KONTRASZTOK,
konkrét – absztrakt CONTRASTS, concrete – abstract Vasarely
Múzeum, Budapest, 2009. szeptember 30. – december 30. Válogatás
Konok Tamás nemzetközi grafikai gyűjteményéből selection from the international
graphic collection of Tamás Konok and works of ERNSZT ANDRÁS • NAGY BARBARA • OTTÓ LÁSZLÓ • SZÖLLŐSI TIBOR művei A
hely szellemének és tagjai művészi alapállásának megfelelően, az
OSAS évek óta tematikus koncepció alapján állítja össze kiállításait a
Vasarely Múzeumban. Geometrikus formavilágú konkrét és strukturális műveket
választ, lehetőség szerint mindig nemzetközi összefüggésekben. Témája
ezúttal a konkrét és az absztrakt műalkotás tisztázatlan fogalmainak
felvetése. ■ A jelen kiállítás két, egymással, és
részleteiben is kontrasztáló egységből áll. Egyik
oldalon brilliáns technikával készült kisméretű, olykor dombornyomással
is gazdagított geometrikus szitanyomatok láthatók a bázeli Fanal grafikai
kiadó jubileumi mappájából, valamint dombornyomású kisgrafikák, a szintén
svájci Lafranca papírműhelyből. E műveket kiegészíti néhány
lap ugyancsak Konok Tamás grafika- és dokumentumgyűjteményéből,
köztük Lucien Hervé grafikai jellegű fotója, Tapies, Anna Mark, Barcsay
Jenő és mások rajzai, nyomatai. A kiállítás e részével a magyar
művészet utóbbi 30 évében háttérbe szorult grafikai műfajokra is
szeretnénk felhívni a feigyelmet. A
másik oldalon négy fiatal magyar művész többségükben nagyméretű
absztrakt képeket állít ki: szigorúan szerkesztett fekete-fehér
vonalritmusokra színes vonal- és foltgesztusok, dús, statikus anyagkumulációkra
kottaként olvasható fekete reliefek formafolyamatai válaszolnak. A négy
kisebb önálló tárlatnak is beillő kiállítás résztvevőit nem
egyetlen kurátor, hanem az OSAS négy tagja választotta. ■ OSAS has been organising thematic
exhibitions for many years in the Vasarely Museum in accordance with the
genius loci and the artistic stance professed by its members. It selects
works of concrete and structural art using geometric forms, placing them in
an international context whenever possible. This time the exhibition is built
around the thus far unsettled concepts of abstract and concrete works of art. The present exhibition includes two units contrasted
with each other in their entirety and details. One display small geometric
and occasionally embossed screen prints executed with brilliant technical
skill, selected from the jubilee portfolio of Atelier Editions Fanal, graphic
art publisher in Basel, while the embossed small graphic art works are from
the Editions Lafranca paper atelier, based also in Switzerland. These works
are accompanied by some sheets selected from Tamás Konok’s collection of
graphic works and documents, including a graphic type photograph by Lucien
Hervé as well as drawings and prints by Tapies, Anna Mark and Jenő Barcsay.
The objective of this part of the exhibition is to draw attention to the
graphic genres that have been sidelined in Hungarian art over the last 30
years. The mainly
large-scale abstract pictures by four young Hungarian artists are mounted on
the other side: the stark rhythm of black-and-white lines are juxtaposed with
gestures of colour lines and patches while streams of forms created by black
reliefs like the notes on sheets of music appears against pictures with rich
and static cumulations of material. The participant artists whose selected works on
display could well pass for four independent exhibitions were not chosen by
just one curator but by four members of OSAS.
|