BUDAPESTI VÍZMŰVEK

 

Kevés dolog inspirálta úgy, kezdetektől fogva szakadatlan az emberi gondolkodást és művészetet, mint a víz – a Vörös tengertől a Jordánon, a Jang-cén és a nagy Tarpatakon át a Styxig. Legyen az kozmikus események vagy epifánia helye, vagy a genius loci kulcsa; érdekelje úgy az alkotókat, mint ami az élet metaforája, az optikai hatások gazdag forrása, vagy egyszerűen csak fizikai tulajdonságainak kiaknázása, netán mint a fenntarthatóság egyik záloga. Akár így–akár úgy, a mai vizek mind helyspecifikusak – a kulturális szövetbe így–vagy úgy be vannak ágyazódva.

 

A Lake art (2000) ill. az Art on Lake (2011) c. kiállításokat koncipiálók meglátása szerint a budapesti Városligeti tó ugyancsak inspiráló lehet a maga városba szövődőtt természetes mesterségességével. A Vasarely Múzeumban megrendezett Művek vízre – tervek modellek című kiállítás ezeknek egyfajta dokumentációja – részben. Részben, mivel azt kiegészítik a kurátor, Maurer Dóra által felkért művészek – fiktív, legalábbis ezideig fiktív – tervei, valamint olyan művek dokumentációi és olyan alkotások, melyek e tematikát érintik. Az „egyfajta” is magyarázatra szorul, mert bár túlnyomó részt szűkebb értelmű dokumentációval állunk szemben, azért előfordulnak tervek (rajzban, makettben és számítógéppel alkotott képben), valamint képek és szobrok is – melyek, bár korántsem szokványos nézőpontból, szintén dokumentációk.

 

Egy ilyen dokumentációs kiállítás kétségtelen előnye, hogy sok olyan művet lehet egy helyre sűríteni, amit eredeti méretben lehetetlen; így egy nagyobb áttekintés kárpótolhat az eredeti művek hiányáért.

 

De vajon megfelelően járunk-e el, ha ezeket a terveket, fotódokumentumokat és maketteket csupán pótlékokként fogjuk fel, mint amik a mű helyett állnak, vagy tudnak-e ezek valami olyasmit – a helyspóroláson kívül, amit az „igazi”  szobrok nem? Mit ismerhet meg a látogató? A tervezés folyamatát – amint 61 alkotó a tervezés más-más fázisát villantja fel? Az alkotói módszerek különbözőségét? Az eltérő gondolkodásmódokat? Elképzelést nyerhet a megvalósult kiállításokról? És mit értékelhet? A terv, a makett, a gondolat vagy a dokumentáció szépségét? A terveket és a fotókat nézegetvén mindazonáltal a műveket látjuk – átlátszónak véve a médiumokat; a művekről beszélünk, amikkel pedig nem (vagy csak máskor) találkozunk. Mintha közvetlenül az ideával kerülnénk szembe?

 

MEGISMERÉS

Miért is jó terveket nézni?

Ha bármiféle és bármilyen médiumban megjelenített tervet tanulmányozunk, azt az érzést kelti bennünk, hogy az alkotás folyamatába nyerünk betekintést, azt gondolván, hogy a terv (à la Federico Zuccari: mint disegno esterno) köztes helyet foglal el a művészi idea (disegno interno) és a megvalósult mű között.

A tervek ilyen módon az ideák világába kalauzolnak. De nem csak ilyen módon, hanem amiatt is, amilyenek ők maguk. A bizonytalan körvonalak, megoldatlan részletek multivalenciáját szeretjük, olyanná egészítjük ki azokat, amilyet mi el tudunk gondolni. A terv lehetőség, amiből még sokminden lehet, és a megvalósítás körülményei még nem törték le bátor hajtásait. Ha pedig makett, a mű kicsinyített mása, akkor épp tökéletessége miatt szeretjük. A maga módján befejezett mikrokozmosz, még akkor is, ha csak terv, ha még csak egy köztes lény. Első megvalósulása annak, ami majd lesz, vagy lehetne. A makett mint kis mása valami létezőnek, nem létezőnek vagy ideának feltétlenül hordoz valamit a játékból „Idegen tőle a valóság rémülete, a szörnyűség és a szenvedés.” (Harm Lux) A fantázia birodalmába tartozik, és az átláthatóság, az uralhatóság révén a modernitás egyik utópiájának megtestesítője. A makettek közvetlenül idézik fel a szobrokat, vizuálisan pontos információkat közölnek a szobor-kiállításokról illetve az elképzelésekről.

 

A vázlat, a terv, a félkész mű a legkülönfélébb okokból kialakult idealista helyzetekben (manierizmusban, romantikában, modernizmusban, konceptuális művészetben) felértékelődik. Vasarinál a rajz (ami alapja minden, ma úgy mondjuk vizuális művészetnek) egyenlő volt a művészi ideával, Michelangelo szerint a mű pedig az idea tükörképe csupán. Beke László 40 éve egyenesen a tervet nevezte műnek: „A mű az elképzelés dokumentációja”, amennyiben a tervet tartjuk az elképzelés dokumentációjának. Pontosabban a tervezés dokumentációjának, mely racionális folyamat során az idea (elképzelés) – származzék az isteni sugallatból vagy a környzettel való kommunikációból – tervvé válik (vázlatok sokaságán át vagy vázlatok sokaságával együtt). A tervezés gondolkodás, számvetés az idővel, térrel, mérettel, anyaggal, a kivitelezés folyamatával stb. melynek vizuális nyoma lehet a terv(rajz).

 

A terv ma persze a legkevésbé rajzot jelent, és ez csak egyfelől „technikai” kérdés, másfelől azon átalakulás szinekdochéja, melynek során a terv a tervezés dokumentációjából az elképzelés prezentációjává válik. Vizuális perfekcionizmussal kiküszöböli az esetlegességeket, ügyetlenségeket, véletlenszerűségeket, miközben fenntartja

 a „csak gondolat” játszi felelőtlenségét. A (kiállított) tervek csak azt mutatják meg, amit a művész megenged, aki többnyire eltakarja a gondolkodás folyamatát, így a tervek inkább azt reprezentálják, hogyan pozícionálja magát általuk az alkotó. A vizualizált terv (rajz, szöveg, print, makett) ekképp nem csak a gondolkodás lenyomata, hanem a vizuális meggyőzés, gyakran dekoratív eszköze.

 

VÍZ és TÁJ

És, hogy mit kezdenek e műalkotások a vízzel, netán a Városligeti tóval, azt mindenki megnézheti most itt, a megnyitó után – és a Városligeti tavon.

 

Tatai Erzsébet