjelenik Charles Biederman: Art as the Evolution of Visual Knowledge címü, 1938 és 1946 között írt könyve a konstruktivizmus és az absztrakt müvészet történelmi fejlödéséröl. | Alexander CALDER Braziliába látogat és kiállít a Rio de Janeiro-i új Museo de Arte Moderna-ban (MAM-RJ). Mario Pedrosa konferenciát rendez Calder munkáiról, s válik a konkrét müvészet rioi terjesztöjévé. | ||
1948 | Az MIT Press Bostonban megjelenteti Norbert Wiener matematikus Cybernetics: Or Control and Communication in the Animal and the Machine [Kibernetika vagy szabályozás és hírközlés élőlényekben és gépekben] címü alapvetö könyve. Wiener a kibernetikát a szabályozás tudományának definiálja élő és nem élő rendszerekben egyaránt. A szabályozás - akárcsak az információ - általános fogalom, amellyel jellemezhető minden rendszer, így az összes szervezet és tevékenység is, függetlenül attól, hogy az gazdasági vagy esztétikai természetü. A kötet nagy hatással van a kinetikus és luminkinetikus müvészet kialakulására. (A kötet magyarul 26 év múlva jelenik meg Budapesten a Gondolat Kiadónál.) | Március 4.-én nyílik a Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) Centro Cultural Israelita kultúrális
központban a 42 Artistas Figurativos, No
Figurativos, Abstracis y Concretos címü csoportos
tárlatot, többek között Carmelo ARDEN QUIN,
Martín BLASZKO, Manuel ESPINOSA, Raúl és Rafael LOZZA, valamint Oscar Núńez részvételével. |
|||
1948 | Március 18.-án nyílik a Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) Centro Cultural Israelita kultúrális központban kiálítás Raúl LOZZA festményeiböl. | ||||
1948 | Április 4.-én rendezi Carmelo ARDEN QUIN Enrique Pichón Rivičre pszichoanalitikus Ramos Mejía-i (Buenos Aires elövárosa) lakásában az Acte essentiel! Matinée Madiste! matinét. A francia nyelvü meghívó hátsó oldalán a következö szöveg olvasható: Avant Madí rien. Aprčs Madí rien non plus. [A Madi elött semmi. A Madi után még kevésbé.] A matinén Arden Quin, Martín és Ignacio BLASZKO, E. Levin és S. Rojas müveit állitják ki. Arden Quin kiállítja elsö Formes gable [Kerek formák] munkáit. | ||||
1948 | Május elején Tomás MALDONADO Európába utazik, ahol számos konkrét müvésszel (Max BILL, Friedrich VORDEMBERGE-GILDEWART, Richard Paul LOHSE, Max Huber, Bruno MUNARI és Georges VANTONGERLOO) teremt kapcsolatot. Ezek a találkozások meghatározók lesznek a Buenos Aires-i Asociación Arte Concreto-Invención csoport esztétikai orientációjában. A csoport tagjai visszatérnek a derékszögü és négyszög alakú képekhez. | ||||
1948 | Párizsban július 23. és augusztus 29. között kerül megrendezésre a 3čme Salon Réalités Nouvelles (SRN). (→ RÉSZLETEK) | Augusztusban a Connecticut-i Norfolk Art School-ban a Société Anonyme válogatást mutat be többek között Josef ALBERS, BORTNYIK Sándor és David BURLJUK müveiböl. | |||
1948 | Barnett NEWMAN megfesti az Onement címü képét (amelynek a hatvanas években nagy hatása lesz az amerikai müvészekre); munkája egyelöre visszautasításra talál. | Júliusban nyílik, Carmelo Arden Quin kezdeményezésére, a Galería Madí Martín Blaszko Buenos Aires Cabrera utcai lakásában. ARDEN QUIN kiállítja az Estructuras extensas [kiterjeszthetö strúktúrák] elnevezésü mozgatható (mobil) szobrait. A mü részei és így súlypontja eltolhatók és ezzel egészen más kompozíció hozható létre. Láthatók még Arden Quin Superposiciónes (Indios-nak is hívott) festményei is. Martín BLASZKO a Columna Madí címü fehér monokróm szobrát állítja ki. | |||
1948 | A párizsi Arts magazin júliusi számában a 3čme Salon Réalités Nouvelles kapcsán Pierre Descargues közöl Le groupe d'avant-garde Madí címmel kritikát, amelyben többek között ezt írja: "… ez a robbanás pillanata a festészetben. A müvészet széttöri a derék[szögü] négyszögletes képet. Brutális, barbár, arcátlan, teljesen új. ... olyan, mint az indián müvészet, érzed a pampákat ... még esetlen, de zseniális. Imádnivaló az ilyen ifjúság." | ||||
1948 | Augusztus 2.-án nyílik a Buenos Aires-i Teatro del Pueblo-ban a Movimento Madínemsor (Gyula KOSICE csoportja) kiállítása. | ||||
