KONKRÉT FOTÓ, FOTOGRAM CONCRETE PHOTO,
PHOTOGRAM |
||
|
||
2010. május 26.–szeptember 26. Megnyitó: Peternák Miklós 2010. május 26-án, szerdán 18
órakor |
26 May - Opening speech: Prof. MIKLÓS
PETERNÁK |
|
|
||
BÖLCSKEY Miklós,
CSÁBI Ádám, CZEIZEL Balázs,
Pierre CORDIER, Inge DICK, EPERJESI Ágnes, ERDÉLY Miklós, FELEDY Balázs, Winfred EVERS, Thomas FREILER, GYARMATHY Tihamér,
Heinz HAJEK-HALKE, Heinrich HEIDELBERGER, Lucien HERVÉ, Karl Martin HOLZHÄUSER, HÜBNER Teodóra,
Gottfried JÄGER, Herwig KEMPINGER, KEPES György, KEREKES Gábor, Miroslav KOVAL, LENGYEL Lajos,
Franz LINSCHINGER, LŐRINCZY György, MAURER Dóra, MEGYIK János, Uwe MEISE, Antoni
MIKOLAJCZYK, MOHOLY NAGY László, Sabine RICHTER, Józef
ROBAKOWSKI, Jaroslav RÖSSLER, Jack SAL, SZELÉNYI Károly, TÜRK Péter, VESZPRÉMI László |
||
|
||
VASARELY MÚZEUM • 1033 Nyitva hétfô kivételével naponta 10–17.30 óráig • info:
www.osas.hu |
||
|
||
Vaszilij Kandinszkij
és Theo van Doesburg festők a 20. század első évtizedeiben konkrétnek nevezték el azt a ma is eleven absztrakt művészeti törekvést, amely a képek, plasztikák öntörvényű, a látványvilágtól független belső rendjét építi ki. A konkrét
festészet parallel jelensége a konkrét fotográfia és fotogram. Kortárs
nemzetközi kiállításunkon egyrészt olyan fényképek szerepelnek, amelyeken a
látvány formáinak fény-árnyék viszonylatai autonóm képi jelentést nyernek,
másrészt kamerahasználat nélkül készült, fotogramnak nevezett fényművek,
képek és objektek. A fotogram gyűjtőfogalom, amely a kép készítés
sokféle módját tartalmazza a hagyományos tárgy-fény lenyomattól a kemogramon,
luminogramon át a thermogramig és további ismeretlen, új lehetőségekig.
A művész szinte eszköztelenül áll szemben a fénnyel, a fény érzékeny
anyagokkal, vegyszerekkel és ezek együtthatásának belsô
törvényszerűségeivel. |
The term 'concrete art' was coined
by painters Wassily Kandinsky
and Theo van Doesburg in the first decades of the 20th
century, referring to the still-ongoing endeavour
of abstract art to create an autotelic inner order
of pictures and sculptures, independent of the seen world. Concrete
photography and photogram represent a phenomenon parallel to concrete
painting. Concrete Photo, Photogram features
works by contemporary international artists; partly photographs in which the
light-and-shade relations of forms are endowed with autonomous pictorial
meanings, and partly photographic artworks – pictures or objects – made without
a camera, that are termed photo-grams. Photogram is an umbrella term
embracing various imaging methods from traditional imprints of light and
objects, through chemogram and luminogram,
to thermogram and further, still-unknown, new
possibilities. It is without almost any tool or apparatus that the artist
handles light, photosensitive materials, and chemicals, or rather, their
interactions following from internal laws. |
|
|
|
|
Mélyi
József: Szép esszé - ÉLET
és IRODALOM, LIV.
évfolyam 24. szám, 2010. |
||
|
||
|
||
|
||
Kepes György |
||
|
||
Szelényi Károly |
||