VÉLETLEN mint STRATÉGIA |
|
Vasarely Múzeum, Budapest A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) 2012. okóber 19-én nyíló (2013. január 6-ig látható) nemzetközi
kiállítása a véletlen alkalmazásának lehetőségeivel foglalkozik korunk
konstruktív művészeti törekvéseiben. A véletlent tisztázó és alkalmazó aleatorikus művészet(ek) kiindulópontja – hasonlóan
a 20. század
természettudományos gondolkodásához – az a felismerés, hogy a véletlen a műalkotás lényegi része. A képzőművészetben Jean Arp és Sophie
Taeuber-Arp együtt alkotott „valószínűségi
törvényszerűségeket követő” kollázssorozatát (1918)
tekinthetjük az első véletlen-tudatos alkotásnak – tegyük hozzá: a véletlen alkalmazása volt a Dada egyik
legfontosabb alkotástechnikája – amelynek negyven évet kellett várnia az általa
közvetített gondolkodásmód továbbvitelére. Az Arp-házaspár munkásságának
hatására a francia François Morellet
1958-ban alkotta első véletlengenerált sorozatát, amelyről így ír: Rájöttem, hogy a véletlen segíthet
újraéleszteni azokat a rendszereimet, amelyek már békésen szunyókáltak.
Imádtam az irritációt, a baleseteket, amelyek ’programozott’ koincidenciákat okoznak, és amelyek
nem önkényes művészi döntéseim szubjektivitásából fakadnak. A párhuzamok fellelhetők az aleatorikus zenében (John
Cage, hazánkban a korai Új Zenei
Stúdió) és a konkrét költészetben (Gomringer, Papp Tibor), valamint a filozófiai alapvetésekben, a
strukturalizmus megjelenésében. Max
Bense filozófus szerint a művészet a meglepetés léha
természetén alapszik. A kiállításon válogatást mutatunk be a véletlen szerepét
felismerő és alkalmazó művészek műveiből. A tárlathoz
szervesen kapcsolódik az Oscar-díjas
lengyel filmrendező, képzőművész és kísérleti animációs filmkészítő, Zbigniew RYBCZYŃSKI rajzainak, projektterveinek és
videó-műveinek nagyobb együttese, amely része a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ
Alapítvány A képek állása (State
of Images) című rendezvénysorozatának, s korábban a berlini Akademie der Künste és a
karlsruhei ZKM kiállítótermeiben került bemutatásra. Résztvevők: Marie-Catherine &
Bernard ADDE - BÁLVÁNYOS Levente – BUJDOSÓ Alpár - Waltraut COOPER – CSÖRGŐ Attila
- FELEDY Gyula - HARASZTź István – Ewerdt HILGEMANN
- JULESZ Béla - György KEPES - KOVÁCS Ilona & FEHÉR Ákos - LEPSÉNYI Imre - OTTÓ László
- Stéphane MALLARMÉ / PAPP Tibor - Kenneth MARTIN - MENGYÁN András - Manfred
MOHR - Vera MOLNAR - François MORELLET - NÁDLER
István - PERNECZKY Géza - Axel ROHLFS - Diet SAYLER
- Esther STOCKER - Zdenek
SỲKORA - T.BORTNYIK Éva &TUBÁK Csaba - Ryszard
WINIARSKI - WOLSKY András - Edward ZAJEC Támogatók és partnerek: NKA
(Nemzeti Kulturális Alap) Lengyel Intézet Budapest, Magyar
Képzőművészeti Egyetem, Samsung Hungary |
|
|