1948 | Augusztus 9. és 21. között látható Eduardo Bailey rendezésében a Buenos Aires-i Sociedad Argentina de Artistas Plásticos (SAAP) helyíségében Enio IOMMI Juan MELÉ Virgilio VILLALBA közös kiállítása. | ||||
1948 | Németország amerikai megszállási hatósága megbízza Max BILL-t, hogy készítsen szakvéleményt a német müvészeti föiskolák háború utáni állapotáról. (→ RÉSZLETEK) | Augusztus 12. és szeptember 26. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel három termében, feltehetöen a párizsi Salon Réalités Nouvelles (SRN) mintájára, a Salón de Nuevas Realidades: Arte Abstracto, Concreto, No figurativo címü tárlat 28 müvész részvételével külön csoportokba rendezve. Az Arte Concreto-Invención csoportot Manuel ESPINOSA, Claudio GIROLA, Alfred HLITO, Enio IOMMI, Tomás MALDONADO, Juan MELÉ, Alberto Molenberg, Lidy PRATI, Jorge Sousa, Gregorio VARDÁNEGA és Virgilio VILLALBA; a Madí csoportot Carmelo ARDEN QUIN, Martín BLASZKO és Rhod ROTHFUSS, míg a függetleneket Juan Del Prete, Forte és Yente képviselték. | |||
1948 | Ellsworth KELLY Párizsba költözik. | GABO - PEVSNER kiállítás látható a New York-i MoMA-ban. | A nyár végén Carmelo ARDEN QUIN Párizsba utazik. | ||
1948 | Szeptemberben Carmelo ARDEN QUIN Párizsban talákozik Michel Seuphor-ral, aki bemutatja Georges VANTONGERLOO-nak; Arden Quin elkezdi a Formes blanches sorozatát. | ||||
1948 | Októberben jelenik meg Buenos Airesben a Madimensor jegyzésében az Arte Madí Universal No. 2 száma. Ebben a számban publikálja Gyula KOSICE angolul a Manifiesto Madí-t, valamint a Diccionario portátil Madí-t [Hordozható Madí szótár] és ugyancsak itt jelenik meg Grete Stern Madí fotomontázsa. | ||||
1948 | Októberben a Buenos Aires-i Editorial Diálogo kiadja Abraham Haber: Raúl Lozza y el Perceptismo [Raúl LOZZA és a percepcionizmus] címü könyvét. Lozza konkrét festészete matematikai és fizikai szemléletet tartalmaz - érvel Haber. "Nyilt struktúrák" bevezetésével definiál alakzatokat, ahol a centrifugális viszonyok határozzák meg a síkformát, valamint értelmezi a sikfelületi forma-szín összefüggésre kidolgozott kvalimetriáját. Lozza alkalmazza elöször a color field elnevezést és technikát. | ||||
1948 | Október 24.-én nyílik a Caracas-i Salón Mercaderes-ben a Mimó Mena y el Grupo Concrete Buenos Aires kiállítás. Mimó mellett, többek között, Juan Del Prete, Alfredo HLITO, Juan MELÉ, Lidy PRATI, Jorge Souza és N. de Souza müvei is láthatók. A fiatal venezuelai müvészek számára ez a tárlat volt az elsö találkozás az argentín konkrét müvészettel. | ||||
1948 | November - december körül jelenik meg Buenos Airesben az összesen két számot megélt Ciclo nevü lap elsö száma. A lap különös keveréke volt a szürrealista és konkrét müvészetnek. (A szerkesztöbizottság tagjai: Aldo Pellegrini, Enrique Pichón Rivičre és Elías Piterbarg; laptervet Alfredo HLITO és Tomás MALDONADO készítik.) Elsö alkalommal jelennek meg spanyolul Piet Mondrian, Moholy-Nagy László és Max Bill írásai. | ||||
1948 | Decemberben Alfredo HLITO-t és Tomás MALDONADO-t a "müvészeti kérdésekben való elhajlásért" kizárják az argentin kommunista pártból. [2] | ||||
1949 | |||||
##### | A hamburgi Claasen & Goverts kiadja Max Bense: Konturen Einer Geistesgeschichte Der Mathematik II. Die Mathematik in der Kunst [A matematika szellemtörténetének körvonalai II.: Matematika a müvészetben] címü tanulmányát. | ||||
##### | A winterthuri Das Werk 3. száma közli Max BILL: Die mathematische Denkweise in der Kunst unserer Zeit [Matematikai gondolkodás korunk müvészetében] címü tanulmányát. | A The University of Illinois Press (Urbana) kiadja Claude E. Shannon és Warren Weaver: The Mathematical Theory of Communication [A kommunikáció matematikai elmélete] címü könyvét. A kötet Shannon elözö évben a Bell System Technical Journal-ban megjelent tanulmányának kibövített változata. (A kötet magyarul 37 év múlva jelenik meg Budapesten az OMIKK kiadásában.) | A március-áprilisi második számmal megszünik a Buenos Airesben megjelenö Ciclo nevü lap. | ||
1949 | Júniusban Bostonban Société Anonyme of the Twentieth Century Painting címmel nyílik tárlat az Institute of Contemporary Art-ban többek között Fritz GLARNER, Wassily KANDINSKY, Paul Klee, El LISZICKIJ, Kazimir MALEVICS, Piet MONDRIAN alkotásaiból. A tárlat egy bövített változata (Burgoyne DILLER és MOHOLY-NAGY László müveivel kibövitve) nyílik ugyanott szeptemberben. | Júniusban tart elöadássorozatot Léon Degand a Buenos Aires-i Instituto de Arte Moderno-ban Del arte figurativo al arte abstracto: El arte abstracto en Francia [Figuratív és absztrakt müvészet: absztrakt müvészet Franciaországban] címmel. | |||
1949 | Tomas MALDONADO meglátogatja Max BILL-t Zürichben. | BREUER Marcell tervei alapján készül el a kiállítási ház a New York-i MoMA kertjében. | Augusztus 8.-án 75 éves korában Montevideoban meghal Joaquín TORRES GARCÍA, a konstruktív univerzalizmus megalapítója, és tágabb értelemben a dél-amerikai konstruktivizmus megalapozója. | ||
1949 | John CAGE meglátogatja Ellsworth KELLY-t Párizsban. Cage is Kelly levelezésben állnak egészen Kelly 1954-es Egyesült Államokba való visszatértéig. | Donald JUDD a New York-i Columbia Egyetemen filozófiát hallgat (1953-ban végez) és az Art Students League-ben nappali tagozaton folytat müvészeti tanulmányokat. | Szeptemberben Buenos Airesben a XXXIX. Salón Nacional de Bellas Artes [Nemzeti Szépmüvészeti Szalon] megnyitóján a peronista kormány oktatásügyi minisztere ünnepi beszédében elítéli az absztrakt müvészetet: "… ami megbukott, bár képviselöi örökkévalóságot remélnek munka nélkül, tanulmányok nélkül, felkészültség és erkölcs nélkül ... absztrakt müvészet: a tisztátalanság müvészete, perverzió, a becstelenség müvészete - mindezt visszautasítjuk". | ||
1949 | Október 15. és november 13. között látható a zürichi Kunsthaus-ban Antoine PEVSNER, Georges VANTONGERLOO és Max BILL közös kiállítása; a katalógusba Bill ír tanulmányt die mathematische denkweise in der kunst unserer zeit [Matematikai gondolkodás korunk müvészetében] címmel. A cikk újraközli a Winterthur-i Das Werk 1949/3. számában megjelent tanulmány ujraközlése. | A braziliai Săo Paulo Museu de Arte Moderna (MAM-SP [Museu de Arte Moderna - Săo Paolo]) mérföldkönek számító kiállítással nyit Do figurativismo ao Abstractionismo címmel; a 95 kiállított munkát a francia René Drouin és Denise René válogatták sok európai müvész alkotásaiból (Victor VASARELY is a beválogatottak között volt). A kiállítás továbbutazik Buenos Airesbe. | |||
1949 | Október 23. és 31. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel termeiben a második Salón Argentino de Arte No figurativo (abstracto - concreto -madí - madínemsor) [Az argentín non-figurativ müvészet szalonja (absztrakt - konkrét - madi- madinemsor)]. A 18 résztvevö között van Carmelo ARDEN QUIN, Aníbal Biedma, Edgar Bayley, Martín BLASZKO, Juan Del Prete, Esteban Eitler, Alfredo HLITO, Enio IOMMI, Gyula KOSICE, Diyi Laań, Tomás MALDONADO, Lidy PRATI, Rhod ROTHFUSS, Virgilio VILLALBA, Wainstein és Yente. | ||||
1949 | Október 31. és november 12. között látható a Buenos Aires-i Galería Van Riel-ben Raúl LOZZA elsö perceptista tárlata Primera exposición de pintura perceptista címmel. A kiállítas katalógusába Abraham Haber ír. Ugyanitt található Lozza, a perceptizmus alapelveit leszögezö kiáltványa a Manifiesto Perceptista. Ebben így ír: "... A perceptizmust nem egészíti ki a környezet, de ö maga hat a környezet alakítására. ... új korszakot nyit a Müvészetben ... elöször érte el a szín-sík valóságát ... feloldotta a forma és tartalom örökös ellentmondását, vagyis az ábrázoló müvészet lényegi belsö ellentmondását és az absztrakt müvészet lidércnyomását". | ||||
1949 | A Boletín 2 del Centro de Estudiantes de Arquitectura lapban Tomás MALDONADO megjelenteti elsö cikkét az ipari formatervezésröl. | ||||
1949 | (Az argentin) Claudio GIROLA Párizsban - ahol találkozik Georges VANTONGERLOO-val - és Milánóban dolgozik. A milánói Salto galériában egyéni kiállitást rendez, késöbb ugyanott a Movimiento de Arte Concreto-val van csoportos tárlata. | A Buenos Aires-i Atelier Fausto-ban nyílik Martín BLASZKO elsö retrospektív tárlata. | |||
VÉGE AZ ÉVTIZEDNEK | |||||